Hei alle på bygghus!

Trengte hjelp med å finne et passende materiale for å dekke en overflate inne på vår restaurant/gatekjøkken.

Overflaten vi vil dekke er rett ved siden av to frityrkokere som holder olje på 180 grader.

Hensikten med å dekke overflaten er at vi skal installere en A/C rett ved siden av, og vi vil ikke at A/C-en skal blåse bort all røyk og varme fra kjøkkenviften.

Vi tenkte først å legge rustfritt stål på overflaten, men kom så på at det ville være bedre med et gjennomsiktig materiale. Siden kjøkkendelen/hele restauranten er åpen planløsning med servering osv. så folk kan se inn. Og dekker vi den delen med stål så begrenses synligheten for oss, og kunder.

Så vi tenkte på plexiglass, jeg følte med en gang at det ikke ville tåle varmen fra frityrkokerne og oljen som kan sprute opp. Googlet litt og så at det var slik. Tåler bare opp til 130 grader og blir mykt ved 100? Kan nok bli et problem. Egentlig er det ikke så varmt på den overflaten vi tenkte å dekke, men sjansen for at olje osv. spruter opp er veldig høy og da sannsynligvis brenner hull osv. i plexiglasset.

Glass kanskje er et alternativ men føles upraktisk da det nok lett kan gå i stykker når det arbeides hardt på nært hold for å si det sånn…

Kanskje plexiglass vil fungere, og det er jo en billig løsning. Kanskje burde teste med det først, men har dere noen andre tips på et bra materiale som tåler varme og er gjennomsiktig?

Ellers blir nok valget på rustfritt, da det nok er mest hygienisk også.

• Restaurantkjøkken med to frityrkokere, kjøkkenutstyr og rød kantlinje som viser området for potensiell materialinstallasjon ved siden av.
Plexiglass blir ripete og kjedelig med en gang man tar i det.
Jeg ville satt inn en vanlig glassrute, typ 6mm tykt. Det tåler veldig mye.

Polykarbonat?

D dennis_f skrev:
Plexiglass blir ripete og kjedelig med en gang man tar i det.
Jeg ville ha satt inn en vanlig glassrute, typisk 6mm tykt. Det tåler veldig mye
Ja tenkte det også.

Men hvor mye tåler egentlig glass, det blir veldig stressende noen ganger og tåler det om en f.eks frityrkurven slår i det hardt?

Violina Violina skrev:
Polykarbonat?
Er det ikke som plexiglass?

Hvor mye varme tåler det?

Violina Violina skrev:
Polykarbonat?
Alle plasttyper ripes betydelig lettere enn glass.
Ved gjentatt rengjøring blir det veldig fort stygt.
Og siden det ikke er en sportsarena hvor det vil fly pucker og fotballer, vil en glassrute holde veldig bra. Jeg gjetter at de ikke kaster støpejernspannekaker særlig ofte :)

T TysonBuilds skrev:
Ja tenkte det med.

Men hvor mye tåler egentlig glass, blir veldig stressende iblant og tåler det om en f.eks frityrkurven slår i det hardt?
Ja, uten problem.

D dennis_f skrev:
Alle plasttyper ripes betydelig lettere enn glass.
Ved gjentatt rengjøring blir det veldig raskt stygt.
Og da det ikke er en idrettsarena der det kommer til å fly fotballer eller pucker, vil en glassplate holde så bra som helst. Jeg gjetter at de ikke kaster støpejernspann spesielt ofte :)
Okey, takk for svar!

men hvor mye koster en sånn glassplate omtrent på cirka 60cm bred og 150cm lengde sammenlignet med polykarbonat?

Kanskje billigere med polykarbonat om det fungerer bra og bytte det ut iblant om det ikke blir for stygt for raskt.
Viktig at det ser friskt ut.

T TysonBuilds skrev:
Okey, takk for svar!

men hvor mye koster en slik glassplate omtrent på cirka 60cm bred og 150cm lengde sammenlignet med polykarbonat?

Kanskje billigere med polykarbonat om det fungerer bra og bytte det ut iblant om det ikke blir for stygt for raskt.
Viktig at det ser friskt ut.
Jeg har ikke stålkontroll på alle priser, men plasten pleier å koste like mye eller mer avhengig av hva man velger for glass/plast.
Kjøp en laminert glassplate, så tykk som du synes er økonomisk forsvarlig men minst 6mm. Den kommer ikke til å gå i stykker selv om du banker på den i dagevis med frityrkurven. :) spør glassmesteren i nærheten om du ikke tror meg, de selger jo både glass og polykarbonat/plexiglass.

Jeg tror ikke platen din koster mer enn 500-700kroner om du velger 6mm glass.

• Liker
TysonBuilds
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.