Hei!
Vi nærmer oss å kle innsiden av huset vårt som vi bygger. I garasjen satte vi bare ett lag med Ultraboard, som er Knaufs fibergips med angivelig 30 kg bæreevne på en skrue rett inn i gips uten plugg eller stender bak.
Mitt spørsmål er: tør man gå for å sette den og kun den inne i huset? Altså uten osb bak. Man sparer jo mye tid og penger med de prisene OSB har i dag. Samtidig er vi litt negative til å lukke hele huset med limtreplater som ikke er så sunne. MEN vil det være nok som bæreevne, og er den grei å sparkle og male på?
Vi synes det fungerer bra i garasjen. Den har betydelig bedre bæreevne og er mye stivere og hardere enn gips, men allikevel er det et porøst materiale, og hvis du strammer skruen for hardt, ødelegger den gipsen, og skruen begynner å vippe. OSB oppfører seg annerledes.
Takk for råd og erfaringer!
Med vennlig hilsen, Johan
Vi nærmer oss å kle innsiden av huset vårt som vi bygger. I garasjen satte vi bare ett lag med Ultraboard, som er Knaufs fibergips med angivelig 30 kg bæreevne på en skrue rett inn i gips uten plugg eller stender bak.
Mitt spørsmål er: tør man gå for å sette den og kun den inne i huset? Altså uten osb bak. Man sparer jo mye tid og penger med de prisene OSB har i dag. Samtidig er vi litt negative til å lukke hele huset med limtreplater som ikke er så sunne. MEN vil det være nok som bæreevne, og er den grei å sparkle og male på?
Vi synes det fungerer bra i garasjen. Den har betydelig bedre bæreevne og er mye stivere og hardere enn gips, men allikevel er det et porøst materiale, og hvis du strammer skruen for hardt, ødelegger den gipsen, og skruen begynner å vippe. OSB oppfører seg annerledes.
Takk! Mener du at 2 lag med vanlig gips ville skape tilstrekkelig bæreevne eller mener du å sette Ultraboard bak og vanlig gips etter det?
Ja, hvorfor ikke. Jeg hadde kjørt med kun ett lag Ultraboard.J johanasgarde skrev:Hei!
Vi nærmer oss å gipse på innsiden av huset vårt som vi bygger. I garasjen satte vi kun 1 lag med Ultraboard som er Knaufs fibergips med påståtte 30kg bæreevne på en skrue rett inn i gips uten plugg eller regel bak.
Spørsmålet mitt er: tør man gå for å sette den og kun den inne i huset? Altså uten osb bak. Man sparer selvfølgelig mye tid og penger med de prisene som OSB har i dag. Samtidig er vi litt negative til å lukke hele huset med limtreplater som ikke er så helsebringende. MEN vil det holde som bærevegge og er den overkommelig å sparkle og male på?
Vi synes det fungerer bra i garasjen. Den har betydelig bedre bæreevne og er mye stivere og hardere enn gips, men likevel er det et porøst materiale og hvis du skrur for hardt, ødelegger du gipsen og skruen begynner å vippe. Osb ter seg annerledes.
Virker betydelig mer lettvint enn å holde på med flere lag.
Foretrekker plyfa, i dag er det vel samme pris eller til og med litt billigere enn OSB. Jeg synes imidlertid sponplate fungerer veldig bra, det man skal tenke på er å forbore ved skruing. Gjør man ikke det har skruen en tendens til å rive opp hullet til smuler. Borer man, trekker en skrue bedre i spon enn OSB (ifølge meg i hvert fall).
Klikk her for å svare