Hei.

Vi skal bygge et plankegjerde. Plankegjerdet vil festes dels på venstre side i vår husvegg og så i 95*95 stolper som festes i betongpåler som er 70 cm lange. Nå til vår vurdering. Den høyre delen av plankegjerdet (totalt 1,5 meter) hviler på to av disse betongpålene. Siden vi ikke kan feste plankegjerdet i naboens hus, vil altså ca. 0,7 meter av plankegjerdet "henge utenfor" pålene.

Vi vurderer hvordan vi skal få det stabilt her. Tror dere at det kan henge sånn? Eller bør man ta en 95*95 stolpe og la den stå på en type markplate ved naboens vegg og så feste plankegjerdet i den? Vi kan ikke grave ned noen påle nærmere siden naboen har sin husgrunn der (som vises på bildet).

Plankegjerdet er 180 cm langt og bygges med treverk som er 28 mm dypt. Det vil ta en del vind, men vil ikke være helt dekkende.

Noen ideer?

Takk på forhånd!
 
  • Byggeplass med to betongplinter mellom to husvegger, markert avstander for et planlagt plankmontering. En trillebår står på en gressplen.
Sett en diagonal horisontalt fra plankens ytre del til egen vegg, det hjelper til å holde imot når vinden tar i.
 
F fribygg skrev:
Sett en diagonal horisontalt fra plankens ytre del til egen vegg, det hjelper til å holde imot når vinden tar tak.
Du mener typ slik? Vi tenkte å kjøre tre bjelker (i rødt) som går langs med planket. Men at man da også bjelker diagonalt med de grønne?
 
  • Tegning av byggeplan med tre horisontale røde reglar og tre diagonale grønne reglar mot en grå vegg, merket "Grannens vägg".
Fest en diagonal høyt på den stangen som er lengst fra veggen din og la stag til veggen gå horisontalt.
 
F fribygg skrev:
Fest en diagonal høyt på den stolpe som er lengst fra din vegg og la stagene til veggen gå horisontalt.
Jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan du tenker. Planket vi bygger blir jo to deler da vi har en dør imellom. Det røde er jo der vi tenkte å sette stenger opprinnelig. Er det for mye forlangt med en liten skisse på hvordan du tenker?
 
  • Skisse av et plankebygg med dør i midten, røde reglar på plass og diagonale grønne streker som antyder et endret designforslag.
Sett et stag fra bunnen på stolpen nærmest døren opp til øvre hjørnet nærmest naboen
Staget løfter og skal derfor sitte så det motvirker gravitasjonen.
Tenk på samme måte når dere lager døren dvs. lavt på hengselssiden og oppover til den andre siden.

To kortere stag som dine grønne men riktig retning fungerer også.
 
Toppen, takk! Tror dere det er nok til å skape stabilitet og at den ytterste delen da kan "henge utenfor" så å si?
 
Det kommer an på dimensjoner, både på streben og planket for øvrig og mer eksakt konstruksjon. Der vet jeg hvordan jeg ville gjort det, men jeg har ikke nok på beina for å gi råd til andre.
Legg ut en tegning med materialvalg så kan sikkert noen andre svare.
 
Da er det jo nedenfor tegning som gjelder.

De svarte stolpene er 95*95 mm og rundt 180 cm lange (sitter i betongstøtter som er 70 cm).

Stagene/reglene (de røde) er 45*95 mm

Selve planket gjøres av ytterpanel som er 22 mm tykt, 180 cm langt og varierende bredder som vi veksler (70, 95 og 120 cm).
 
  • Bygningsskisse av et gjerde med svarte stolper (95x95 mm), røde stager/regler (45x95 mm), og panel (22 mm) festet i betongplinter, med mål.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.