Hei,

Vi renoverer et gjestewc og skal installere en avtrekkskanal og en baderomsvifte for bedre luftkvalitet.

Gjestewc-en ligger i første etasje, ikke i tilknytning til yttervegg, så kanalen planlegges ført opp gjennom det isolerte bjelkelaget og opp på kaldloft. (Om ca. 1-2 år vil loftet bli isolert og kanalen føres videre ut på taket.)

Jeg planlegger å bruke 100 mm spirorør gjennom bjelkelaget og sette en 90 graders bøy som kommer ut gjennom plate materialet der vifte skal tilkobles. Er dette korrekt? Hvordan bør jeg gjøre tilkoblingen? Skal spirorøret kobles til en stuss eller klammer som holder det på plass, eller kan det bare stå opp inntil videre?

Så i vinterhalvåret, hvordan kan man unngå kondens? Frigolitboks, isolasjon i røret eller er det bare å slå av viften og plugge røret til vi er ferdig isolert?

• Hullet i taket for planlagt fra-luftsventilasjon, med en rød pil som peker mot åpningen, omgitt av treverk og isolasjon.
  • Hull i tregulv med røråpning dekket av isopor. Sirkelen markerer området rundt røret hvor isolasjonsmateriale er synlig.
Er tanken at du skal slippe ut luften på kaldloftet i løpet av 1-2 år, eller misforstår jeg noe?

Centano Centano skrev:
Er tanken at du skal slippe ut luften på kaldloftet i 1-2 år eller misforstår jeg noe?
Ja om det er mulig!? Det er en stor velventilert loft. Men hvis det avgir for mye kondens må vi dra ut det på taket tidligere enn det.

Du vil ikke tilføre fuktig inneluft til loftet. Den skal ut direkte. Det kan være vanskelig nok å holde loftet fritt for fuktighet uansett.

Ettersom det er en kaldvind, er det å be om problemer hvis du slipper ut varm fuktig luft der. Har du likevel planlagt å trekke ut ventilasjonen gjennom taket, så gjør det allerede nå og vent ikke flere år.

Takk, jeg hører hva dere sier. Jeg skal ikke vente med å dra det ut på taket.. Har dere noen råd om mine andre spørsmål?

Eksakt riktig kobling kan jeg ikke svare for men jeg hadde satt den direkte i taket. Nå har du jo allerede laget hull men forstår ikke versfötter du skal gå gjennom veggen.

Jeg har både bad og toalett uisolerte hittil for jeg har ikke rukket/prioritert. Jeg har sett noen få dråper i røret hittil men ikke mer. Bor dog i Skåne med mild vinter. Så det avhenger litt av hvor du bor. Men jeg ville sagt at du heller har viften i gang for et godt inneklima. Den skal alltid gå. Så får du holde øye hvis du begynner å se kondens. Men ville råd å kle den inn når du likevel trekker rørene.

U
Best å sette en kanalvifte på loftet.
Vanlige baderomsvifter er ikke bygd for lange kanaler/mottrykk

• Liker
Josterman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.