30.204 lest ·
106 svar
30k lest
106 svar
Hjulbolten gikk av - hva gjøre? (hjelp!)
Hei!
Trenger tips fra dere klurifaxer om verktøy eller metode for å få ut restene av den avrevne hjulmutteren!
Restene sitter jo igjen på gjengestangen, men det er ekstremt vanskelig å komme til.
Hva kan man gjøre?
Det eneste jeg kan komme på er å finne et lite miniblad til multi-verktøyet og prøve å sage den løs.

Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels

Trenger tips fra dere klurifaxer om verktøy eller metode for å få ut restene av den avrevne hjulmutteren!
Restene sitter jo igjen på gjengestangen, men det er ekstremt vanskelig å komme til.
Hva kan man gjøre?
Det eneste jeg kan komme på er å finne et lite miniblad til multi-verktøyet og prøve å sage den løs.
Muttrar Navringar, Hjul bultar, mutter och låsbult - ABS Wheels

Det ser ut som at gjengen er altfor kort for de felgene du bruker nå?
Jeg vil si at du må ta fram boremaskinen, begynne med noe lite så det blir sentrert og deretter ta en stor bor så du kan bore bort det som sitter igjen.
Hjulskruen antar jeg at du uansett må bytte etter dette...
Jeg vil si at du må ta fram boremaskinen, begynne med noe lite så det blir sentrert og deretter ta en stor bor så du kan bore bort det som sitter igjen.
Hjulskruen antar jeg at du uansett må bytte etter dette...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Finnes det noen del av sekskanten igjen, eller brakk den av rett over konen?
Er det foran eller bak, på hvilken bil?
Skjedde det når du skulle løsne eller skru fast hjulet?
Er det foran eller bak, på hvilken bil?
Skjedde det når du skulle løsne eller skru fast hjulet?
Ja, det skulle jeg nok også påstå. Men det er jo de som ABSwheels sender med som standard. Problemet er jo at mutteren er i rustfritt = mykt!MathiasS skrev:
Vet ikke helt hvordan du mener med boremaskin? Da borer jeg jo også pinbolten? Går vel ikke an å treffe bare mutteren? Eller hvordan skal jeg bore?
Det er en minimal del igjen av sekskanten, men får ikke grep på den. Den er dessuten skadet.Dan_Johansson skrev:
Det er forhjulet på en Tesla model 3 med ettermarkedsfelger fra ABSWheels.
Du skal jo alltid ha minst fem gjenger av skruen i mutteren, for å garantere forbandets holdfasthet.. det der ser ut som at noen har skrudd til "av bare helvete" etter å ha hatt problemer med at mutterne løsner (ettersom det er for få gjenger for å få til en fullgod friksjon ved korrekt tiltrekkingsmoment)
bor i kanten på mutteren.Shibby skrev:
Hei!
Trenger tips fra dere smartinger på verktøy eller metode for å få ut restene av den avrevne hjulmutteren!
Restene sitter jo igjen på gjengestangen men det er ekstremt vanskelig å komme til.
Hva kan man gjøre?
Det eneste jeg kan komme på er å finne et lite miniblad til multiverktøyet og prøve å sage løs den.
[bild]
Muttere Navringer, Hjul bolter, mutter og låsebolt - ABS Wheels
[bild]
Ta en dor og slå den løs.
Den er bare gjenget så det tar en liten stund, men gjengetappen bør klare seg helskinnet gjennom dette.
Eller så tar du en grovere hylse og slår på plass, som passer over midjen på mutteren og gjenger løs mutteren.
Min første tanke var som du allerede har fått tips om, å ta frem boremaskinen. Begynn med en mindre bor, for deretter å gradvis øke størrelsen. Deretter bytte hjulbolt, pleier ikke å koste mer enn en hundrelapp.
Men etter å ha lest at det er en Tesla med finfelg, da ville jeg nok ha levert den inn til et dekksverksted.
Men etter å ha lest at det er en Tesla med finfelg, da ville jeg nok ha levert den inn til et dekksverksted.
Tror dessverre ikke det er så "enkelt"Maskintok skrev:
(Siden, hva skal han med en gjengestift til??)
Beste forslaget hittil er å bore bort og bytte hjulskruen!
Unnskyld ordvalget.Violina skrev:
Men det er ingen hjulbolt det er muttere med tapper som sitter i navene.
hvorfor skal man bore i stykker den?
rekker godt med å bytte mutter og rense gjengene på tappen.
Du tenker på verktøyet og det er annet.
ting kalles og heter det samme i verksteder.
bank ut gjengestangen om det ordet passer bedre men det heter tapp på reservedelsspråk.
Og bytt til en lengre sort.
med en gjengefil kan du enkelt tolke hvilken type gjenger samt stigning du trenger.
Skulle gjette på M14x1.25 den er veldig vanlig for hjulbolter og muttere.
Sist redigert av en moderator: