Har i helgen satt opp osb-plater og gips i vår utbygging. Skrudde osb-platene i stenderne og satte gipsen i osb-platene. Når jeg var ferdig oppdaget jeg at gipsskruen var litt for lang (den gikk gjennom osb-platen ca 2-3 mm) og at de dermed risikerer å punktere dampsperren. Er det bare å ta ned alle platene igjen og tape alle småhull eller spiller det ikke så stor rolle om det er noen småhull?

Er det noe poeng med å ta ut skruene, trykke i silikon og sette inn skruene igjen da burde det jo slutte tett i "skruehullet" på plasten

Enten lar du det være eller så skrur du ned alt og setter på ny plast.
Å prøve å fikse et "lite" problem med en knapt fungerende løsning føles jo slik. Personlig hadde jeg nok latt det være, riktig eller ikke. Er det bare 2-3mm som går gjennom føles det dessuten som at du ikke har gått gjennom plasten med hver skrue hvis ikke plasten har vært utrolig stram.

H
Føles lettere å ta ned platene nå enn å eventuelt risikere problemer senere.

Små hull i diffspærren spiller ingen rolle. Dessuten sitter det skruer i hullene.

Hvordan kommer det seg at gipsen bare skrus i osb’en og ikke i stenderne? Hvordan er det reglert? Passer en osb-plate på stenderne passer jo en gipsplate også, og selvfølgelig med forskjøvne skjøter.

Man kan jo skru den i lektene også om man vil det, men det trengs antagelig ikke.

Du skulle ha skruet gipset i reglene, gjennom OSBn for beste/enkleste montering.

Hvordan har det seg at gipsen bare skrus i osb'en og ikke i stenderne?
Hvordan er det stenderet? Passer en osb-plate på stenderne, passer jo en gipsplate også, og selvsagt med forskjøvne skjøter.

Størstedelen av tilbyggingen skal bli et bad, og der har jeg ikke noen dampsperre i veggen. Har 120 osb-plater og 90 gipsplater fordi de er mer håndterlige, stenderet cc60 (skal ha plastmatte på badet). Den delen som er igjen blir grovinntrè med en ytterdør, et vindu og en altandør. Det ble bare en hel 90 gipsplate der, og i farten skrudde jeg etter markeringene på gipsplaten og rakk kanskje å sette 1 1/2 plate før jeg kom på dette med skruene. Jeg har snakket med en snekker, og han sier at siden det bare dreier seg om et par kvadratmeter som er plastet og at skruene sitter i hullet som den lager (tetter sitt eget hull), så skal dette ikke være noe å ligge søvnløs over.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.