Jeg har tenkt å bygge inn en skyvedør i en døråpning, der veggen er bærende (stående planker, 1900-talls leilighetsbygg). Åpningen er gjort fra før, og oppstivet.

Tenker å sette skyvedøren inn, og bygge en ny vegg utenpå. På den nye blir det så den ene halvdelen av et kjøkken (noen 40-dyp-skap). For å ikke trenge å gjøre den nye veggen så "tykk" vil jeg vite om det er både greit og holdbart å bruke 45x45-lekter + OSB + gips. I stedet for 70x45. Slenger nok inn isolasjon i innerveggen også. Har ikke tenkt å lage noen bakside på den nye veggen, men det burde vel holde med noen spiker for å holde isolasjonen på plass, eller?

Bærende -> Dør -> Ny innervegg -> kjøkken.

Gir dette mening? Er jeg på riktig spor, eller hadde du gjort det på en annen måte?

R Rickadilly Danger skrev:
Jeg har tenkt å bygge inn en skyvedør i en døråpning, der veggen er bærende (stående planker, 1900-talls leilighetsbygg). Åpningen er laget fra før, og støttet opp.

Tenker å sette inn skyvedøren, og bygge en ny vegg utenpå. På den nye blir det så halve delen av et kjøkken (noen 40-dyp-skap). For å slippe å gjøre den nye veggen så "tykk" vil jeg vite om det er både OK og holdbart å bruke 45x45-stendere + OSB + gips. I stedet for 70x45. Kaster nok inn isolasjon i innerveggen også. Har ikke tenkt å lage noen bakside på den nye veggen, men det burde vel holde med noen spikre for å holde isolasjonen på plass, eller?

Bærende -> Dør -> Ny innervegg -> Kjøkken.

Giver det mening? Er jeg på rett spor, eller ville du gjort det på en annen måte?
Hele mitt kjøkken sitter på en 45mm vegg, da alle innervegger er bygget med 45mm stendere... Det byggere gjorde da var at de skrudde en 120mm stender mellom stenderne der veggskapene skulle festes.

BirgitS
Det burde gå bra å skru opp kjøkkenskap i OSB bare.

Om du henger overskapene i skinne så fordeler du lasten over en så stor flate at det ikke burde være noen problemer. Om du vil slippe skinne så høres det fornuftig ut som Tompafix tipser om, å sette en solid kottling bak osb:n for å gi litt bedre støtte. En skrue i hvert av de øvre hjørnene bare i enkel OSB ville ikke jeg personlig våge å sjanse på.

Når jeg satte opp en lignende vegg for skyvedør (dog bare vegg, ingen skap der) så satte jeg en masonitt på innsiden mot dørbladet for å ikke risikere at isolasjonen "støver ut". Isolasjonsfibre er ikke helt sunne å puste inn.

BirgitS
Vanlige 45x45 i byggevarehuset er i hurtigvoksende gran. De er ganske dårlige sammenlignet med eldre lekter i furu.

Hele huset mitt har 45x35 lekter i furu i innervegger med 10mm huntonitt, det er solid nok. Men å erstatte med moderne 45 lekt og gips ville ikke vært det samme.

BirgitS BirgitS skrev:
Se det bildet som @tergo limte inn i innlegg [lenke]
En eneste skrue i OSB holder altså for mer enn 169 kg.
Ja, der ser man. Forutinntatte meninger er ikke alltid riktige. Jeg holder fast ved at jeg personlig ville hatt mer enn to skruer i OSB for å holde et overskap, men så er jeg av karakteren "både belte og bukseseler" også. 😉

• Liker
PA Nilsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.