Jeg skal bygge et tak over vår terrasse og tenkte å bygge alt selv, men jeg er litt usikker på hvilke dimensjoner jeg skal velge på reglene. Vi kommer til å bruke limtre og taket vil være 10 eller 16mm kanalplast. Kan noen gi et tips?
Taket skal gå ca 4.5m ut fra huset med en bredde på ca 7m. Ytterst har jeg mulighet til å bruke stolper med ca 6m cc, og i disse to stolpene tenkte jeg å feste den ytre bæringen. Stolpene er 95x95. I den ytre bjelken, holder det med 56x225mm eller 56x270mm eller må man gå opp til neste som jeg tror er 66x315mm?

Hvilken tykkelse på kanalplasttaket er best å velge? Vi kommer ikke til å ha noen vegger/glas.

Västra Götaland kan være alt fra Tiveden til Bohuskysten, ganske stor forskjell når det gjelder snølast. Spesifiser stedet. Dimensjonene på fremre bærende linje som du har angitt virker altfor små. Snarere handler det om 90x405. Mye avhenger av snøsonen og husets tak, om det er risiko for snølommer f.eks. Skal du ikke ha noen vegger er det vel ingen grunn til å velge 16 mm?

J justusandersson skrev:
Västra Götaland kan være alt fra Tiveden til Bohuskysten, ganske stor forskjell når det gjelder snølast. Spesifiser stedet. Dimensjonene på fremre bærelinje som du har angitt virker altfor små. Snarere handler det om 90x405. Mye avhenger av snøsone og husets tak, om det er risiko for snølommer f.eks. Skal du ikke ha noen vegger er det vel ingen grunn til å velge 16 mm?
Akkurat, glemte å nevne at vi bor i Göteborg. Takk for svaret! Ok, men hvis vi setter en tredje stolpe omtrent i midten, hvordan kan man tenke da med dimensjon på fremre bærelinje?
Når det gjelder takets tykkelse; litt så vi tenker også (at 10mm bør holde fint) men lurer på om det finnes noen grunn som vi ikke har tenkt på...?

Kanalplasttak blir ikke vakrere av at de blir tykkere. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er bedre varmeisolasjon, og det er jo ikke aktuelt. Setter du en stolpe i midten går det bra med 56x225.

J justusandersson skrev:
Kanalplasttak blir ikke vakrere fordi de blir tykkere. Eneste grunnen jeg kan tenke meg er bedre varmeisolasjon og det er jo ikke aktuelt. Setter du en stolpe i midten går det bra med 56x225.
Ok takk igjen for svar! Og de tverrgående reglene fra huset ut til bæringen, hvilken dimensjon er passe der tror du? Kan man feste dem i bæringen med fransk skrue eller skal man ha universalskrue (slik som i bildet)? Vi vil helst unngå bjelkesko der på grunn av estetikken.

Illustrasjon av universalskruv som fester en sekundærbalk til en primærbalk ved å skrue skrått inn i limtreet.

Universalskrue med øvre og nedre gjenger for forankring av to treverkstykker, ledsaget av en Torx-bit for montering.

Sist redigert:
Det er for lang spennvidde for vanlig konstruksjonsvirke, ikke engang om c/c avstanden settes til 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskrue går sikkert bra, husk at lasten ved innfestingen kan være adskillige hundre kilo.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.