Tja, da vet man hvor man ikke skal handle hjul i framtiden....

• Liker
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
P para skrev:
Samme skjedde med meg i høst. ABS-wheels sendte med spinkle muttere. Har også en Model3.
Jeg dro til et dekkverksted, og de hadde en tynn smal hylse med innvendige skjær som gikk an å banke på med litt vold slik at den grep.
[bilde]
Takk! Skal forhøre meg på dekkverksted da!
Har du byttet til andre muttere? Så denne risikoen allerede fra begynnelsen + risiko for korrosjon. Har tenkt å bytte til varmforzinkede i karbonstål i stedet men har ikke funnet passende ennå.

B
Maskintok skrev:
Det har då hetat gjengetapp hver gang jeg har bestilt.
Hva er det som du pleier å bestille da?

A)
En metallgängtapp med gjengetapper langs den nedre delen, brukt til å lage innvendige gjenger i materialer.

B)
En pinnbult med delvis gjenget kropp og et hode, merket med "febi bilstein" logo.

En gjengetapp og en pinnbolt/pinnskrue er virkelig ikke synonymt med hverandre.

• Liker
Tomtom79 og 2 andre
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Takk! Skal høre med en dekkfirma da!
Har du byttet til andre muttere? Så denne risikoen allerede fra begynnelsen + risiko for korrosjon. Har tenkt å bytte til varmgalvaniserte i karbonstål i stedet, men har ikke funnet passende ennå.
ABS sendte nye kraftigere muttere så jeg byttet alle med en gang. Var redd for at flere skulle gå av når jeg løsnet dem, men det gikk bra.
Bor du nær Göteborg/Mölndal så kan jeg tipse om et verksted.

• Liker
1
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Hva er det du pleier å bestille da?

A)
[bilde]

B)
[bilde]

En gjengebakke og en pinneskrue er virkelig ikke synonyme med hverandre.
Nei, jeg bestiller ikke verktøyet gjengebakke.
som jeg allerede har skrevet.

hjulbolt heter det nedre på verkstedspråk.
sjekket nå på mine lagerlister hos leverandører.
hjulnavs gjengebakke.
Det du viser som pinneskrue.
En pinneskrue har gjenger i hver ende men går i forskjellige retninger.
Den skal ikke ha riller.

At industrien har andre navn bryr jeg meg ikke om, det er ikke det navnet som gjelder i våre lister.

at ting heter forskjellig avhengig av bransje, men likevel er en og samme ting, er ikke uvanlig men kom ikke med en pinneskrue til en skogsmaskin... Det blir ikke korrekt.
Det heter bolt.
pinneskrue.
hjulbolt.
kamakselbolt.
veivakselposisjonsgivers bolt.
Er til tross for dette en vanlig skrue..

gjengebakke er dels et verktøy men det er også en type bolt.

en gang unnskyld for at jeg bruker verkstedspråk.. Men det er det som er vanesak for meg..

Sist redigert av en moderator:
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, då vet man hvor man ikke skal handle hjul i fremtiden....
felgen er vel en sak.
Men man merker vel hvilken kvalitet som mutterne holder da er det bedre å kjøpe andre sånne bare... selve firmaet trenger ikke være dritt for det..

Jeg kjøper mye muttere på biltema og de duger utmerket.

• Liker
Shibby
  • Laddar…
P para skrev:
ABS sendte nye kraftigere muttere så jeg byttet alle direkte. Var redd for at flere skulle knekke når jeg løsnet dem men det gikk bra.
Bor du nær Göteborg/Mölndal så kan jeg tipse om et verksted.
Japp bor i Kungsbacka så fire away!

Om du skrur litt selv så ville jeg ha kjøpt noe lignende
Skjermbilde av en nettbutikk-side som viser en sats med 11 skårne hylser fra Beta Tools, med pris og bestillingsvalg.
Tok første og beste så det finnes nok billigere, men du trenger nok en med riktig tynt gods

Skrur du ingenting så lever den på verksted.

• Liker
Shibby og 1 annen
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nei jeg bestiller ikke verktøyet gjengetapp.
som jeg allerede har skrevet.

hjulbolt heter det nedre på verkstedsspråk.
sjekket ingen nå på lagerlistene mine hos leverandører.
hjulnavs gjengetapp.
Det du viser som gjengetapp.
En gjengetapp har gjenger i hver ende, men går i forskjellige retninger.
Den skal ikke ha splines.

At industri har annet navn bryr jeg meg ikke om, det er ikke det navnet som gjelder i våre lister.

at ting heter forskjellig avhengig av bransje men likevel er en og samme ting er ikke uvanlig men kom ikke med en pinneskrue til en skogsmaskin... Det blir ikke korrekt.
Det heter bolt.
gjengetapp.
hjulbolt.
kamakselbolt.
veivakselposisjonsgivers bolt.
Er til tross for dette en vanlig skrue..

gjengetapp er dels et verktøy men det er også en type bolt.

enn en gang unnskyld for at jeg bruker verkstedsspråk.. Men det er det som er vanesak for meg..
Googlet "hjulnavs gjengetapp" og vet du hva, ikke en jævla skrue noe sted..

Det heter ikke gjengetapp på noen side. En gjengetapp er noe annet. Spiller ingen som helst rolle hvilken bransje du er innen.

• Liker
Utsliten och utdömd og 3 andre
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Japp bor i Kungsbacka så fire away!
Mölndals dekkservice bak Astra ved Åby-krysset. Var bare noen uker siden jeg var der med min så de burde huske det. Kjørte hele vinteren med den ødelagte mutteren før jeg tok tak i det.

• Liker
Shibby og 1 annen
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Googlet "hjulnav gjengetapp" og vet du hva, ikke en jævla skrue noe sted..

Det heter ikke gjengetapp på noen side. En gjengetapp er noe annet. Spiller ingen som helst rolle hvilken bransje du er i.
Hva har du hjulpet TS med i dag i denne tråden?

ABS har kontroll hvis man leser på deres nettside, men så sender de likevel feil ting med…
En skjermbilde av ABS Wheels nettstedets FAQ-seksjon som gir instruksjoner for bilhjul og momentnøkler.

P para skrev:
Mölndals dekkservice bak Astra ved Åby-krysset. Var bare noen uker siden jeg var der med min så de burde huske det. Kjørte hele vinteren med den ødelagte mutteren før jeg tok tak i det.
Japp har også kjørt hele vinteren men nå må den løsnes! :)

• Liker
para
  • Laddar…
Avbrutte hjulmuttere er vanlig på gamle Porsche med aluminiummuttere. Den vanligste måten å få dem bort på er med en liten hullsag hvis innerdiameter passer på pinneskruen.

• Liker
Slarvpellen og 3 andre
  • Laddar…
P para skrev:
Oppdatering:
Jeg var der, men de anså at området var for trangt til å få plass med hullsagen. Jeg har henvendt meg til ytterligere to andre verksteder, og ingen vet hvordan de på en enkel måte kan få løs mutteren for å få plass med en vanlig hullsag, siden det er for trangt på grunn av den magiske spesialløsningen.

Jeg har prøvd metoden med å bore et hakk og banke med slegge/dor, men det er for dypt til å komme ordentlig til med doren og vinkelen blir for dårlig.

Det eneste alternativet som gjenstår ser ut til å være å sveise på noe. Verkstedet sa imidlertid at det trolig vil ødelegge felgen.

Har kontaktet ABSwheels som fraskriver seg alt som har med monteringen å gjøre og nekter å hjelpe meg. De sender ikke engang nye muttere eller henviser meg til et verksted som kan ha en hullsag som får plass. Jeg hevder at det er materialfeil i disse jævla mutterne ettersom en har gått av ved normal tilstramming og en annen falt av i løpet av sesongen (oppdaget det nå). Uklart hva som har hendt med den, om den har gjenget seg ut eller gått i stykker.

Bra kjøpsvilkår når du handler dekk online - ABS Wheels
Hjulmuttere: hvor hardt skal de strammes? Hvilken vei og kraft - ABS Wheels

Advarsel for ABSwheels med andre ord!

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.