Shibby Shibby skrev:
ABS wheels
Synd for deg, bra for oss andre å vite hvor vi ikke skal kjøpe dekk og felg.

• Liker
Doldaskruvar og 1 annen
  • Laddar…
Det du får gjøre er vel å gå på ABS igjen med fakta? I innledningsfasen fantes det kanskje ikke så mye av det. Det skal dog sies at ingen bil har skruer eller muttere til hjul i noe spesielt hardt materiale. Det vanlige er nok 8.8 greier. Skal være at noen pinneskruer er 10.9 men aldri høyere. 12.9 blir hardt som glass og er direkte uegnet som skrue i slike områder. Det er vel flere faktorer som har skapt problemet, Kort skrueutstikk original kanskje, det i kombinasjon med andre felger og muttere skapte dette. Rimeligvis burde ABS ta dette uansett. Det er ikke noe som selv en erfaren montør kanskje hadde oppdaget eller tenkt på. Selv tenkte jeg jo mer på at det kanskje var uvanlig lite gjengeutstikk så man rimeligvis burde ha tenkt på det men nå var det jo ikke så. Det var jo mest kombinasjonen som ble feil........ Og som jeg allerede har påpekt så er det ingen i bransjen som gjør inngående kontroller og tester på alle kombinasjoner. Det ville vært helt umulig. Den lille promillen som likevel blir feil burde rimeligvis lev stå for. Men da må man jo presentere fakta på en saklig måte.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Det endte med at verkstedet måtte bore ut pinnbolten. Det gikk ikke på noen annen måte. Det tok noen timer og en del borr på kjøpet på grunn av det harde stålet i skruen. Dessverre viste det seg så at Tesla ikke har disse pinnboltene som reservedeler, men selger kun hele navet.
Kostnad hittil for å få fjernet mutteren: ca 2500kr.
Avhengig av om jeg får tak i riktig pinnbolt eller må bruke meg av et brukt hjulnav vil det ende på mellom ca 3500kr-5500kr.

Er derfor på jakt etter en passende pinnbolt fra et annet fabrikat akkurat nå med nedenstående mål.

[bilde]
1. Lengde under hode: 46mm
2. Knurl lengde: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm

Angående opprinnelsesproblemet med feil felg/mutter:
Målte og utstikket er like langt (11mm) fra felgens plane flate i skruehullet. Men det er likevel en forskjell:
  • Det spesialtilpassede hullet i felgen er ikke like dypt som i originalfelgen, noe som gjør at mutteren havner noen mm lengre ut.
  • Ettermarkedsmutterens kon er noen mm høyere enn originalmutteren
  • Ettermarkedsmutteren har noen mm sveis i bunnen av mutterdelen, noe som gjør at hylsen ikke kommer like dypt ned.
Deretter har vi jo i tillegg at:
  • Ettermarkedsmutteren har 17mm grepfeste mens originalmutteren har 21mm grepfeste. Det er STOR forskjell i skjærareal og fremfor alt skjærspenning i bruddsnittet bare på dette.
  • Ettermarkedsmutteren har mest sannsynlig for lav holdfasthet. Originalbolten er høyst trolig 10.9 (alt. 12.9) og dermed har originalmutteren også 10 eller 12 i holdfasthet. Det har IKKE denne ettermarkedsmutteren kan jeg jo si basert på hvor myk den er!

[bilde]

[bilde]

[bilde]

[bilde]

Hvordan i helvete kan dette ansvaret ikke ligge på ABS wheels som leverer komplette hjulpakker med spesialtilpassede felger og muttere?? Det er jo helt UMULIG å legge dette ansvaret på en bilmekaniker som har 5 min på seg til å få på hjulene ved skifte!
Om du sjekker for eksempel ebay, må det jo finnes noen som selger pinnskruene løst.. Tesla er jo ganske store i USA... :)

Vil anta at skruene holder 10.9, men mutterne er nok ofte mykere, dvs 8.8... Man renser heller gjengene på mutteren som er enkel å bytte... Tror ellers analysen din er korrekt, redusert nøkkelvidde i kombinasjon med tykkere felg var ikke bra...

Tar ikke ABS på seg det hele, hadde jeg brukt noen minutter hver dag på å si fra om det på hver post de gjør på sosiale medier.

• Liker
Doldaskruvar og 1 annen
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Det endte med at verkstedet boret ut pinnbolten. Det gikk ikke på noen annen måte. Det tok noen timer og en del bor i prosessen på grunn av det harde stålet i skruen. Dessverre viste det seg deretter at Tesla ikke har disse pinnboltene som reservedeler, men selger kun hele navet.
Kostnaden hittil for å få mutteren av: ca 2500kr.
Avhengig av om jeg får tak i riktig pinnbolt eller må bruke en brukt hjulnav vil det ende på mellom ca 3500kr-5500kr.

Er derfor på jakt etter en passende pinnbolt fra et annet fabrikat akkurat nå med nedenstående mål.

[bilde]
1. Length under head: 46mm
2. Knurl length: 16mm
3. Knurl OD: 15.7mm

Angående opprinnelsesproblemet med feil felg/mutter:
Målte og utspringet er like langt (11mm) fra felgens plane overflate i skruehullet. Det blir likevel forskjell:
  • Det spesialtilpassede hullet i felgen er ikke like dypt som i originalfelgen, noe som gjør at mutteren havner noen mm lengre ut.
  • Ettermarkedsmutterens konus er noen mm høyere enn originalmutteren.
  • Ettermarkedsmutteren har noen mm sveising i bunnen av mutterdelen, noe som gjør at hylsen ikke kommer like dypt ned.
Deretter har vi jo på toppen av dette ytterligere at:
  • Ettermarkedsmutteren har 17mm feste mens originalmutteren har 21mm feste. Det er STOR forskjell i skjæreareal og spesielt skjærespenningsbrudd bare på dette.
  • Ettermarkedsmutteren har med største sannsynlighet for lav styrke. Originalbolten er høyst sannsynlig 10.9 (alternativt 12.9) og dermed har originalmutteren også 10 eller 12 i fasthet. Det har IKKE denne ettermarkedsmutteren kan jeg jo si basert på hvor myk den er!

[bilde]

[bilde]

[bilde]

[bilde]

Hvordan i helvete skal dette ansvaret ikke kunne ligge på ABS wheels som sender komplette hjulpakker med spesialtilpassede felger og muttere?? Det er jo helt UMULIG å legge dette ansvaret på en bilmekaniker som har 5 minutter på seg til å sette på hjulene ved skifte!
Stort takk for en svært informativ og bra tråd. 👌👍Jeg kjøpte også felger til min Model Y hos ABS Wheels og kan bare si meg enig. ABS Wheels har jo absolutt ikke spesialtilpassede felger og muttere som passer Tesla. Jeg vil til og med påstå at de ikke har felger som passer godt til noen bilmerken! De har jo funnet opp en måte å gjøre felgene asymmetriske slik at de passer like dårlig til alle biler. "En felg dekker opptil 9 forskjellige boltinndelinger. " https://www.abswheels.se/abs360/

Resultatet av deres "oppfinnelse" er jo at man må bruke veldig tynne muttere, som det knapt går an å få på en hylse på siden de sitter helt o-sentrert i hullet i felgen. Større muttere får rett og slett ikke plass. I tillegg sender de med sine muttere som er altfor lange for mange biler, og som dessuten er altfor svake, som tydelig vist her. Man kan jo ikke engang stramme dem med det moment de selv anbefaler uten at de går i stykker.

Dette vil jeg si er ren svindel. Det de skulle skrevet på sin nettside er at de selger felger som "går" an å bruke til flere forskjellige bilmerker; dersom man er villig til å akseptere alle de svakhetene og problemene som deres "oppfinnelse" gir opphav til.

Jeg hadde absolutt ikke kjøpt noen felger fra dem dersom jeg hadde kjent til dette. Og har etter å ha lest denne tråden og andre tråder om samme tema innsett at jeg har hatt flaks at ingen bolt ennå har gått i stykker. Så mine vinterhjul som jeg akkurat skulle bytte til med ABS-felger kommer jeg ikke til å montere på. Isteden har jeg nettopp kjøpt et par felger som er spesialtilpassede til Tesla på ordentlig, pene var de også!
https://www.oclbrorssons.se/alufalg/mak-falgar/solar-black/

Nå blir det til å booke tid på dekkverksted for å flytte dekkene fra ABS-felgene til de nye felgene i neste uke, ha en hyggelig helg 😃

D Doldaskruvar skrev:
Tusen takk for en veldig informativ og bra tråd. 👌👍Jeg kjøpte også felger til min Model Y hos ABS Wheels og kan bare si meg enig. ABS Wheels har jo absolutt ikke spesialtilpassede felger og mutre som passer Tesla. Jeg vil til og med påstå at de ikke har felger som passer godt til noe bilmerke! De har jo funnet på en måte å gjøre felgene asymmetriske slik at de passer like dårlig til alle biler. "En felg dekker opptil 9 forskjellige boltindelinger." [lenke]

Resultatet av deres "oppfinnelse" er jo at man må bruke veldig tynne mutre, som det knapt er mulig å få på en hylse siden de sitter helt utenfor senter i hullet i felgen. Større mutre får rett og slett ikke plass. Dessuten sender de med sine mutre som er altfor lange for mange biler, og som dessuten, som tydelig vist her, er altfor svake. Man kan jo ikke engang stramme dem til det momentet som de selv anbefaler uten at de går i stykker.
Kjøp vettige hylser så er det ingen problem.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kjøp fornuftige hylser så er det ingen problemer.
Hvor får man tak i fornuftige hylser?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kjøp vettige hylser så er det ingen problemer.
Tolker du teksten nedenfor som at hylsene går i stykker? Jeg tolker det som at mutterne går i stykker.
D Doldaskruvar skrev:
Resultatet av deres "oppfinnelse" er jo at man må bruke veldig tynne muttere, som det knapt går an å få på en hylse på fordi de sitter helt o-centrert i hullet i felgen. Større muttere får rett og slett ikke plass. Dessuten sender de med sine muttere som er altfor lange for mange biler, og dessuten som tydelig vist her er altfor svake. Man kan jo ikke engang stramme dem med det momentet de selv anbefaler uten at de går i stykker.

K Kane skrev:
Tolker du teksten nedenfor som at hylsene går i stykker? Jeg tolker det som at mutrene går i stykker.
Eksakt det er mutrene som går av

D Doldaskruvar skrev:
Exakt det lite muttrarna som går av
Så det skulle behövas bra muttrar ,

D Doldaskruvar skrev:
Eksakt det er mutterne som går av
Har du reklamert dem til ABS? Hvilket moment ble anbefalt? Er det M12, M14 eller en annen størrelse?

K Kane skrev:
Har du reklamert dem til ABS? Hvilket moment ble anbefalt? Er det M12, M14 eller en annen størrelse?
I mitt tilfelle har jo ingen mutter gått av ennå. Men de som har hatt det problemet har dessverre ikke fått noe hjelp av ABS. ABS er jo også på den svarte listen fordi de ikke følger ARNs råd, så med den bakgrunnen er det ikke så mye å gjøre.

K Kane skrev:
Har du reklamerat dem til ABS? Hvilket moment ble anbefalt? Er det M12, M14 eller en annen størrelse?
De anbefalte 110Nm for mine muttere.
Vet ikke dimensjonen på rak arm. Men kan sjekke det.

Sist redigert:
Stilige, men etter min mening for tynt gods for den volden som slike hjulmuttere vanligvis må tåle over tid.

S Slarvpellen skrev:
Snygge, men etter min mening for tynt gods for den volden som slike hjulmuttere pleier å bli utsatt for over tid.
Hm, burde funke bedre med bolter enn muttere kan man synes...

K Kane skrev:
Tolker du teksten nedenfor som at hylsene går i stykker? Jeg tolker det som at mutrene går i stykker.
Nei, det var svar til den som hadde problemer med ABS-hjulenes justerbare bolt sirkel. Disse passer hvis man fjerner den hvite plasthylsen.

Svart verktøykoffert med tre mutterhylser i blått, gult, og rødt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.