Huset (1.5-plan i tre med den karakteristiske 45°-takvinkelen og lavt veggliv) er fra 1978 og er 8 m bredt med en hjertvegg som jeg lurer litt på.

Jeg fjernet litt av sponplaten og ser da at veggen består av 45x45 (eller snarere 47 når jeg målte) lekter med cc 20 cm og så en eller annen form for kartongmateriale 50x50 på hver side av lektene.

Sponplatene er limt i kartonglektene men ikke i trelektene. Trelektene er noen mm spinklere i dimensjon, så sponplatene ligger ikke engang tett inntil dem. Dessuten er det bare 1 spiker per trelekte (midt på) unntatt skjøtene på sponplatene hvor det er spikret mer.

Er dette en spesiell løsning for denne tidsperioden? Hvorfor har man ikke limt og spikret i trelektene for å få en sterk konstruksjon? Hvor bra er kartongen?

Jeg tenker å gjøre en forsterkning i veggen under en søyle på loftet og lime og skru kryssfinerplater på hver side av veggen. For å kunne lime mot alle trelektene må jeg fjerne den noe tykkere kartongen. Tror dere man skal erstatte den med enda flere vanlige lekter, eller blir lim og skruer sterkere enn den gamle kartong?

Har også en vegg med kartonglignende lekter, merket det da jeg laget et hull for å sette inn en boks i en eksisterende vegg. Hva er det for noe? Lyktes å komme mellom to stykker, måtte fjerne litt av den ene for å få plass til boksen, hvilket var veldig enkelt, det var som sammenpresset kartong, omtrent som i en formpresset dør, og ser ut til å sitte ca cc20.

Det høres ut som en form for prefabkonstruksjon.
Det har vært/finnes en del uvanlige løsninger i den bransjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.