Har en firma her som holder på å renovere badet. De har regla og fiksa nå. Nå til det jeg synes er merkelig... De har liksom, istedenfor å kappe kortlingene og sette hele regler i veggen så har de "kilt inn" regler mellom de gamle "kortlingene" og skråspikret overalt med 18 ga T-dykkert. På baksiden er det spontet panel, men reglene sitter ikke fast mot baksiden. Mot hammarbåndet (som for øvrig skjules av senket innertak) så har de også skråspikret reglene med samme spinkle "spiker". Ingen skruer eller grovere spiker, bare 18 ga dykkert. Burde man ikke ha hele, vertikale regler og avkappede kortlinger, for å beholde reglenes bøyestivhet? Burde man ikke også "bygge ned" hammarbåndet øverst, som man så kan skru platene i mellom reglene? Jeg synes veggene nå føles ganske ustabile, det er lett å "fleksere" dem med håndkraft. Tanken er så at håndverkerne skal montere kryssfiner og deretter våtromsplate. Men er dette virkelig riktig gjort?

Veggen med gul isolering og treverk med horisontale og vertikale lekter. Noen lekter er "kilte" mellom kortlinger, skråspikret med tynne spiker. Veggen er fylt med gul isolasjon mellom trebjelker, horisontale støttebjelker er festet med små spiker. To rør kommer ut av veggen. Veggramme i tre med isolasjon og mindre dykkertspikre, viser en uvanlig konstruksjonmetode med horisontal innramming og utilstrekkelig forankring.
 
Hva i h-e!

Man spikrer IKKE stendere med 18 g dykkert, man spikrer ikke med dykkert i det hele tatt!
 
Holder gjør det nok for platene stiver jo opp det en del, men det er absolutt ikke riktig.

Så, hva er det for plast på høyrevegg? Er det yttervegg?
Doble fuktsperrer er ikke ok heller.
 
Det ville vært interessant å høre hvorfor de har valgt å arbeide med liggende lekter. Hva er cc målet vertikalt og horisontalt? Har man god passform på bitene så trenger man absolutt ikke arbeide med skruer, men jeg ville nok ha brukt 2,5" eller 3" spiker.
 
De liggende bjelkene var der fra starten. Det var panel på begge sider og ca c-c 120 mellom de stående bjelkene. De har rett og slett ikke fjernet de liggende bjelkene men satt inn 45x45 bjelker imellom. C-c på de nye innsatte bjelkene er 45 cm. Så dampsperren skal ikke være der eller? Ja, det er yttervegg. Men hvordan skal jeg fortsette... de er vel her kl 7 i morgen for å sette opp plater. :-\
 
Plasten er jo til for at fuktigheten i rommet ikke skal ta seg ut i konstruksjonen.
Ettersom våtrom fuktspærres på innsiden av platekledningen vil plasten stenge inne platen som ikke kan puste.

Plasten skal brettes ut ca 10 cm på de utsikkende veggene. Det blir jo da et lite overlapp, men så lite er greit.
 
Så plasten skal bort altså? Hvilke bransjeregler sier dette? Mener, så man ikke hevder noe som man ikke har dekning for...
 
Jeg vet ikke om det står så noe sted. Og hvis man ser tilbake i trådene her så er det 50-50 i meningene.

Jeg tror du må lese deg litt opp raskt og ta en beslutning selv.

Jeg har selv fått dette rådet av en mann, som etter min mening vet mer enn de fleste byggere jeg har vært i kontakt med.

Så har iallfall jeg gjort :)
 
Ok... Får ta opp spørsmålet om tätskiktet med dem uansett..

Men, tilbake til stenderne, er det upassende at de ikke er hele fra gulv til tak, eller tror dere det fungerer om man bare ber dem spikre eller skru ordentlig? For øvrig så er dette noe som skal ligne "våtrumsvägg 2012".. Men stenderne er jo 45x45 (skal vel være 45x70?) så det ser ut til å være en slags "hybridløsning".

Hva bør jeg gjøre synes dere?
 
Dette løste seg veldig smidig! Jeg leste grundig om veggkonstruksjonen og så snakket jeg med dem og forklarte situasjonen på en saklig måte, uten kruseduller. De gikk med på å fikse dette, og nå bygger de det vi faktisk har blitt enige om. De har nå dessuten overdimensjonert, det er som et fort sammenlignet med før! Det er masse stendere og hva jeg kan kjenne og se, virkelig, virkelig stabilt! :):)
 
Sist redigert:
  • Liker
JoakimJohansson
  • Laddar…
Så deilig at det ordnet seg så lett og smidig likevel!! Gode håndverkere rett og slett!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.