7.909 lest ·
3 svar
8k lest
3 svar
Hjelp, nivåforskjell gulv + dypt sprang (bilder)
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
Mandagskvelden går med til å fundere litt på spranget mellom entreen og allrommet. Årsaken til at spranget er såpass dypt er at det en gang i tiden var en yttervegg som siden ble en tilbygging. Da jeg la klinkergulvet, passet bitene perfekt i entreen, og jeg slapp en masse småbiter - men gulvet stoppet også akkurat ved sprangets begynnelse. Resultatet? Et kjempesprang mellom entre og allrom som ingen ferdig terskel i verden fyller (30 centimeter dypt!). I tillegg er det en nivåforskjell i flere lag. Hallgulvet er høyere på grunn av gulvgips, gulvvarme osv., deretter kommer to fete bjelker som jeg umulig kan få opp, og jeg klarer heller ikke å høvle dem ned.

Jeg ser følgende alternativer:
Alternativ 1: Enten lar jeg allromsgulvet gå inn et stykke inn i spranget og tar den første nivåforskjellen direkte, noe som betyr at ca. 1,5 plankevidde vil helle. Jeg kan bygge opp gulvet nedenfra, så det er egentlig ingen fare for gulvet. Det er mer irritasjonsfaktoren over at gulvet heller der. (se bilde)

Alternativ 2: er å bare gå inn noen centimeter med allromsgulvet og sette en liten nivålist, deretter sette enda en allromsgulvplanke og så eiketerskel fra den og opp på klinkergulvet. Jeg innbiller meg at det vil se ganske sprøtt ut dog med to lister i samme sprang og med gulvplanke mellom. Illustrerer hvor allromsgulvet ville sluttet, akkurat før bjelken som gjør første nivåforskjellen:

Alternativ 3 er å slakte sparegrisen og dra og handle mer terskel og bygge en slags "minitrapp" med terskler oppå hverandre. Føles også helt sprøtt. Spranget er 30 cm dypt, så med 3 stk 90-terskler kan det gå....
Hvordan ville dere gjort det??

Jeg ser følgende alternativer:
Alternativ 1: Enten lar jeg allromsgulvet gå inn et stykke inn i spranget og tar den første nivåforskjellen direkte, noe som betyr at ca. 1,5 plankevidde vil helle. Jeg kan bygge opp gulvet nedenfra, så det er egentlig ingen fare for gulvet. Det er mer irritasjonsfaktoren over at gulvet heller der. (se bilde)

Alternativ 2: er å bare gå inn noen centimeter med allromsgulvet og sette en liten nivålist, deretter sette enda en allromsgulvplanke og så eiketerskel fra den og opp på klinkergulvet. Jeg innbiller meg at det vil se ganske sprøtt ut dog med to lister i samme sprang og med gulvplanke mellom. Illustrerer hvor allromsgulvet ville sluttet, akkurat før bjelken som gjør første nivåforskjellen:

Alternativ 3 er å slakte sparegrisen og dra og handle mer terskel og bygge en slags "minitrapp" med terskler oppå hverandre. Føles også helt sprøtt. Spranget er 30 cm dypt, så med 3 stk 90-terskler kan det gå....
Hvordan ville dere gjort det??
Kjøp en eikeplanke som er 35 cm bred og 0,5-1 cm tykkere enn den høyeste høydeforskjellen.
Fres ut høydeforskjellene på undersiden av planken, skjær til langsidene.
Min far gjorde slik i deres tidligere hus, riktignok var det bare 20 cm i spranget.
Fres ut høydeforskjellene på undersiden av planken, skjær til langsidene.
Min far gjorde slik i deres tidligere hus, riktignok var det bare 20 cm i spranget.
Ettersom jeg vel er litt sprø kanskje
så bygde jeg en sånn minitrapp i 3 nivåer ved inngangen etter å ha byttet inngangsdør. Den avsluttes med en "ytterhjørnelist" (L-formet altså) som går inn over flisgulvet i hallen.
Klikk her for å svare