Hei alle kunnskapsrike medlemmer!

Har nylig kjøpt en mindre gård i Dalarna og trenger nå deres hjelp med kunnskap om visse områder der min kunnskap for tiden er svært begrenset.

I låven som finnes på gården har det tidligere vært et fungerende snekkerverksted, jeg har nå til hensikt å pynte opp verkstedet og gjenopprette det til et fullt fungerende snekkerverksted.

Det som likevel bekymrer meg er veggene, hvordan jeg gjør for å fikse dem. Nedenfor ser dere et bilde av hvordan verkstedet ser ut i dag innvendig. Verksted med fargerike vegger, verktøy, to stoler, og flere plastkanner på en arbeidsbenk.

Her kommer noen bilder av verkstedets vegger fra utsiden, på den ene veggen har man altså valgt å sette panel litt halvhjertet Rød trevegg med vindu og ubehandlet trepanel på innsiden av en verkstedbygning, med en sykkel plassert langs veggen. Rød murvegg i en snickarverkstad med synlige skader og flassende overflate, omgitt av tre- og betongkonstruksjoner. Rød murvegg med et gammelt vindu på en låve, med sollys og en plen i bakgrunnen. En hvit trehytte vises i det fjerne.

Nedenfor følger noen nærbilder av veggene innvendig, er dette noe jeg kan utbedre og i så fall hvordan. Veggen i verkstedet viser ett område med skadet puss som flasser av, og noe grønnfarget mugg langs bunnen av veggen nær gulvet. Avflassende gul maling på verkstedvegg med eksponert betong under; trehylle i forgrunnen.

Her nedenfor følger et nærbilde av et problem! På enkelte steder av veggen så høres det hult ut når man banker. Tar jeg deretter en gummiklubbe og slår på overflaten så smuldrer den opp og faller nedover, det er akkurat som om overflatelaget har boblet opp fra veggen, jeg gjetter at det er på grunn av at man har malt med en "tett" maling og at fuktigheten deretter har blitt fanget mellom grunnveggen og overflatelaget. Hva tror dere?? Hvordan utbedrer jeg dette?? Slå ned alt løst, pusse på overflaten og legge et nytt lag igjen og male med silikatmaling? Skadet pusslag på veggen i verkstedet, maling og puss som har flasset av, avslører underliggende muroverflate på bildet.

Har deretter også et større hull i gulvet i det ene hjørnet av verkstedet som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal jevne ut, høydeforskjellen er ca 10cm (OBS. på bildet ser det ut som at det har samlet seg vann i hullet men det er det ikke) Gulverksted med dårlig gulv på innsiden, nærbilde av ujevnheter og skader, hint av vannskader, trepanel som støtter konstruksjonen.

Jeg trenger nå alle tips og råd jeg kan få for å gjenopprette dette snekkerverkstedet til hva det fortjener! Takk på forhånd for alle tips og råd, jeg lover å holde dere oppdatert!

//Fallberg

Ligger noen vegg mot jord? Når fukt trenger inn i grunnen så lutres pussen opp og blir veldig porøs. Gjetter dog at det høres hult ut langt ned på veggen = fukt trenger opp nedenfra.

Hullet i gulvet er vel bare å grave ut litt, fylle med grus og støpe litt nytt :)

Mektig sjalu på verkstedet ditt!

Veggen der det høres hult ut er samme vegg som man har satt panel på, på utsiden! Ingen av veggene ligger mot jord, og akkurat som dere nevner, burde hulrommene logisk være nede ved veggen, men ikke her :) her begynner hulrommet ca. 140 cm opp på veggen og er flekkvis.

Topp, da var jeg inne på riktig spor angående hullet i gulvet!

Takk, forhåpentligvis kommer jeg med dette til å ha pensjonen min om ca. 40 år sikret :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.