Hei,
Jeg skal renovere et gammelt lager som sitter i tilknytning til huset, det skal bli et soverom nå var tanken.
Overflaten er fra tidligere en påbygning og fra begynnelsen var det en carport samt et kaldlager. Carporten ble omgjort til et soverom og lageret ble bygget om. Taket er forlenget med takstoler og isolasjon finnes ovenfor også. To av lagervedene er yttervegger og to er innervegger, så dere forstår litt bedre hvordan det ser ut.
Jeg har nå revet ut det gamle gulvet samt sponplatene som satt som innervegger. Huset står på en krypkjeller og når carporten ble omgjort ble det støpt en plate og deretter murt leca blokker opp i kantene for å komme opp i høyde til øvrige huset.
Nå viser det seg at også lageret hadde en støpt plate under gulvet og deretter gulvregelverk for å komme opp i samme nivå, altså ingen lecablokker her (da det ikke fantes plass antar jeg, hellingen er ned mot gamle carporten).
Siden det ikke er jeg som har gjort påbygget har jeg ingen anelse om denne platen er isolert eller ikke. Tråkker jeg på gulvet føles det mot det "hule" slaget. Innebærer det at det er isolert da?
Min tanke er å utjevne dette på nytt med 45x195 regler (det gamle var verken cc600 eller 45 dimensjon) på den gamle syllen men spørsmålet er om man trenger å legge noe fuktisolerende matte under først, typ platon? Syllen er jo 28mm høy så det finnes jo allerede en luftspalte mellom betonggulvet og reglerne?
Slik hadde jeg tenkt å gjøre:
Parkett/Laminat
Dampfolie (eller hva gulvprodusenten krever)
Varmespredningsplate med gulvvarmeslange
Spor sponplate
Isolasjon 165mm
XPS 30mm (I stedet for blindbunn. Holdes på plass med spikerplate festet i undersiden på reglene)
Golvregel 45x195
Syll 28x120
Eksisterende luftspalte på ca 20mm
Eksisterende betonggulv
Innspill på om dette kommer til å funke eller ikke? Trengs fuktisoleringsmatte på platen? Øvrig?
Takk for all hjelp jeg kan få
Jeg skal renovere et gammelt lager som sitter i tilknytning til huset, det skal bli et soverom nå var tanken.
Overflaten er fra tidligere en påbygning og fra begynnelsen var det en carport samt et kaldlager. Carporten ble omgjort til et soverom og lageret ble bygget om. Taket er forlenget med takstoler og isolasjon finnes ovenfor også. To av lagervedene er yttervegger og to er innervegger, så dere forstår litt bedre hvordan det ser ut.
Jeg har nå revet ut det gamle gulvet samt sponplatene som satt som innervegger. Huset står på en krypkjeller og når carporten ble omgjort ble det støpt en plate og deretter murt leca blokker opp i kantene for å komme opp i høyde til øvrige huset.
Nå viser det seg at også lageret hadde en støpt plate under gulvet og deretter gulvregelverk for å komme opp i samme nivå, altså ingen lecablokker her (da det ikke fantes plass antar jeg, hellingen er ned mot gamle carporten).
Siden det ikke er jeg som har gjort påbygget har jeg ingen anelse om denne platen er isolert eller ikke. Tråkker jeg på gulvet føles det mot det "hule" slaget. Innebærer det at det er isolert da?
Min tanke er å utjevne dette på nytt med 45x195 regler (det gamle var verken cc600 eller 45 dimensjon) på den gamle syllen men spørsmålet er om man trenger å legge noe fuktisolerende matte under først, typ platon? Syllen er jo 28mm høy så det finnes jo allerede en luftspalte mellom betonggulvet og reglerne?
Slik hadde jeg tenkt å gjøre:
Parkett/Laminat
Dampfolie (eller hva gulvprodusenten krever)
Varmespredningsplate med gulvvarmeslange
Spor sponplate
Isolasjon 165mm
XPS 30mm (I stedet for blindbunn. Holdes på plass med spikerplate festet i undersiden på reglene)
Golvregel 45x195
Syll 28x120
Eksisterende luftspalte på ca 20mm
Eksisterende betonggulv
Innspill på om dette kommer til å funke eller ikke? Trengs fuktisoleringsmatte på platen? Øvrig?
Takk for all hjelp jeg kan få
Sist redigert:
Om det fra begynnelsen er bygget som carport & kaldt lager, så kan man vel mistenke at platen ikke er isolert. Det kan også avhenge av hvilket/hvilke år som det ble bygget hhv bygget om.
Har platen et kapillærbrytende lag av makadam el singel under?
Finnes det noe som tyder på fuktgjennomslag i platen?
Har platen et kapillærbrytende lag av makadam el singel under?
Finnes det noe som tyder på fuktgjennomslag i platen?
Jeg kanskje uttrykte meg litt vagt. Når det var en carport var det ingen støpt plate i det hele tatt, alt dette ble gjort ved tilbyggingen. Når de støpte ble det gjort i forskjellige nivåer, som en liggende stol kan man si, der det laveste nivået ble brukt til rommet som ble laget. Når når det ble murt opp med leca ble det skapt et kryprom tilsvarende resten av huset med forskjellen at det er en støpt plate i bunnen og blindbunnsplaten kommer en halv meter over den platen. I rommet jeg skal fikse nå er det støpt i samme nivå som blindbunnsplaten ligger på i det andre rommet. Jeg kan til og med se gulvbjelkene og isolasjonen til det andre rommet i mitt da det ikke finnes noen skillebjelke mellom rommene på bjelkenivå.
Klikk her for å svare