Finnes det noen snekkerkyndig som kan hjelpe meg med å lage en tegning av hyllen på vedlagte bilde? Hvordan tror dere "konsollene" er festet? Har man tatt ut hull for konsollene i hylleplatene slik at det ikke blir et mellomrom mellom hylleplan og vegg? Hva tror dere? Hvilke dimensjoner kan være passende? Den ser jo veldig massiv ut, blir den ikke veldig tung og hvordan skal man da feste den ordentlig i veggen? Vi vil ha porselen og glass på den, kanskje også en mikro.
Bildet er veldig liten.
Hylla ser veldig enkel ut.
Jeg hadde jo laget den på annen måte.
Aner at stønnerne for hyllene egentlig er litt mindre.. Så at alt er litt avrundet og fint malt. ikke skarpe 90 graders planker.
Min tolkning av det dårlige bildet blir noe i stil med følgende:
Obs, jeg ser allerede nå at jeg har glemt: 1) hylleplaten skal stikke utenfor en bit på sidene... 2) sannsynligvis utskåret ved stenderne så hylleplatene går helt inn mot veggen.
Dessverre har jeg lukket tegneprogrammet uten å lagre.
Uff jeg skammer meg over mitt bidrag som i ettertid ikke stemmer i det hele tatt, men det kanskje frister andre til å tegne litt også.
Hylla ser veldig enkel ut.
Jeg hadde jo laget den på annen måte.
Aner at stønnerne for hyllene egentlig er litt mindre.. Så at alt er litt avrundet og fint malt. ikke skarpe 90 graders planker.
Min tolkning av det dårlige bildet blir noe i stil med følgende:
Obs, jeg ser allerede nå at jeg har glemt: 1) hylleplaten skal stikke utenfor en bit på sidene... 2) sannsynligvis utskåret ved stenderne så hylleplatene går helt inn mot veggen.
Dessverre har jeg lukket tegneprogrammet uten å lagre.
Uff jeg skammer meg over mitt bidrag som i ettertid ikke stemmer i det hele tatt, men det kanskje frister andre til å tegne litt også.
Sist redigert:
Takk uansett! Begynte å tro det var et utrolig dumt spørsmål siden ingen svarte. Det kanskje det uansett er, men det jeg var mest ute etter var hvordan man får den ordentlig holdbar når man har s a s konsoller som stikker rett ut og som ikke har noe støtte under. Om dere forstår hva jeg mener...
Nok mest at det bare var vanskelig å se bildet. Aner at du liker det litt eldre landlige. Ellers finnes det jo lettjobba metall-løsninger.
Det finnes jo ferdige tre-vinkler som sikkert er finere formet enn klosser.
1) Velge hvordan konsollene skal se ut. Typ dra og kikke på i en trelast butikk.
2) Finne en trelast til de lange bjelkene som matcher konsollene.
3) Måle opp hvor hyllen skal havne på bjelken. Forborre 1-2 små hull i bjelken (unngå at det sprekker). monteringslim mellom konsoll og bjelke. Skrue bakfra for at det ikke skal synes forfra.
4) Forborre bjelker. bruke riktig skru avhengig av hva for vegg havner på.
5) Måle, lage hylleplater, lime fast disse på konsollene.
*) eventuelt malt alt for montering på vegg.
(bruker lime fast vindusbrett og hylleknekter i dårlige garderobestammer så *monterings*lim og ev. små skruer holder bra)
Så.. Har man bare en ferdig idé om hvordan den skal se ut og hvilke trelast man har tenkt å bruke så er det nok ingen problem å få det til å holde.
Tegninger er lett, bare man vet mål
Det finnes jo ferdige tre-vinkler som sikkert er finere formet enn klosser.
1) Velge hvordan konsollene skal se ut. Typ dra og kikke på i en trelast butikk.
2) Finne en trelast til de lange bjelkene som matcher konsollene.
3) Måle opp hvor hyllen skal havne på bjelken. Forborre 1-2 små hull i bjelken (unngå at det sprekker). monteringslim mellom konsoll og bjelke. Skrue bakfra for at det ikke skal synes forfra.
4) Forborre bjelker. bruke riktig skru avhengig av hva for vegg havner på.
5) Måle, lage hylleplater, lime fast disse på konsollene.
*) eventuelt malt alt for montering på vegg.
(bruker lime fast vindusbrett og hylleknekter i dårlige garderobestammer så *monterings*lim og ev. små skruer holder bra)
Så.. Har man bare en ferdig idé om hvordan den skal se ut og hvilke trelast man har tenkt å bruke så er det nok ingen problem å få det til å holde.
Tegninger er lett, bare man vet mål
Sist redigert:
Klikk her for å svare