j.f.s
Shibby Shibby skrev:
Høres nesten ut som du jobber hos dem...?
Felgene leveres komplett med muttere, ikke noe man kjøper løst. Det skal således tolkes som at det er tilpasningsgaranti på komplett pakke. I tillegg er det den spesialborede felgen som avgjør gjengetappen, ikke de vedlagte mutterne.
Men i teksten står det at de gir tilpasningsgaranti på direkteborede felger. Ledet ordet er felg her. I klartekst gir de garanti på at felgen passer på ditt nav. Ikke mer.

Så er jeg enig med deg i at de ikke burde sende med svake muttere og at de absolutt kunne vise seg mer imøtekommende for ditt problem. Om ikke annet for å ivareta sitt varemerke.

Jeg har selv handlet fra dem og nja er vel min opplevelse.

S Stefan1972 skrev:
Det er selvfølgelig trist alt sammen, men du overtolker "passninggarantiene" som flere enn deg sikkert gjør. Det høres jo catchy ut og gir tillit, men det er likevel kjøperens ansvar å dobbeltsjekke og kontrollere alt. Det finnes alltid slike avvik.
Da jeg jobbet på dekkfirmaet, var det jo en klassiker at felger solgt til Volvo ikke skruet bort festeskruen for bremseskiven. Den stikker ut på disse, og noen felger var ikke støpt så det stemte riktig. Det var jo ikke bare én som moste felgen kan jeg si, men det er litt likt der. Man må dobbeltsjekke alt selv om de skal passe.
Jeg lette på siden, men så ingen steder at man kunne sjekke om tingene passer, jeg så heller ikke hvor mye som må stikke ut for at det skal være ok. Men jeg lette ikke så lenge forsåvidt.

nino nino skrev:
Men det er vel ganske vanskelig som lekmann å vite om det kreves 9 eller 7mm gjeng som mutteren skal ta i?
Med 100% passningsgaranti ifølge hjemmesiden og kanskje spesielt til Tesla, så ville jeg nok stole på at tingene jeg får er ok
det kan man jo synes men da er det jo bedre å kjøpe tingene hos et lokalt firma og få de montert av fagfolk som vet hva de skal se etter.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det kan man jo mene men da er det jo bedre å kjøpe sakene på en lokal bedrift og få de montert av fagfolk som vet hva de skal holde øye med.
Absolutt

nino nino skrev:
Men det er vel ganske vanskelig som lekmann å vite om det kreves 9 eller 7mm gjenge som mutteren skal ta i?
Med 100% passningsgaranti ifølge hjemmesiden og kanskje spesielt til Tesla så ville jeg nok stole på at tingene jeg får er ok
Akkurat hvordan skal man kunne vite hvor lang utstikk som kreves?
Det handler jo selvsagt om holdfastheten i mutteren også. Lengre utstikk kanskje hadde hjulpet her. Men det kunne jo like gjerne kunne funke om mutterkvaliteten var bedre (og den nekter de å redegjøre for).

Saken er jo at de bruker en mye smalere mutter enn originalmutteren, for å få plass med deres spesialløsning. Det er kun HEX 17mm fatning mens originalen er HEX 19. I tillegg kanskje det også er dårligere stålkvalitet, det har man ingen anelse om!

• Liker
nino
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Akkurat hvordan skal man kunne vite hvor langt utstikk det kreves?
Det handler jo selvfølgelig om holdfastheten i mutteren også. Lengre utstikk kanskje hadde hjulpet her. Men det kunne jo like gjerne fungert om mutter-kvaliteten var bedre (og den nekter de å oppgi).

Saken er jo at de bruker en mye smalere mutter enn originalmutteren, for å få plass til deres spesialløsning. Det er kun HEX 17mm festing mens original er HEX 19. I tillegg kanskje det også er dårligere stålkvalitet, det har man ingen anelse om!
Som en lekmann er det selvfølgelig vanskelig. Jeg forstår dine synspunkter fullt ut, men trolig hadde ikke dette skjedd om skruen nådde litt lenger inn i selve mutteren så den grep mer. Muttere som sendes med slike felgpakker baseres på to ting. Gjenge og type kon i felg. That's it.
Mutrene i seg selv er ganske vanlige. Ser ut som klassiske litt billigere "kinesmutre" mange selger. Kanskje ikke de aller beste, men trolig ikke så dårlige at dette burde skje hvis alle faktorer er oppfylt. Det som skiller dårlige fra gode mutre, er for det meste overflatebehandling. Billige rost fort og kromet slipper. Har aldri noensinne sett eller vært med om så dårlige mutre at noe sånt her skjedde og man kategorisk kan si at det skyldes mutrene.

S Stefan1972 skrev:
Som lekperson er det så klart vanskelig. Jeg forstår dine synspunkter fullt ut men trolig så hadde ikke dette skjedd om skruen nådde litt lenger inn i selve mutteren så den grep på mer. Muttere som sendes med slike felgpakker utgår fra to ting. Gjenge og type kon i felg. Thats it.
Mutterne i seg er ganske vanlige. Ser ut som klassiske litt billigere "kinesmuttere" mange selger. Kanskje ikke de aller beste men trolig ikke så dårlige at dette burde skje dersom alle faktorer er oppfylt. Det som skiller dårlige fra gode muttere er stort sett overflatebehandling. Billige slike ruster fort og kromet slipper. Har aldri noensinne sett eller vært med om så dårlige muttere at noe slikt har skjedd og man kategorisk kan si at det skyldes mutterne.
Jeg kan jo si at stålet er mykt som bare det (lav flytegrense). Var litt rask og grep litt feil på en mutter første sesongen og til tross for utrolig lav belastning så ble ytterste cm på den skadet (men banket det tilbake så jeg fikk på hylsa igjen). Som stålkonstruktør vet jeg at det er forskjell på stål og stål. Finnes jo en rekke av ulike flyte-/bruddgrenser å velge på med stålkonstruksjonsskruer/muttere.

Men visst, selv med dårlig kvalitet på mutteren kanskje det hadde fungert greit så lenge utstikket hadde vært lengre. Nå tilfører man jo uunngåelig også et lite bøyemoment i mutteren i tillegg til ren skjæringen.

Her googlet jeg frem en annen som har erfart avrevne muttere fra ABSwheels.
Hur lossar man hjulbultarna? – teslajohanssons.tips
img_2520.jpg
Ser ut som at det i dette tilfellet til slutt løste seg ved at verkstedet tok av hele navet og løsnet hjulboltene bakfra. Samlet arbeid 9 timer.

Her er en lignende tråd, riktignok Model S, men jeg gjetter at det er samme løsning. Han byttet til slutt ut hele hjulnavet. "Navet SKF kostet knapt tusen på nettet". Lurer på om jeg kan finne en til Model 3 for det også.

file.php

file.php

Shibby Shibby skrev:
Her googlet jeg frem en annen som har erfart avrevne muttere fra ABSwheels.
Hur lossar man hjulbultarna? – teslajohanssons.tips
[bild]
Ser ut som at det i dette tilfellet til slutt løste seg ved at verkstedet tok av hele navet og løsnet pinnskruene bakfra. Sammenlagt arbeid 9 timer.

Her er en lignende tråd, riktignok Model S men jeg gjetter at det er samme løsning. Han byttet til slutt hele hjulnavet. "Navet SKF kostet knapt tusen på nettet". Lurer på om jeg kan finne en til Model 3 for det med.

[bild]

[bild]
Det går jo an å bytte pinneskruene i navet, så lenge man får bort hjulet så pleier det å være en enkel sak å slå ut den ødelagte bakover.. Deretter posisjonerer man splinesen på den nye skruen i de gamle sporene i hullet i navet, og bruker en mutter og skiver for å dra i den nye skruen...

S Stefan1972 skrev:
Det er selvsagt trist alt sammen, men du overtolker "passningsgarantien", noe sikkert flere enn deg gjør. Det høres jo kult ut og gir tillit, men det er likevel kjøperens ansvar å dobbeltsjekke og kontrollere alt. Det er alltid slike avarter.
Da jeg jobbet på dekkfirmaet, var det en klassiker med felger solgt til Volvo at de ikke skrudde bort festeskruen for bremseskiven. Den stikker ut på disse, og noen felger var ikke støpt slik at det stemte riktig. Det var ikke bare én som moste felgen, kan jeg si, men det er litt det samme. Man må dobbeltsjekke alt, selv om det skal passe.
Akkurat hvordan skal man sjekke at pakken med tingene som firmaet leverer passer sammen?

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
Fast ABS Wheels tilvirker neppe egne muttere......de selger vel samme/like greier som alle andre fra vanlige grossister. Det unike med ABS er vel muligens deres egne felger. At sånt her skjer er jo trist for enkelte kunder, men skulle man se på det i et bredere spekter så kanskje det handler om et fåtall tilfeller per år på kanskje tusenvis av solgte pakker, og da er det jo spørsmålet om det er varenes feil eller noe annet.........

S Stefan1972 skrev:
Fast ABS Wheels tilvirker neppe egne muttere......de selger vel samme/like greier som alle andre fra vanlige grossister. Det unike med ABS er vel muligens deres egne felger.
At sånt her skjer er jo trist for enkelte kunder men skulle man se på det i et bredere spekter så kanskje det handler om et fåtall tilfeller per år på kanskje tusenvis av solgte pakker og da er det jo spørsmålet om det er varenes feil eller noe annet.........
Men du sa jo selv at skruelengden er for kort. De forsyner altså Model 3-eiere med felger der skruelengden blir for kort.
I tillegg er det stor kvalitetsspredning på bolter og muttere. Innen min bransje prøvedras alltid disse og ofte feiler de ved prøvedragning, til tross for sertifikat på holdfasthet.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Men du sa jo selv at skruelengden er for kort. De forsyner altså Model 3-eiere med felger der skruelengden blir for kort. Dessuten er det stor kvalitetsspredning på bolter og muttere. Innen min bransje prøvedrar vi alltid disse, og ofte svikter de ved prøvedragning, til tross for sertifikat på holdbarhet.
nei jeg har sagt at jeg tror at den er for kort..........Så i slutenden kan det meget vel være såat de forsyner alle disse med feil produkter. Jeg vet ikke. Det er vel kombinasjonen som ble uheldig..........de kanskje har flere forskjellige lev av mutter og du ble den første av dem som fikk akkurat disse muttrene. Alle andre kanskje kjører omkring og er trafikkfarlige til tross for at de sitter igjen med andre mutrer. Har vært med om det også at felger har løsnet fordi de satt med for få gjenger. Da røk gjengene bare uten at muttrene brøt og bilen gikk i bakken.
Igjen viktigheten av å dobbeltsjekke alt og stille spørsmål ved ting før man bruker dem.
Men jeg er fortsatt nysgjerrig på skruvutstikket på original kontra de felgene du har. Hvor mange omdreininger kan du gjenge på en originalmutter med en originalfelg kontra de du har fått nå fra ABS. Har liksom ikke sett noen tall ennå så det er bare gjetninger og ingen fakta fra meg.

S Stefan1972 skrev:
Men ABS Wheels produserer vel neppe egne muttere......de selger vel de samme/like greiene som alle andre fra vanlige grossister. Det unike med ABS er vel muligens deres egne felger.
At sånt her skjer er jo trist for enkelte kunder, men hvis man ser på det i et bredere spekter, så handler det kanskje om et fåtall tilfeller per år på kanskje tusenvis av solgte pakker, og da er det jo spørsmålet om det er varenes feil eller noe annet.........
Feil kan det jo alltid bli, men håndteringen etterpå (basert på det vi har sett her) har de jo 100% ansvar for.. Og det virker jo som flere tesla-eiere har hatt samme opplevelse, da kan man jo ikke bare stikke fingrene i ørene og late som ingenting....

• Liker
Shibby og 1 annen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Feil kan det jo alltid bli, men håndteringen etterpå (basert på det vi har sett her) har de jo 100% ansvar for.. Og det virker jo som flere tesla-eiere har opplevd nøyaktig det samme, da kan man jo ikke bare stikke fingrene i ørene og late som ingenting....
forvisso men det hadde isåfall vært bedre at de alle kontrollerte saken før i stedet for å bare smelle på som alle gjør og ta problemene når de har dukket opp. Om alle har et likt problem og det kan tenkes å avhenge av samme sak så blir jo ikke problematikken løst av at man monterer på og det går i stykker og så klager man......
Men nå vet vi fortsatt ikke hva som har gått galt heller. Kan ts konstatere at skruene blir altfor korte med ABS felgene på plass så er vi jo et stykke på vei iallfall. Da kan man jo krasst konstatere at kombinasjonen ER uheldig og TS skulle ha avbrutt monteringen. Liksom alle andre .......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.