Hei!

Her kommer et første innlegg fra en førstegangsfikser :)

Jeg holder på å legge kontinuerlig parkettgulv i leiligheten. Nå er det snart tid for siste etappe der gangen og stuen inngår. Det som gjør meg litt usikker er hvordan man lager baderomsterskelen på best mulig måte.

I dag er det kun en metallterskel og gulvene er på samme nivå. Når parketten er på plass vil gulvet bli betydelig lavere på badet.
Overgang mellom parkett og bad med metallterskel. Parkettgulvet er høyere enn badet. Radiator i bakgrunnen.

Min tanke er først å lime fast en smalere list direkte på våtromsbelegget. Denne listen tenker jeg skal være på samme nivå som parkettgulvet (ca 14mm). Når parketten er på plass fester jeg terskelplaten liggende på både parkettgulvet og den fastlimte listen.
Trøskel i metall mellom parkett og våtromsgulv. Parkettgulv og tilstøtende gulv har forskjellig nivå. Vegg i lys farge, baderomsdør til venstre.

Jeg har aldri gjort noe lignende før og har søkt mye på forskjellige forum uten resultat. Hvordan ville dere gjort det? Hva skal man tenke på, noe spesielt lim på våtromsbelegg eller holder det å feste med silikon?

Skal du legge en ekterskel? Isf ville jeg tatt en ekliste under den lavere delen og deretter lagt på terskelplaten. Silicon mot plastmatten og trelim mot terskel. Hvordan går det med døren i underkant?

• Liker
Denniis
  • Laddar…
Jeg skal gjøre alt i eik, både list mot våtromsmatte og terskelplate.

Holder det å feste en mindre list med silikon, deretter lime fast terskelplaten på den og parkettgulvet?
Unngår gjerne å borre om jeg slipper da det er betonggulv.

Jeg kommer til å måtte kappe døren i underkant, men det er ikke noe problem da jeg uansett har tenkt å lakkere om alle dørene samtidig.

Har selv limt en hjørnelist i eik mot klinker sitter bra. Skulle nok hoppet over å lime terskelen mot parketten. Bra om du kan legge terskelen mot/over parketten om det begynner å bevege seg så er terskel og list flytende.

Ja, det er nok en god idé å ikke lime fast parketten som du sier.
Det får nok bli et forsøk på denne måten dersom ingen rekker å få meg på andre tanker:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.