hei,
Lest mange tråder om kinorom i kjeller.
Nå er jeg amatør når det gjelder kinorom og skulle trenge råd om innerveggene i kjelleren.
Akkurat nå er det utforet gips på betongveggene, og jeg vil lage nye vegger, men får store problemer hvis jeg må rive eksisterende gips med rør osv.
Har ingen problemer med fukt.
Kan jeg utfore den eksisterende gipsveggen på noen måte og isolere imellom for å få et ok resultat?
Utføre og isolere mellom gipsplater?
Grunnen til at jeg vil lage nye innervegger er at jeg trenger å legge ny elektrisitet i hele rommet og vil ha alt nedfelt.
Gulvet blir en heldekkende teppe på eksisterende fliser, og innertak blir et akustikktak (sombra).
Veggene må jeg løse før jeg kan begynne...
Lest mange tråder om kinorom i kjeller.
Nå er jeg amatør når det gjelder kinorom og skulle trenge råd om innerveggene i kjelleren.
Akkurat nå er det utforet gips på betongveggene, og jeg vil lage nye vegger, men får store problemer hvis jeg må rive eksisterende gips med rør osv.
Har ingen problemer med fukt.
Kan jeg utfore den eksisterende gipsveggen på noen måte og isolere imellom for å få et ok resultat?
Utføre og isolere mellom gipsplater?
Grunnen til at jeg vil lage nye innervegger er at jeg trenger å legge ny elektrisitet i hele rommet og vil ha alt nedfelt.
Gulvet blir en heldekkende teppe på eksisterende fliser, og innertak blir et akustikktak (sombra).
Veggene må jeg løse før jeg kan begynne...
Det er vel ikke så bra å legge et heldekkende teppe direkte på fliser i kjelleren? Jeg tror du trenger å legge på et ventilert mellomlag. Fukt finnes nemlig alltid i kjelleren selv om man ikke har problemer med det.
Medlem
· Stockholm
· 831 innlegg
Er hovedformålet å få innbygd strøm, eller å oppnå bedre lydabsorpsjon (antar det siden du refererer til hjemmekino)? Hvis du ikke bryr deg om lyddelen, er det jo bare å bygge ut og gipse om. Ingen problemer med element eller annen fast installasjon på eksisterende vegger? En utbygging kompliserer det jo ved vinduer og dører. Hvis hovedformålet tross alt er lyddelen, så er det jo best og enklest med noen akustikkplater direkte på eksisterende vegg.
Heldekkende teppe som puster burde vel fungere på eksisterende klinker?
Formålet er å bygge inn all elektrisitet og en vegg for å bygge inn alle kabler til mediasentralen.
Jeg har et fast element på veggen som jeg tenkte å sette opp stendere rundt slik at det blir "innfelt" i veggen, og sette evt. noe som skjuler det litt, men som likevel slipper gjennom varmen.
Takk for svar
Formålet er å bygge inn all elektrisitet og en vegg for å bygge inn alle kabler til mediasentralen.
Jeg har et fast element på veggen som jeg tenkte å sette opp stendere rundt slik at det blir "innfelt" i veggen, og sette evt. noe som skjuler det litt, men som likevel slipper gjennom varmen.
Takk for svar
Ja, nettopp!
Men jeg kommer ikke til å kunne rive den veggen uten å rive masse rør.
Jeg får prøve og se hvor det leder, vil ikke rive når det blir kaldt da jeg trenger å tømme hele husets varmesystem og har gamle rør, og man vet aldri hvordan det slutter når man begynner med dem
Men jeg kommer ikke til å kunne rive den veggen uten å rive masse rør.
Jeg får prøve og se hvor det leder, vil ikke rive når det blir kaldt da jeg trenger å tømme hele husets varmesystem og har gamle rør, og man vet aldri hvordan det slutter når man begynner med dem
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Heisann!
Er det lydisolering eller romakustikk du vil regulere, eller begge deler?
Er det bare regulering av romakustikken som er aktuelt, skal du ikke plate med gips i det hele tatt. I et lite rom trengs massevis med bassabsorpsjon, så det er akustikkvegger du må reise (så dype som mulig, spesielt framveggen), enten helt kledd med stoff eller med spaltepanel hvis du ikke vil ha et helt dødt rom og ønsker å beholde energien i de høyere frekvensene. Uansett design, bygger du disse veggene med trestendere. I en kjeller kan du med fordel bruke metallutlegg.
Er det lydisolering eller romakustikk du vil regulere, eller begge deler?
Er det bare regulering av romakustikken som er aktuelt, skal du ikke plate med gips i det hele tatt. I et lite rom trengs massevis med bassabsorpsjon, så det er akustikkvegger du må reise (så dype som mulig, spesielt framveggen), enten helt kledd med stoff eller med spaltepanel hvis du ikke vil ha et helt dødt rom og ønsker å beholde energien i de høyere frekvensene. Uansett design, bygger du disse veggene med trestendere. I en kjeller kan du med fordel bruke metallutlegg.
Hei og takk for svar!
Vil bare gjøre rommet til et helt greit biorom for en vanlig svensson. Er absolutt ingen lydkjenner, men vil ikke at rommet skal bli boksete når det er en kjeller.
Taket blir sombra.
Så et økonomisk forsvarlig forslag på utformingen av innerveggene.
Trenger ikke lydisoleres for andre roms skyld.
Vil bare gjøre rommet til et helt greit biorom for en vanlig svensson. Er absolutt ingen lydkjenner, men vil ikke at rommet skal bli boksete når det er en kjeller.
Taket blir sombra.
Så et økonomisk forsvarlig forslag på utformingen av innerveggene.
Trenger ikke lydisoleres for andre roms skyld.
Finnes Wall panel i svart fra samme produsent som sombran. Det er en veggplate i tilsvarende materiale som sombra taket. Koster dog litt, men da blir det så stille at du kommer til å høre hjerteslagene dine hvis du setter opp på alle veggene. Da kan du skjære ut for strøm og rør bak. Kommer til å bli kullsvart.
Klikk her for å svare