5.020 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Hjelp med tre/terrassebord til bygging av veranda?
og for å tilføre tråden noe, det står sca på pakkene hos byggmax, det gjør det nok hos beijer også.
byggmax kan man dog ikke prute eller få tilbud, heller ikke returnere dårlig virke.
hos beijer kan du nok få tilbud, med bedre priser enn byggmax, og deretter returnere evt. dårlig virke...
byggmax kan man dog ikke prute eller få tilbud, heller ikke returnere dårlig virke.
hos beijer kan du nok få tilbud, med bedre priser enn byggmax, og deretter returnere evt. dårlig virke...
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Haha er det deg! Nei, jeg bygde min i sommer, burde kanskje ha en prosjekttråd på huset snartcamaro1969 skrev:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Ikke tenk så mye på hvor du kjøper treverket, kjøp der du får en god pris samt en god kontakt å handle med.
Det finnes ulemper med trelast som har ligget en stund:
- Kan være helt uttørket i endeveden, noe som gjør at enden er 2-4 mm smalere enn midten på planken, noe som gjør det vanskelig å legge og skaper en utrolig irritasjon.
- Uttørket endeved kan også gjøre at det sprekker allerede ved montering.
- Har det ligget pakket på pall, kan det fortsatt være slik at midten av pallen fortsatt er fuktig, noe som gjør det hele til litt av en sirkus med bredder ved skjøter.
- Endetørket tre kan dessuten være misfarget i endene og ha en mørkere tone. Er da plankene jevnt delbare med CC som det vanligvis er, så finnes det små marginer for å kappe bort biter, noe som resulterer i svinn.
- Sprekker kan ha oppstått i materialet.
Jeg kjøpte materiale til sensommeren for terrassen på hytta og må si at jeg var svært skuffet over kvaliteten når det kom til skjøtene. Uttørket, sprukket og misfarget.
Å bemerke er at dette var fra en "proffleverandør" og i hel pall.
Klage viste seg at jeg ikke var alene, og at deres leverandør ikke hadde levd opp til forventningene.
Forsinkelser, ferie og skogfrakt gjorde at jeg la terrassen likevel - men hadde det vært noen andres terrasse og ikke min egen, ville jeg reklamert hele greia... Mye irritasjon for å si det mildt.
- Kan være helt uttørket i endeveden, noe som gjør at enden er 2-4 mm smalere enn midten på planken, noe som gjør det vanskelig å legge og skaper en utrolig irritasjon.
- Uttørket endeved kan også gjøre at det sprekker allerede ved montering.
- Har det ligget pakket på pall, kan det fortsatt være slik at midten av pallen fortsatt er fuktig, noe som gjør det hele til litt av en sirkus med bredder ved skjøter.
- Endetørket tre kan dessuten være misfarget i endene og ha en mørkere tone. Er da plankene jevnt delbare med CC som det vanligvis er, så finnes det små marginer for å kappe bort biter, noe som resulterer i svinn.
- Sprekker kan ha oppstått i materialet.
Jeg kjøpte materiale til sensommeren for terrassen på hytta og må si at jeg var svært skuffet over kvaliteten når det kom til skjøtene. Uttørket, sprukket og misfarget.
Å bemerke er at dette var fra en "proffleverandør" og i hel pall.
Klage viste seg at jeg ikke var alene, og at deres leverandør ikke hadde levd opp til forventningene.
Forsinkelser, ferie og skogfrakt gjorde at jeg la terrassen likevel - men hadde det vært noen andres terrasse og ikke min egen, ville jeg reklamert hele greia... Mye irritasjon for å si det mildt.
Begge leverandørene angir samme NTR-standard, noe som ville innebære at impregnert er likverdig.
Beijer oppgir virkes-kvalitet G4-2, dvs. det som også kalles kvinta og er en normal byggekvalitet. Byggmax har ingen steder oppgitt kvaliteten, noe som derfor kan være en risiko for at de kjører med litt blandet.
Hvis Byggmax kan garantere at det er samme, dvs. G4-2, så er det det samme som Beijer, men hvis det er risiko for at det er G4-3, innebærer det at det er utskudd og en klart dårligere kvalitet.
Så be om å få svar på hvilken virkes-kvalitet de leverer, og hvis svaret er typ G4-3, VI, C eller "utskudd", så velg Beijer.
Edit: Det merkelige er at for 28x120 angir Byggmax at det er "G4-2 med innslag av G4-3", men ingenting for den søkte dimensjonen. Det er litt det jeg eventuelt mistenkte når jeg skrev tidligere, og da risikerer man å få en hel bunt med utskuddsvirke (G4-3), dvs. et betydelig dårligere virke enn det Beijer oppgir at de selger.
Beijer oppgir virkes-kvalitet G4-2, dvs. det som også kalles kvinta og er en normal byggekvalitet. Byggmax har ingen steder oppgitt kvaliteten, noe som derfor kan være en risiko for at de kjører med litt blandet.
Hvis Byggmax kan garantere at det er samme, dvs. G4-2, så er det det samme som Beijer, men hvis det er risiko for at det er G4-3, innebærer det at det er utskudd og en klart dårligere kvalitet.
Så be om å få svar på hvilken virkes-kvalitet de leverer, og hvis svaret er typ G4-3, VI, C eller "utskudd", så velg Beijer.
Edit: Det merkelige er at for 28x120 angir Byggmax at det er "G4-2 med innslag av G4-3", men ingenting for den søkte dimensjonen. Det er litt det jeg eventuelt mistenkte når jeg skrev tidligere, og da risikerer man å få en hel bunt med utskuddsvirke (G4-3), dvs. et betydelig dårligere virke enn det Beijer oppgir at de selger.
Sist redigert:
Om jeg har forstått det riktig er trelast en ganske lokal handelsvare, dvs at trelastkvaliteten på trelasthandlerne uansett varehus gjenspeiler skogskvaliteten i regionen. Det blir da litt skjevt å sette Byggmax mot Beijer mot XL osv uten å ta hensyn til hvor i landet man handler. Så kanskje trelasthandlerne jobber ulikt med kvalitetssikring, men de fleste på samme sted burde jo rimeligvis få trelasten fra samme sagbruk.
Se også opp hva bejer og byggmax tar for transporten. Det skilte 2000:- mellom ulike leverandører da jeg bestilte sist sommer. Det ble da til slutt AB Karl Hedin som fikk levere terrassebord da de var billigst på frakt og matchet byggmax materialpriser.
Som en anekdote så unnskyldte de seg for at de ikke kunne si hvilken time materialene skulle komme, bare så nært som sen ettermiddag. Bauhaus kunne si uke som nærmest....
Som en anekdote så unnskyldte de seg for at de ikke kunne si hvilken time materialene skulle komme, bare så nært som sen ettermiddag. Bauhaus kunne si uke som nærmest....
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De regionale forskjellene, Sør-Norge, Midt-Norge, Nord-Norge osv., har større betydning for virkeskvaliteten enn valget av leverandør. Fordelen med Beijers er at de noen ganger kan få tak i enda bedre varer. I Skåne som i Blekinge holder det trykkimpregnerte virket gjennomgående en dårlig kvalitet sammenlignet med høyere opp i landet. Den viktigste kvalitetsaspektet er hvor tettvokst virket er. Jo mer tettvokst desto mindre blir treets bevegelser i bredden av bordene. Dette er viktig både med tanke på utseende og holdbarhet. Neste gang jeg skal bygge noe i trykkimpregnert for eget bruk, tenker jeg å leie en lastebil og dra til Nord-Norge og kjøpe virke.
Klikk her for å svare