Holder på å renovere en gammel skånelænge og har i løpet av høsten vært nødt til å erstatte deler av eik-bålet med nytt. Fikk tak i eik i riktige dimensjoner, men det var ferskt virke. Nå ser jeg at deler av det nye virket har blitt angrepet av en slags mugg-sopp. Hva skal jeg gjøre? Huset har stått uoppvarmet og uisolert nå under renoveringen, men skal snart isoleres og vil være oppvarmet året rundt. Vil dette tørke det ut automatisk, eller skal vi behandle med noe soppdrepende, i så fall hva? Eller må alt virke byttes ut igjen???

Takk for all hjelp!

Mugg er et elendighet.

Du kan prøve med Boracol. Det har effekt i flere år.
Hvordan det påvirker treverket vet jeg ikke. Sjekk det opp.

Om det angrepne området vil være varmt eller ikke, har ingen betydning. Det er fuktigheten som er avgjørende. Er det fuktig og varmt er det mumma for mugg.

Det beste er om det er tørt, under 60% relativ luftfuktighet.

Mats

Tusen takk! jeg skal sjekke det ut. Vi kommer til å isolere med trefiber for å sørge for at det er diffusjonsåpent. Så eventuell fukt kan vandre ut. Men mugg finnes jo allerede da det har vært veldig fuktig. Vil det forsvinne når det blir tørrere?

Forsvinner gjør det ikke, om du ikke fjerner det mekanisk.

Men om man sørger for at livsbetingelsene for muggen forsvinner, kan den ikke leve og vokse.

Om det er omfattende og dere er bekymret, må dere bytte ut det skadede virket.

Sjekk med en spesialist om dere er usikre.

Mats

En ting til å tenke på. Eik tar lang tid på å tørke, noe som betyr at det kan avgi fuktighet en stund til, så ikke ha det for travelt med å stenge inn virket uten mulighet for ventilasjon.

Tompa

Takk, det skal vi tenke på. Men jeg lurer på om det ikke er nok at isoleringen slipper gjennom fukt, eller må vi vente helt med å isolere? Vi skal bruke trefiber så vi slipper å ha plast i veggene på dette gamle huset.

Fiberen bør jo ta opp fuktighet. Det burde jo fungere akkurat som kutterspån på taket.
Ta opp fuktighet om vinteren, og tørke om sommeren.

Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.