Det er nok ikke limtre i takstolsfabrikkens tegning, men det går nok bra likevel. Man kan stole på beregningen, og produksjonsmetoden gjør at materialet utnyttes bedre. Målet 7330 mm er mellom ytterveggens stendere. Legger du til horisontale stendere på innsiden og plate materiale på veggene, er du snart nede i 7200 mm. Bjelkene som går tvers over takstolene ved støttebena er til for å få full samvirkning mellom underrammene på takstolene og gulvbjelkene som ligger mellom takstolene.

Takk for presiseringen!

Jeg tok for gitt at en dimensjon som 45x360 var limtre. Jeg hadde ingen anelse om at det fantes annet i den dimensjonen.

På forhånd hadde Harbin fått oppfatningen at spennvidden jeg vil ha er "umulig". Kun solid, dyr limtre f.eks. 115x315 eller hjertevegg eller bjelke under kan løse dette.

Nå dukket denne løsningen opp og overrasket meg litt. Har jeg gått glipp av noe negativt med dette forslaget fra takstolprodusenten?

Man må kunne litt byggstatsikk for å analysere takstolstegningen. Tre ting gjør trikset. Støttene fungerer som "ekstra" støtte for gulvbjelkene, noe som hjelper til å redusere svikten. På den delen av bjelkene som ligger innenfor støttene regner man bare med lagerlast på 500 N/kvm. De tverrgående lektene ved støttene gjør at mellomgulvbjelkene også opptrer i samvirke.

Virkelig snedige løsninger det finnes, takk for kunnskapen!

Da føles det som at forslaget er en het kandidat for sommerens prosjekt.

Haken er dog prisen som var betydelig høyere enn hva jeg hadde forventet meg. Men det er vel pandemiens effekter såklart. Jeg kanskje får høre med noen flere produsenter så man kan sammenligne litt.

Det er aldri feil å høre med flere produsenter, men sammenlignet med limtrealternativet tror jeg dette likevel blir billigere.

Ja, rimeligvis burde det jo bli billigere. Jeg har aldri kjøpt takstoler før, og å lese tråder om hva andre har betalt før pandemien føles ikke så relevant.

Du som virker mer enn moderat erfaren har kanskje også oversikt over prisutviklingen? 13 stk takstoler og 12 mellombjelker ifølge tegningen jeg vedla ville koste meg ganske nøyaktig 100k kr.

Sist redigert:
25 stk limtrebjelker 115x315 og 7,3 m lange hadde før pandemien kostet ca 80 kkr så sammenlignet med det er 100 kkr billig. Ellers pleier jeg å være forsiktig med å uttale meg om kostnader. I den profesjonelle byggsektoren finnes det folk som regner på priser og de er utrolig dyktige.

Du skal ha stor takk! Uvurderlig for en amatør som en annen å få sånn her rask og profesjonell hjelp. Jeg skulle ønske å markere alle svar som det beste, men det går ikke så det får bli det første.

Takk igjen.

Jeg har nå fått et forslag fra ytterligere en takstolprodusent, la oss kalle det alternativ 2, og jeg trenger hjelp til å tolke tegningen.

Hvis jeg har forstått det riktig, er forskjellen sammenlignet med alternativ 1 at takstolene plasseres på cc 90 cm pluss midtbjelke som da burde gi totalt cc45 på bjelkelaget? Samt at loftet er 20 cm smalere. Generelle synspunkter på dette alternativet ville vært takknemlig.

Takk på forhånd.

Ja, det blir en bjelke mellom takstolene også så c/c blir 45 cm. Underrammene er bare 220 mm høye så svikten blir noe høyere i dette alternativet. Man kan håndtere dette med skruelimt sponplate på den store flaten mellom støttebena. Gjerne også plate materiale på undersiden.

Forstår jeg det riktig at alternativ 1 er beregnet for 2000N/kvm på loftet og alternativ to har man regnet på 2500N/kvm?

Ja, men det kan du nok se bort ifra. I praksis er svikten dimensjonerende. Der er alt 1 bedre.

Jeg fortsetter denne tråden med et par nye spørsmål som har dukket opp. Spørsmål 1 besvares helst av den som har sendt tilbudet, men han har tatt påskeferie.

1. Jeg tok for gitt at takstolene med midtbjelker i alt. 1 gjorde at det ble cc60 siden det var det jeg ønsket. Det slo meg imidlertid nå at de har regnet på 13 takstoler og 12 midtbjelker, så det burde bli mindre (cc45?) for lengden er 10.8m, men jeg kan ikke utlede det nøyaktig noe sted. Kan det være cc45 og enda litt kortere ved den siste plasseringen lengst til høyre? Jeg legger ved et bilde som kom med takstoltegningen.

2. Hvis de nå ikke havner på cc60, vil jeg fortsatt at veggrekkene gjør det. Takstolene havner da ikke rett over en veggrekke. Jeg trenger altså å felle inn en stående list under murremmen, innvendig eller utvendig. Hvilken dimensjon bør denne ha på strekningen der ingen dører eller vinduer finnes, men der veggrekkene ligger på cc60?

Takstolplan med 13 takstoler og 12 midtbjelker for bygg på 10,8m lengde. Viser mål i cc60 og cc45. Avstander og dimensjoner er angitt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.