Tenkte å bygge igjen korridoren mellom hus og garasje med en port. Porten og mellomveggen skal flukte med fasaden. Totalt avstand hus-garasje eksakt 2m.
Problemet er at eksakt under tenkt port/vegg ligger det i dag kantstein på høykant, så kan ikke sette fundament der. På den ene siden av kantsteinen er det grus, andre siden asfalt. Døren/porten henges i garasjeveggen på 95x95, så den blir helt stiv, andre delen av mellomveggen henges i fasaden. Stolpen i midten trenger derimot støtte nederst for ikke å flagre rundt.
Har dere forslag til hvordan man løser dette? Min spontane idé er å rett og slett skru ned en jordskrue (100% leire) og sette en til 95x95 innenfor "rammeverket". Føles ikke supersnyggt bare. Vil ugjerne fjerne kantsteinen med risiko for at asfalten blir stygg.
Har begynt å se på det, stolpen i midten får løse seg.
Det har vært en hel vegg her tidligere som er revet bort for lenge siden. Rev bort fasadebordene og sjekket. Huset er etterisolert. Tenker på hvordan man gjør det best her
1) feste stolpen direkte til pussfasaden (2,5" planke bak ca 5cm puss+tegl) og ikke bry seg om isolering der eller
2) bygge opp etterisoleringen med 45x95 + isolasjon i seksjonene og feste stolpen på trefasaden. Men de små bitene med 45x95 blir litt spinkle siden de er så korte.
Tenkte å bygge igjen korridoren mellom hus og garasje med en port. Port og mellomvegg skal flukte med fasaden. Totalt avstand hus-garasje nøyaktig 2m.
Problemet er at nøyaktig under tenkt port/vegg ligger det i dag kantstein på høykant, så kan ikke sette en pilar der. På den ene siden av kantsteinen er det grus, andre siden asfalt. Døren/porten henges i garasjeveggen på 95x95, så den blir helt stiv, den andre delen av mellomveggen henges i fasaden. Stolpen i midten trenger dog støtte nedenfor for å ikke flagre rundt.
Har dere forslag til hvordan man løser dette? Min spontane idé er å rett og slett skru ned en jordskrue (100% leire) og sette en til 95x95 innenfor "rammeverket". Føles ikke supersnyggt bare. Ønsker nødig å fjerne kantsteinen med risiko for at asfalten blir stygg.
[bilde]
Hei,
Den tegningen vil jeg bli inspirert av når jeg gjør lignende vegg mellom hus og garasje.
Hvordan ble resultatet, bilde?
Og hvordan gjorde du døren?
/Daniel
Hei,
Den tegningen vil jeg bli inspirert av når jeg lager lignende vegg mellom hus og garasje.
Hvordan ble resultatet, bilde?
Og hvordan gjorde du døren?
/Daniel
Det gikk bra, trenger å male med et strøk til bare bak, men sparte det til vi skal male garasjen også. Jeg bygde opp ytterveggen igjen og skrudde fast stenderen for mellomveggen på fasaden. Ble ekstremt stabilt.
Hele stenderverket i 45x95 unntatt overliggeren som er dobbel 45x145. Porten er kanskje Norges mest bastante. En tankevurping gjorde at det måtte bli kryss i stedet for en skråstiver. Den første skråstiveren havnet av en eller annen ubegripelig grunn feil vei. Må ha snudd rammen på et eller annet tidspunkt underveis. Men men, bastant ble den 😄
Satte først fast stender i huset og garasjens hjørne (direkte på det bakenforliggende stenderverket, her er portens hengsler festet, gjennomgående med noe forsenkede vognbolter som dekkes av fasadebordene foran). Så på med overliggeren. Deretter støpte jeg en pilar og satte inn en halv stolpesko som støtte for mellomstenderen, ellers vibrerte den litt i bunnen. Ble bra!
Åpningen nederst er for kattenes skyld 🙂
Tips om du bruker doble stendere og fasadebord er å tenke på den totale dybden når du bygger porten. Det er jo typ 120mm dypt som skal bevege seg fritt når porten åpnes, så la det være en skikkelig glippe mellom portens stenderverk (der håndtaket sitter) og "karmen", ellers tar de i hverandre ved åpning.
Det gikk bra, trenger å male med et strøk til bare bak, men spart det til vi skal male garasjen også. Jeg bygde opp ytterveggen igjen og skrudde regelen for mellomveggen på fasaden. Ble ekstremt stabilt.
Hele regelverket i 45x95 utenom overliggeren som er dobbel 45x145. Porten er kanskje Norges mest bastanta. Tankevurpe gjorde at det fikk bli kryss i stedet for en skråstiver. Den første skråstiveren havnet av en eller annen uforklarlig grunn feil vei. Må ha snudd rammen på en eller annen måte underveis. Men men, bastant ble den 😄
Satte først fast regel i huset og garasjens hjørne (direkte på bakomliggende regelverk, her er portens hengsler festet, gjennomgående med noe forsenkede vognbolter som dekkes av fasadebordene foran). Deretter på med overliggeren. Deretter støpte jeg en plint og kjørte i halv stolpesko som støtte for melloregelen, ellers vibrerte den litt i bunnen. Ble bra!
Åpningen nederst er for kattene sin skyld 🙂
Tips om du kjører med doble regler og fasadebord er å tenke på den totale dybden når du bygger porten. Det er jo typ 120mm dypt som skal løpe fritt når porten åpnes, så la det være en solid glipe mellom portens regelverk (der håndtaket sitter) og "karmen", ellers tar de i hverandre ved åpning.
[bilde][bilde]
Men takk for inspirasjon- ble jo kanon!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.