Hei

Jeg har et hus fra 1965 som jeg holder på å forbedre, steg for steg. Det ligger i Sigtuna kommune. Nå har turen kommet til å isolere kaldgangen. Jeg har lest mange tips og råd om isolering, men i min uerfarenhet kan jeg ikke se at noen av dem riktig passer til huset mitt.

Mot huset står en stor kaldgarasje, like lang som huset, med et tak som med lav vinkel heller bakover. Jeg vet ikke i hvilken rekkefølge eller når ting er endret, men noen tidligere eiere bestemte seg for å bygge en kaldgang/grovinngang. Kaldgangen strekker seg inni garasjen, langs hele huset, og har en ytterdør i hver ende. Taket i gangen følger garasjens tak, men det er en spalte på 40 cm mellom kaldgangens tak og garasjens tak. Kaldgangens tak heller altså. I kaldgangen finnes det 3 dører inn mot huset. En dør leder til vaskerommet som deretter har en dør inn til resten av huset, en dør leder til fyrrommet (som er inni selve huset, men som bare har dør mot kaldgangen) og en dør mot et lite "garderoberom". Det er også bygd en garderobe fra kaldgangen inn i garasjen, som en liten bule, men den kommer jeg til å fjerne.

Garasjen er ikke helt tett, men slipper ikke gjennom vind og har en isolert garasjeport. Garasjegulvet er fortsatt bare grus, jeg kan ikke fikse det før neste sommer, så det kommer fukt fra bakken.

Mine overveielser er å legge isoleringsplater fritt på innerakettet, legge en dampsperre av plastfolie inni garasjen mot veggen, feste den med lekter, sette isolering mellom lektene og deretter OSB-plater inn mot garasjen.

Mine spørsmål til de som er mer kunnskapsrike enn meg er:

• Hvor tykk isolasjon trenger jeg? Jeg har tenkt å holde 12-15 grader i gangen.
  • Hvilken type isolasjon er egnet?
  • Trenger jeg dampsperre/fuktspærre?
  • Finnes det noe jeg har oversett som jeg burde tenke på?

Takk på forhånd!

Hvit dør med fire rektangulære vinduer og metallhåndtak, ved siden av en liten garderobenisje. Veggene og taket er malt hvite. Tremende med synlige bjelker og vegg med ryggsekk i et garasje- eller bodområde. En uisolert garasje med metallskinner, trepanel og en lysåpning i taket. Noen rør er festet på veggene. Kaldgang i et hus fra 1965 med hvite vegger, flere dører, og en hylle med oppbevaringsgjenstander. Dør mot enden med vindu.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.