Hei! Jeg skal bygge et loftsgulv i garasjen min, og det er en spennvidde på 6 meter.
Nå står det en stolpe i midten som bærer opp taket, og jeg vil nå fjerne stolpen i garasjedelen og har tenkt å legge en bærebjelke som også skal bære opp gulvet!
Jeg har tenkt å legge 3 stk 2" * 9" som skrus sammen eventuelt, limes og skrus. Kan det være mulig at det klarer å bære opp takstolpen og gulvet? Det er i dag ingen ekte takstoler, men i mønet ligger det en 8" * 8" med 2" * 8" liggende ut til veggene!
Og fra vegg til den midtre bærbjelken har jeg tenkt 2" * 6" som blir 3 meter på hver side. Er det tilstrekkelig å bruke spikerbeslag mot vegg og bærbjelken?
Garasjen er 6 * 6 meter!
Mvh Hebbe

Ingen ekspert men det høres veldig svakt ut i mine ører. Hvis vi ser bort fra taket med sin stolpe, så gjetter jeg at du ville trenge en limtrebjelke som er 400 - 500 mm høy for 6m spennvidde, alternativt en stålbjelke.

Så kommer lasten fra takets pelare, som kanskje dobler lasten (som ikke innebærer dobbelt så kraftig bjelke).

Jeg tror at du bør kalle inn en bygningsingeniør som kan se på dette. Også bjelkens innfestningspunkter i veggene blir kritisk, du får en punktlast der på 1.5 - kanskje 4 tonn i hver innfestning. Trolig klarer veggen ikke det, kanskje ikke grunnen heller.

Kan bare si meg enig. Det der krever en konstruktør som ser på det hele på stedet.

Og nei, 3 2X9" vil ikke være tilstrekkelig. Jeg trengte betydelig mer for et fire meters spenn i carporten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.