355 lest ·
1 svar
355 lest
1 svar
Hjelp rundt isolering, ventilasjon, materialvalg ferdigstilling garasje
Jeg skal til å isolere og ferdigstille garasjebyggingen innvendig. Garasjen er i låvestil med tett takpapp oppå rupanel. Det finnes ingen åpning for luften å slippe inn/ut fra sidene eller i mønet.
Hvordan går jeg frem for å isolere og bygge igjen denne konstruksjonen og hva bruker jeg for materialvalg?
Trengs det noen luftspalte? Tenker at luften uansett ikke har noe sted å ta veien?
Hvis det ikke er mulig å ventilere bort fukt, skal jeg bruke noe annet enn byggplast nærmest innertaket?
Håper dere forstår meg - er i akutt behov av å komme videre, men vil gjerne bygge riktig
Hvordan går jeg frem for å isolere og bygge igjen denne konstruksjonen og hva bruker jeg for materialvalg?
Trengs det noen luftspalte? Tenker at luften uansett ikke har noe sted å ta veien?
Hvis det ikke er mulig å ventilere bort fukt, skal jeg bruke noe annet enn byggplast nærmest innertaket?
Håper dere forstår meg - er i akutt behov av å komme videre, men vil gjerne bygge riktig
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 224 innlegg
Isover skriver litt om diffusjonstett tak vs ingen luftspalteF Flipar skrev:Jeg skal til å isolere og fullføre mitt garasjebygg innvendig. Garasjen er i låvestil med tett takpapp ovenpå rupanel. Det finnes ingen åpning for luften å slippe inn/ut fra sidene eller i mønet.
Hvordan gjør jeg for å isolere og bygge igjen denne konstruksjonen og hva bruker jeg av materialvalg?
Trengs det en luftspalte? Tenker at luften uansett ikke har noe sted å ta veien?
Hvis det ikke går å ventilere bort fukt, skal jeg bruke noe annet enn bygningsplast nærmest innertaket?
Håper dere forstår meg - er i akutt behov for å komme videre, men vil gjerne bygge riktig![]()
https://www.isover.se/oventilerad-konstruktion#diffusionstatt-yttertak
Jeg har i en bod, laftet, brukt Hunton-plater (hygroskopisk isolasjon av trefiber) og en dampbrems men med diffusjonstett papp ovenpå rupanelet. Denne kommer ikke til å være bebodd, og bare delvis oppvarmet (holdes over 0-an), men vi får vel se om noen år om denne teknikken fungerer.
Teorien er iallfall at fukt kan buffres i isolasjonen og komme ut inn mot gjennom dampbremsen, men dampbremsen vil likevel hindre å bremse luft fra å komme inn i konstruksjonen innenfra.
Foruten at jeg ønsket å bevare takhøyde så er det ganske kronglete å få til ventilasjonen i takelementene i en laftet konstruksjon. Og med en hygroskopisk konstruksjon så skal den tåle litt fuktvariasjon over årstidene. Skulle man hatt det som oppholdsrom, med konstant fukttrykk (kjøkken, bad og folk&fä 24/7), så kanskje jeg nok bygget en ventilert konstruksjon, selv om jeg fortsatt liker hygroskopisk konstruksjon med dampbrems heller enn sperre da jeg ikke helt stoler på at konstruksjonen i alle situasjoner over tid forblir helt fukttett.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Komplicerad golvisolering - behöver hjälp
Isolering -
Hjälp att tänka kring renovering av fönster
Fönster & Dörrar -
Hjälp med ljudisolering ftx
Ventilation -
Nyköpt hus från '78 - (hjälp med) plan för renovering - fråga kring värme / isolering
Värme allmänt