30.206 lest ·
106 svar
30k lest
106 svar
Hjulbolten gikk av - hva gjøre? (hjelp!)
kan du ikke prøve å slå på en tungvegget hylse med torx innvendig som kan gripe om den lille delen av den sekskantede delen som er igjen? pleier å fungere på andre muttere, det avhenger jo av hvor mye som er igjen av den 6 kantede delen
Lykkes i vinter å rote bort låshylsen til hjulskruene.
Maskerte rundt hullet med en kraftigere tape
Bygde opp en liten haug med migsveisen så man kom ut et stykke fra hullet, deretter sveiset på en 12 mm armeringsjern, og avsluttet med en kraftig rørtang.
Maskerte rundt hullet med en kraftigere tape
Bygde opp en liten haug med migsveisen så man kom ut et stykke fra hullet, deretter sveiset på en 12 mm armeringsjern, og avsluttet med en kraftig rørtang.
Hmm ja men om man borrer hull i pinnbulten/tappen så må man jo sette inn en ny igjen. Vet ikke om de går å kjøpe løse eller om de sitter fast med selve hjulnavet, og da blir det dyrt!D dj_fluffy skrev:
Bare å gå inn på nærmeste bildelsbutikk og sjekke før du setter i gang. Mekonomen, carfix, speedy, vianor osv.. 99% at det bare er å banke på en ny bolt når den gamle er vekk. Ikke noe man driver med selv om man ikke kan sitt fag. Du bør kunne få hjelp med dette på hvilken som helst dekkverksted.Shibby skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Mye negativt om ABS wheels her, men man skal ha én ting klart for seg. En forhandler som selger hjul og dets tilbehør garanterer aldri 100% funksjon eller passform på noen bil. Ingen har noen gang gjort fysiske prøver på alle kjøretøy for å sikre noe. Den siste biten overlates til kjøperen eller den som monterer for å sikre at alt fungerer og "passer".
Deres anbefalinger bygger kun på fysiske faktorer. Mål, boltmønster, offset, gjenge, type kon i felg. Flere faktorer enn dette strekker ikke anbefalingene seg til.
Når du monterer, må du også kontrollere at det fungerer. I dette tilfellet ser det ut som gjengeutstikket blir altfor lite og det i kombinasjon med disse mutrene forårsaket at de brast i midjen. Så klart uheldig, og det hadde kanskje fungert med bedre mutre, men det går nok ikke å laste leverandøren for dette.
Deres anbefalinger bygger kun på fysiske faktorer. Mål, boltmønster, offset, gjenge, type kon i felg. Flere faktorer enn dette strekker ikke anbefalingene seg til.
Når du monterer, må du også kontrollere at det fungerer. I dette tilfellet ser det ut som gjengeutstikket blir altfor lite og det i kombinasjon med disse mutrene forårsaket at de brast i midjen. Så klart uheldig, og det hadde kanskje fungert med bedre mutre, men det går nok ikke å laste leverandøren for dette.
Ikke?S Stefan1972 skrev:Mye negativt om ABS wheels her, men man skal ha en ting klart for seg. En forhandler som selger hjul og dets tilbehør garanterer aldri 100% funksjon eller passform på en bil. Ingen har noensinne gjort fysiske prøver på alle kjøretøy for å sikre noe. Den siste biten overlates til kjøperen eller den som monterer for å sikre at alt fungerer og "passer"
Deres anbefalinger bygger kun på fysiske faktorer. Mål, boltmønster, offset, gjenge, type av kon i felg. Flere faktorer enn det strekker ikke anbefalingene seg til.
Så må man ved montering kontrollere at det fungerer også. I ts tilfelle så ser det jo ut som gjengutstikket blir altfor lite, og det i kombinasjon med disse mutterne forårsaket at de brast i midten. Så klart uheldig, og det hadde kanskje fungert med bedre muttere, men det går nok ikke å laste leverandøren for dette.

Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Selv om firmaet påstår det så ligger det uansett på montøren å sjekke alt ved montering på bil. Det er en utopi at det skulle være utprøvd i minste detalj. Har selv reparert biler i 35 år og jobbet på dekkverksted i noen år. Ettermarkedsfelger og deres montering er alltid "universal" 😄 Det dukker alltid opp ulemper i noen kombinasjoner, det må man være klar over. I Norge er det likevel ganske fritt, men bileieren har et stort ansvar. I Tyskland er det ti ganger verre. Der skal alt være godkjent til bilmodellen, og ingen får engang selge ting som ikke er utprøvd.Hammarskallen skrev:
Det der er jeg absolutt ikke enig i. På deres hjemmeside skriver man inn sitt reg-nummer og man får spesialtilpassede felger til nettopp din bil.S Stefan1972 skrev:Mye negativt om ABS wheels her, men man skal ha en ting klart for seg. En forhandler som selger hjul og dets tilbehør garanterer aldri 100% funksjon eller passform på noen bil. Ingen har noensinne gjort fysiske prøvinger på alle kjøretøy for å sikre noe. Den siste delen overlates til kjøperen eller den som monterer å sørge for at alt fungerer og "passer".
Deres anbefalinger baserer seg utelukkende på fysiske faktorer. Mål, bolt-mønster, offset, gjenger, typen av kon i felgen. Ingen flere faktorer enn det strekker anbefalingene seg til.
Så må man ved montering kontrollere at det fungerer også. I ts tilfelle så ser det jo ut som gjengeutstikket blir altfor lite, og det i kombinasjon med disse mutterne forårsaket at de bristet i midjen. Selvfølgelig uheldig, og det kanskje hadde fungert med bedre muttere, men det går nok ikke å laste leverandøren for dette.
I deres kjøpsvilkår står det:

Bra kjøpsvilkår når du handler dekk online -ABS Wheels
Jeg kan jo nevne at jeg har forsøkt å ringe til ABSswheels, men jeg har bare klart å nå deres sentralbord, deretter "skal de ringe opp". Har også mailet dem, men de har sluttet å svare på mailene mine.
De nekter å ta på seg noe ansvar i det hele tatt.
De nekter å fortelle hva det er for stålkvalitet i mutteren.
De nekter å forklare hvordan det kan ha seg at mutteren går i stykker før hjulbolten gjør det. Har aldri opplevd noe lignende.
De nekter å forklare hvorfor de skriver at M14-mutteren skal ha et tiltrekkingsmoment på 100-140Nm, men man skal kontrollere med tiltrekkingsmomentet for respektive bilmodell og nevner at Tesla for eksempel har 170Nm på originalmutteren, men drar man til det, så går deres mutter/gjenger i stykker. Jeg dro til 135Nm og den gikk i stykker. Egentlig skal jeg jo kunne dra til det produsenten anbefaler, det kan jo ikke være riktig at de forsyner en med en mutter som ikke klarer kravene for bilen?
De har ikke engang tilbudt meg nye muttere eller kan anbefale meg et verksted som kan utføre jobben.

Sist redigert:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det du har markert med gult, handler jo kun om at felger de borer hos lev "passer" boltsirkel og navdimensjon. Det handler ikke om eventuell lengde på skruer.Shibby skrev:
Det der holder jeg absolutt ikke med om. På deres hjemmeside skriver man inn sitt Reg-nummer og man får spesialtilpassede felger til akkurat din bil.
I deres kjøpsvilkår står det:
[bilde]
Bra kjøpsbetingelser når du handler dekk online -ABS Wheels
Jeg kan jo nevne at jeg har prøvd å ringe til ABSswheels, men jeg har bare klart å nå sentralbordet deres, deretter "skal de ringe tilbake". Har også sendt dem e-post, men de har sluttet å svare på mailene mine.
De nekter å ta på seg noe ansvar i det hele tatt.
De nekter å fortelle hva slags stålkvalitet det er i mutteren.
De nekter å forklare hvordan det kommer seg at mutteren går i stykker før pinnbolten gjør det. Har aldri opplevd noe lignende.
De nekter å forklare hvorfor de skriver at M14-mutteren skal ha et tiltrekkingsmoment på 100-140Nm, men man skal kontrollere med tiltrekkingsmomentet for respektive bilmodell og nevner at Tesla eksempelvis har 170Nm på originalmutteren. Jeg trakk til 135Nm og den gikk i stykker, men egentlig skal jeg jo kunne trekke til det produsenten anbefaler ifølge deres skrivelse.
De har ikke engang tilbudt meg nye muttere eller kan anbefale meg et verksted.
[bilde]
Også fungerer ikke registreringsnummersøk på den måten heller. Man må likevel kontrollere alt. Samme når man kjøper reservedeler, et regnummer kan peke på flere forskjellige bremseklosser og skiver, og man må som kjøper velge riktig eller så kontrollere at det man skrur på samsvarer.
Jeg forstår at man som ukyndig kunde stoler på slikt, men det står antagelig i noe småskrift at alt likevel må kontrolleres nøye. Og det med all rett, for det finnes ingen som kan garantere noe 100% selv om de skriver det. Da får man i så fall kreve at de fjerner den påstanden.
Det er mye med biler som er slik. Et modellanpasset eksossystem kan også innebære at man må rette og endre noen ting. En årsmodell kan kanskje ha hatt et annet oppheng i midten enn det andre.
Men hvor mye gjengeutstikk har du da? Sett på en originalfelg og mål utstikket i forhold til de du har kjøpt. Mutterne du har fått med, vil kanskje fungere utmerket på en originalfelg.
Høres nesten ut som om du jobber hos dem...?S Stefan1972 skrev:men det du har markert med gult handler jo bare om at felger de borer hos lev "passer" boltmønster og navdimensjon. Det handler ikke om eventuell lengde på skruer.
Så fungerer ikke registreringsnummersøk på den måten heller. Man må uansett kontrollere alt. Samme om man kjøper reservedeler, et registreringsnummer kan peke på flere forskjellige bremseklosser og skiver og man må som kjøper velge riktig eller kontrollere at det man skruer på stemmer overens.
Jeg forstår at man som ukyndig kunde stoler på sånt her, men det står antageligvis i noe liten skrift at alt i alle fall må kontrolleres nøye. Og det med all rett, for det er ingen som kan garantere noe til 100% selv om de sier det. Da får man i så fall kreve at de fjerner den påstanden.
Det er mye innen biler det er sånn med. Et modelltilpasset eksossystem kan også innebære at man må rette og endre noen ting. En årsmodell hadde kanskje en annen opphenging i midten enn det andre.
Men hvor mye gjengeutstikk har du da? Sett på en originalfelg og mål utstikket sammenlignet med de du har kjøpt. Mutterne du har fått med ville kanskje fungere utmerket på en originalfelg.
Felgene leveres komplett med muttere, ikke noe man kjøper løst. Det skal derfor tolkes som at det er passningsgaranti på komplett pakke. Videre er det den spesialborede felgen som avgjør gjengeutstikket, ikke de vedlagte mutterne.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Min poeng er den at uansett hva firmaet hevder, så skulle du ha testmontert, og hvis feilen skyldes korte skruer, så skulle du ikke ha montert, men sendt tilbake tingene og påpekt at deres anbefaling er feilaktig og at det ikke stemmer. Nei, jeg jobber ikke der, men jeg har 35 års erfaring med bilskruing, og i tillegg noen år på dekkverksted.
Men det er vel ganske vanskelig som lekperson å vite om det kreves 9 eller 7mm gjenge som mutteren skal ta i?
Med 100% passningsgaranti ifølge hjemmesiden og kanskje spesielt til Tesla, så ville jeg nok stole på at tingene jeg får er ok.
Med 100% passningsgaranti ifølge hjemmesiden og kanskje spesielt til Tesla, så ville jeg nok stole på at tingene jeg får er ok.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Det er så klart trist alt sammen men du overtolker "passningsgarantierna" hvilket flere enn du sikkert gjør. Det høres jo slagkraftig ut og gir tillit men det påhviler likevel kjøperen å dobbelsjekke og kontrollere alt. Det finnes alltid slike slagsider. Da jeg jobbet på dekkfirmaet så var det jo en klassiker på felger solgt til Volvo at de ikke skrudde bort festeskruen for bremseskiven. Den stikker ut på disse og noen felger var ikke støpt så det stemte riktig. Det var jo ikke bare en som knuste felgen kan jeg si men det er litt likt der. man må dobbelsjekke alt selv om de skal passe.