Normalt leverer Beijer Bygg et produkt av høyere kvalitet enn Byggmax.

Finnes det noen grunn til at du velger å gå for så tykk terrassebord?

Synes det er penere og føles mer stabilt, men jeg undret meg mest over akkurat de to alternativene. Jeg ser jo ingen direkte forskjell på de to, men man kan altså gå på en generell følelse av at Beijer "bør" være bedre enn Byggmax?

Jeg synes ikke man generelt kan si at Beijer bør være bedre enn Byggmax. Har noen ganger tenkt slik men oi, så mange ganger jeg har tatt feil. Mange ganger har dessuten Byggmax hatt bedre treverk enn Beijer med tanke på sprekker, bøyde biter osv. Jeg bygde min terrasse med Byggmax terrassebord og da hadde de treverk fra langt nord i Norrland, som var overraskende tettvokst og fint.

Det er nok litt forskjellig avhengig av butikk og materiale så klart, men man skal ikke ta for gitt at Byggmax er dårligere.

Sist redigert:
Det kan selvsagt variere fra tilfelle til tilfelle, men generelt har vel Beijer Bygg et noe større krav til virkeskvaliteten enn ByggMax.

Vil du sikte høyere når det gjelder kvaliteten, skal du lete etter terrassebord som er fra nordsvensk råvare.
Men den finner du normalt verken på Beijer eller Byggmax i den sørlige delen av landet.

Ok, takk for innspill men kan du hjelpe meg å avgjøre da? Om det ikke går å lese seg til det på respektive side hva som skiller produktene, gjenstår altså kun å dra ut til fabrikken og se/føle på plankene??

GoForIt skrev:
Det kan selvfølgelig variere fra tilfelle til tilfelle, men generelt har vel Beijer Bygg et noe større krav til trekvaliteten enn ByggMax.

Vil du sikte høyere når det gjelder kvaliteten, skal du lete etter terrassebord som er fra nordsvensk råvare.
Men den finner du normalt verken hos Beijer eller ByggMax i den sørlige delen av landet.
Sant, men Byggmax hadde heldigvis det i sommer på den lokale butikken.

Hva sier snekkeren?

Skal du bestille nå, såpass tidlig i sesongen, risikerer du å få fjorårsvirke som har stått over vinteren.

holmberg87 skrev:
Sant men Byggmax hadde heldigvis det i sommer på den lokale butikken
Jo, Gävleborg ligger jo litt mer nord enn Skåne/Jönköping..

Kanskje dette påvirker prisen?
"Alt vårt trykkimpregnerte terrassebord er NTR-klassifisert og omfattes av 20 års forbrukergaranti"

På Byggmax er det listeprisen som gjelder, hos Beijer finnes det mulighet for å forhandle for privatperson ut fra hvor mye du bestiller. Og leveranse av trelast kan komme fra samme sagbruk, ikke uvanlig.
Her i den sørøstlige delen av landet er det ikke uvanlig at det står Södra på treverket og for trykt Bergs Timber (Bitus).

HasseTeknik skrev:
Kanskje dette påvirker prisen?
"Allt vårt tryckimpregnerade trallvirke är NTR-klassat och omfattas av 20 års konsumentgaranti"
Gjelder alt trykkimpregnert virke du kjøper som privatperson.
Det finnes også ulike klasser. Trall er normalt klassifisert som NTR-AB.

Forumgud: hva spiller det for rolle egentlig at man legger terrassebord som er fjorårets virke/som har ligget en stund på lageret? Da er vel terrassen mer uttørket (enn om den var helt ny) og så tar man bare det i betraktning når man legger terrassen? Har jo fått litt rabatt også på terrassen for å kompensere for at den er "gammel". Tenker jeg feil?

Sist jeg sjekket var det samme kvalitetsklasse på Byggmax terrassebord og det billige som Beijer lagerfører. Det innebærer at du kan få dårlig trevirke fra både Beijer og Byggmax. Forskjellen er at du kan returnere trevirke til Beijer, det kan du ikke til Byggmax. Jeg pleier derfor å ta hjem med god margin og returnere det som blir til overs.

Prismessig pleier det heller ikke å være noen problem for Beijer å matche Byggmax sine priser.

Det er ingen egentlig ulempe med trevirke som har ligget over vinteren. Det gjelder bare som sagt å ta hensyn til trevirkets fuktighet ved legging. Den eneste ulempen er rent estetisk, og det er hvis du trenger å supplere med ferskt trevirke, så tar det en sesong før fargeforskjellene jevner seg ut mellom nytt og gammelt trevirke.

haha skal du også bygge terrasse holmberg87 ? :)

det blir det for meg også i vår sommer, har en ny tråd her et eller annet sted

(ps, jeg fikk en hydrofortank av deg, levert til statoil Gnarp for typ 2 år siden :) )

edit:
äääh holmberg var jo ikke trådstarter... =(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.