Hei.
Vi skal bygge et plankegjerde. Plankegjerdet vil festes dels på venstre side i vår husvegg og så i 95*95 stolper som festes i betongpåler som er 70 cm lange. Nå til vår vurdering. Den høyre delen av plankegjerdet (totalt 1,5 meter) hviler på to av disse betongpålene. Siden vi ikke kan feste plankegjerdet i naboens hus, vil altså ca. 0,7 meter av plankegjerdet "henge utenfor" pålene.
Vi vurderer hvordan vi skal få det stabilt her. Tror dere at det kan henge sånn? Eller bør man ta en 95*95 stolpe og la den stå på en type markplate ved naboens vegg og så feste plankegjerdet i den? Vi kan ikke grave ned noen påle nærmere siden naboen har sin husgrunn der (som vises på bildet).
Plankegjerdet er 180 cm langt og bygges med treverk som er 28 mm dypt. Det vil ta en del vind, men vil ikke være helt dekkende.
Noen ideer?
Takk på forhånd!
Vi skal bygge et plankegjerde. Plankegjerdet vil festes dels på venstre side i vår husvegg og så i 95*95 stolper som festes i betongpåler som er 70 cm lange. Nå til vår vurdering. Den høyre delen av plankegjerdet (totalt 1,5 meter) hviler på to av disse betongpålene. Siden vi ikke kan feste plankegjerdet i naboens hus, vil altså ca. 0,7 meter av plankegjerdet "henge utenfor" pålene.
Vi vurderer hvordan vi skal få det stabilt her. Tror dere at det kan henge sånn? Eller bør man ta en 95*95 stolpe og la den stå på en type markplate ved naboens vegg og så feste plankegjerdet i den? Vi kan ikke grave ned noen påle nærmere siden naboen har sin husgrunn der (som vises på bildet).
Plankegjerdet er 180 cm langt og bygges med treverk som er 28 mm dypt. Det vil ta en del vind, men vil ikke være helt dekkende.
Noen ideer?
Takk på forhånd!
Jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan du tenker. Planket vi bygger blir jo to deler da vi har en dør imellom. Det røde er jo der vi tenkte å sette stenger opprinnelig. Er det for mye forlangt med en liten skisse på hvordan du tenker?F fribygg skrev:
Sett et stag fra bunnen på stolpen nærmest døren opp til øvre hjørnet nærmest naboen
Staget løfter og skal derfor sitte så det motvirker gravitasjonen.
Tenk på samme måte når dere lager døren dvs. lavt på hengselssiden og oppover til den andre siden.
To kortere stag som dine grønne men riktig retning fungerer også.
Staget løfter og skal derfor sitte så det motvirker gravitasjonen.
Tenk på samme måte når dere lager døren dvs. lavt på hengselssiden og oppover til den andre siden.
To kortere stag som dine grønne men riktig retning fungerer også.
Det kommer an på dimensjoner, både på streben og planket for øvrig og mer eksakt konstruksjon. Der vet jeg hvordan jeg ville gjort det, men jeg har ikke nok på beina for å gi råd til andre.
Legg ut en tegning med materialvalg så kan sikkert noen andre svare.
Legg ut en tegning med materialvalg så kan sikkert noen andre svare.
Klikk her for å svare



