Jeg skal konstruere og bygge trapp i henhold til tegning nedenfor, men er usikker på bl.a. dimensjoner.
Trappehullet er altså totalt ca 2 x 3 m.
Detaljene kommer jeg til å regne på senere, men gulv til gulv er ca 3 meter, altså 1,5 meters stigning på 2 meters horisontal trapp. Med 17 cm stigninghøyde og 8 eller 9 trinn, så blir dybden på hvert trinn ca 25 cm. Den biten føles ganske bra.
Tanken er å bygge et repos med 45 x XXX mm bjelker. Vangstykker for nedre trappen festes i bjelken til reposet. Vangstykkene til øvre trappen på samme måte, den øvre enden festes i mellomgulvets bjelker.
Trinn i 30 mm massiv eik? Den nedre trappens venstrekant, der skal trinnene synes fra utsiden, under dem setter vi altså en gipsplate som får gå opp mot trinnene. For at dette skal bli pent så blir det trapperekkverk i glass med overligger.
Det jeg er usikker på er:
1. Dimensjon på vangstykkene? Heller overdimensjonert enn motsatt tenker jeg? Limtre 70 x 225? Kommer til å sage ut hakk på egen hånd med nedsenkingssag og skinne tror jeg.
2. Dimensjon på trinnene?
3. Dimensjon på inntrinnene (det skal være en lukket trapp)
Er det noe galt med forumet? Jeg har fått e-post om at minst en person (Hempularen) har svart på dette allerede, men i tråden ser jeg bare mitt opprinnelige innlegg. Rart.
Hei
Hvordan gikk det med dimensjonene? Hva kjørte du med?
Skal gjøre det samme og finner tråden (som var gammel som pokker) men sjanser likevel på svar
Tja, ikke så gammel likevel. Jeg valgte å bygge ferdig huset da uten å lage trappa til loftet som uansett ikke var klar.
Men nå, år 2020, ble jeg motivert til å gjøre det ferdig og tok fatt på trappa igjen.
Bygde hvileplan m.m. av vanlige regler og gulvspon, valgte så mellom å sage ut egne vanger og kjøpe laserskårede fra snekkeri, og landet på det siste. Tidsbruken og vanskeligheten med å få til vinklene skikkelig bra avgjorde. Legger ved bilde av det jeg bestilte.
Nå sitter vangene på plass og jeg holder på å kle dem med gips og osb (nedenfra og opp til trappa). Så blir det plan- og opptrinn i 40 mm eik, men det får vente. Under byggetiden av loftet kommer jeg bare til å legge på et sett 45 x 220 regler som plantrinn så slipper jeg å være redd.