30.204 lest ·
106 svar
30k lest
106 svar
Hjulbolten gikk av - hva gjøre? (hjelp!)
Du kommer muligens ikke til med en tynn kjørner og kan slå på den med en hammer med klokken på selve bruddflaten?
(Holde kjørneren skrått nedover)
Forhåpentligvis bør det gå å slå den løs og kanskje kunne få tak i den med en kopp når den har gjenger seg ut litt.
(Holde kjørneren skrått nedover)
Forhåpentligvis bør det gå å slå den løs og kanskje kunne få tak i den med en kopp når den har gjenger seg ut litt.
Du har fortsatt ikke forklart hvordan en vanlig bileier skal kontrollere om tingene man får hjemme passer sammen.S Stefan1972 skrev:
Kjøper man orginaldeler fra produsenten / forhandleren / generalagenten så kan man forutsette at det er passende deler som leveres….. kjøper man ettermarkeds / ”piratdeler” må man vel sjekke og sammenligne med produsentens spesifikasjoner?
Har man ikke kunnskapen selv så får man som med alt annet ansette en ”yrkesmann” og håpe at den kan sitt yrke
Har man ikke kunnskapen selv så får man som med alt annet ansette en ”yrkesmann” og håpe at den kan sitt yrke
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Du vet om at det er hjul til biler vi snakker om her, eller?T Taxture skrev:Kjøper man originaldeler fra produsenten / forhandler / generalagent, kan man forutsette at det er passende deler som leveres….. kjøper man ettermarked / ”piratdeler” må man vel sjekke og sammenligne med produsentens spesifikasjoner?
Har man ikke kunnskapen selv må man som med alt annet engasjere en ”fagmann” og håpe at den kan sitt fag![]()
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Tja, har man ikke den kunnskapen så kjøper man høvelig hjul lokalt av noen som kan saken. Det er jo likt med alt. Kjøper man en komfyr på nettet som mangler kontakt og man kobler den feil og den skades. Skylder man på komfyrprodusenten da?useless skrev:
Men nå har jo TS forklart for komfyrleverandøren hva slags kjøkken og stikkontakt han har, og komfyrleverandøren har levert en komfyr med kontakt og dessuten en garanti for at det passer.S Stefan1972 skrev:
Akkurat, og i dette tilfellet spiller det kanskje heller ingen rolle om man skulle velge å kjøpe en annen kontakt (mutter), siden det ikke går an å få den til å fungere uansett (felgen er jo feiltilpasset og gir for kort skruelengde). Typ som at det ikke skulle gå an å koble inn riktig tykkelse på ledningene til komfyren, fordi det ikke er plass.Nyfniken skrev:
Du er helt feil ute forbrukerrettslig om du tror at man som forbruker alltid må dobbeltjekke at alle ting man kjøper i en pakke er ment å brukes sammen.S Stefan1972 skrev:
Du har fortsatt ikke svart på hvordan en kontroll i akkurat dette tilfellet skulle gå til. Hvordan skulle for eksempel TS kontrollert at mutterne som fulgte med var laget for å trekkes fast med 170 Nm?
Hva koster en ny felg, er den billig så kapp bort slik at det går an å slipe bort det som er igjen på mutteren, ellers er det nok dessverre bore ut pinnebolten som gjelder.
Å lykkes med å slipe bort hele gjenværende mutteren helt ned i konen uten å skade skruen er nok praktisk "umulig".
Å lykkes med å sveise fast noe bare i mutteren uten å skade skruen er også nær umulig.
Så uansett må navet bort og bytte pinnebolt, har du ikke verktøy for det så trenger du å dra til et verksted.
Å lykkes med å slipe bort hele gjenværende mutteren helt ned i konen uten å skade skruen er nok praktisk "umulig".
Å lykkes med å sveise fast noe bare i mutteren uten å skade skruen er også nær umulig.
Så uansett må navet bort og bytte pinnebolt, har du ikke verktøy for det så trenger du å dra til et verksted.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
nja det vet jeg ikke. Jeg har jo som sagt jobbet på gummiverksted og jeg vet hvordan det er. Uansett hvordan man oppfatter slike selgers opplysninger om at det passer så har de alltid med noe i det finstilte at man skal dobbeltkjekke alt. Det finnes ingen hjuelleverandør i verden som kan ha full kontroll på alt og gi 100% garantier på hver eneste kombo. Kataloger bygger på et fåtall parametere, ikke fysiske tester av hver eneste felg på hver eneste bilmodell. Et felgmerke kan ha 30mm tykt nav og en kan ha 20mm med stålhylser og neste noe helt annet. Helt umulig at det blir rett alle ganger. Finnes aldri noen opplysninger på tykkelse på navene fra lev heller.useless skrev:
Du er helt feil ute konsumentrettslig om du tror at man som konsument alltid må dobbeltkjekke at alle tingene man kjøper i en pakke er ment å brukes sammen.
Du har fortsatt ikke svart på hvordan en kontroll akkurat i dette tilfellet skulle foregå. Hvordan skulle f.eks. TS sjekket at mutrene som fulgte med var laget for å trekkes til med 170 Mm?
Nå har vi ikke fått noen direkte fakta fra ts hvordan det står til med gjenget lengde, men jeg er nok sikker på at hadde den vært normal så hadde man kunnet trekke mutrene normalt og intet hadde skjedd. Spiller jo ingen rolle om mutrene hadde vært bedre eller hatt 19mm fatning og da vært kraftigere. Gjenget lengde hadde ikke vært lengre for det og kanskje til slutt forårsaket noe enda verre om noe hjul hadde løsnet i høy fart. Med kanskje kun 10mm faktisk gjenge i inngrep trengs det ikke så mye sidekrefter før man kanskje renser dem helt.
Det endte med at verkstedet boret ut pinnbolten. Det gikk ikke på noen annen måte. Det gikk noen timer og en del bor på kjøpet på grunn av det harde stålet i skruen. Dessverre viste det seg så at Tesla ikke har disse pinnboltene som reservedeler, men selger kun hele navet.S Stefan1972 skrev:nja det vet jeg ikke. Jeg har jo som sagt jobbet på gummiverksted og jeg vet hvordan det er. Uansett hvordan man oppfatter slike selgeres opplysninger om at det passer så har de alltid med noe i det finstilte at man skal dobbeltsjekke alt. Det finnes ingen hjulleverandør i verden som kan ha full kontroll på alt og gi 100% garantier på hvert eneste kombo. Kataloger bygger på et fåtall parametere, ikke fysiske tester av hver eneste felg på hver eneste bilmodell. Et felgmerke kan ha 30mm tykt nav og en kan ha 20mm med stålhylser og neste noe helt annet. Helt umulig at det blir riktig alle ganger. Finnes aldri noen opplysninger om tykkelse på navene fra lev heller.
Nå har vi ikke fått noen direkte fakta fra ts hvordan det står til med gjengelengde men jeg er nok sikker på at hadde den vært normal så hadde man kunnet trekke til mutterne normalt og ingenting hadde hendt. Spiller jo ingen rolle om mutterne hadde vært bedre eller hatt 19mm fatning og da vært kraftigere. Gjengelengden hadde ikke vært lengre for det og kanskje til slutt forårsaket noe enda verre om noe hjul hadde løsnet i høy fart. Med kanskje kun 10mm faktisk gjenge i inngrep trengs det ikke så mye sidekrefter før man kanskje renser dem helt.
Kostnad hittil for å få vekk mutteren: ca 2500kr.
Avhengig av om jeg får tak i riktig pinnbolt eller må bruke meg av et brukt nav, vil det ende på mellom ca 3500kr-5500kr.
Er derfor på jakt etter en passende pinnbolt fra noe annet fabrikat akkurat nå med understående mål.

1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm
Angående opprinnelsesproblemet med feil felg/mutter:
Jeg målte og utstikket er like langt (11mm) fra felgens plane overflate i skruehullet. Dog blir det likevel forskjell:
- Det spesialtilpassede hullet i felgen er ikke like dypt som i originalfelgen, hvilket gjør at mutteren havner noen mm lengre ut.
- Ettermarkedsmutterens kon er noen mm høyere enn originalmutteren
- Ettermarkedsmutteren har noen mm sveising i bunnen av mutterdelen, hvilket gjør at hylsen ikke kommer like dypt ned.
- Ettermarkedsmutteren har 17mm fatning mens originalmutteren har 21mm fatning. Det er STOR forskjell i skjærareal og fremfor alt skjærspenning i bruddsnittet bare på dette.
- Ettermarkedsmutteren med største sannsynlighet har for lav holdfasthet. Originalbolten er høyest trolig 10.9 (alt. 12.9) og dermed har originalmutteren også 10 eller 12 i holdfasthet. Det har IKKE denne ettermarkedsmutteren kan jeg jo si basert på hvor myk den er!

Hvordan i helvete skal dette ansvaret ikke kunne ligge på ABS wheels som sender komplett hjulpakke med spesialtilpassede felger og muttere?? Det er jo helt UMULIG å legge dette ansvaret på en bilmekaniker som har 5min på seg til å smekke på hjulene ved skifte!