Hei alle sammen, første spørsmål her på forumet.

Har et Anebyhus bygget i 76 og ønsker å rive et par vegger. (de som er rødmarkert på bildet) Den blåmarkerte er allerede borte, og de grønne er flyttet til gule av tidligere eier av huset. Ifølge tatt bilde ser det ut til å være W-takstoler, men det er fylt med 60cm isolasjon så jeg kan ikke se om de er skjøtet eller ikke utover spennet mellom ytterveggene. Har begynt å rive de rødmarkerte veggene, og de er bygd av tynne stendere, typ 45*70 i kantene, så stender imellom med 45*30 og så spontane bord på det 15*90. Veggene står på gulvstenderne og er spikret mot innertakets panel. Denne panelen går uavbrutt gjennom hele huset så det føles jo som at veggene er satt opp i ettertid. Hvordan vet man om man tør å fortsette? :thinking:

• Arkitekttegning av et Anebyhus fra 1976 med fargede markeringer på flere vegger: rød (planlagte endringer), blå (fjernet), grønn (flyttet) og gul (ny posisjon).
  • Gammel bygningstegning viser tverrsnitt av hus med W-takstoler, markerte vegger for ombygging, og detaljer om veggets konstruksjon.
  • Loft med W-takstoler og mye isolasjonsull. Gulvplanker i midten og takkonstruksjonen av treverk.
Med en w-takstol er i prinsippet ingen mellomvegger bærende. Derimot skal man akte seg for å ta for gitt hvordan veggen er bygget. Det kan være misvisende. Alle typehustilvirkere har sine stomsystemer som kan være vanskelige å vurdere.

J justusandersson skrev:
Med en w-takstol er i prinsippet ingen mellomvegger bærende. Derimot skal man passe seg for å anta at hvordan veggen er bygget. Det kan være misvisende. Alle typehustilverkere har sine stomsystemer som kan være vanskelige å bedømme.
Takk for svar. Det er omtrent hva jeg i løpet av dagen har lest meg til. Innvendige veggene ser jo for så vidt ut til å være reist etter at innertakets panel er satt, men tanken kan jo være at de tre langsgående veggene likevel skal "hjelpe til" når hele yttertaket så ble lagt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.