Hei!

Renoverer her hjemme. Nå er det slik at jeg lurer på hvilke vegger som er bærende. Tror jeg vet hvilke det er, men vil likevel høre med dere eksperter der ute. Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker å rive vegger mellom entré og stue samt entré og kjøkken i etasje 1, toalettet i den etasjen er allerede revet, så kun vegg mellom entré og kjøkken er igjen.

Legger ved noen tegninger. Huset er bygget i 1942 og har plankvegger.

Takk på forhånd

• Plantegning av en kjelleretasje fra et hus bygget i 1942, med markeringer for ulike rom som vaskerom, bad, og trapperom. Veggdimensjoner er angitt.
  • Plantegning av et hus fra 1942, viser første etasje med rom inkludert kammare, kjøkken, tambur og vardagsrum. Skillevegger mellom rom er markert.
  • Grunnriss av en etasje i et hus fra 1942, viser rominndeling inkludert bad/WC, med merking for eventuelle bærende vegger.
  • Bygningsplan av hus fra 1942 med plankvegger, med mål for etasjer: 210 cm, 255 cm, 240 cm og skråtak 60 cm; brukt for vurdering av bærende vegger.
Stor risiko for at akkurat de veggene er bærende!

Takk.

Ja, så tror jeg også. Men jeg hadde en snekker her forleden dag som sa at veggen mot kjøkkenet var bærende, men var mer usikker på veggen mot stuen. Halve den veggen går fritt fra etasje 1 går helt fritt opp til loft (stor trapp der). Han syntes det ikke var noen vekt på den. Legger ved noen bilder på hvordan jeg/han mener...

• Innendørs trapp i tre som leder til loftet, med synlig trepanel på veggene og taket. Trappen er enkel og uten rekkverk.
  • En innendørs trevegg som skiller et rom, med trapper synlige på høyre side. Veggen ser strukturert og ubelastet ut.
Ok
Det syntes ikke på tegningen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.