Hei!
Håper jeg valgte riktig forum.

Jeg legger ved et bilde og håper å få kloke svar på mine funderinger. Jeg har fått en kulvert nedgravd mellom to bygninger, men hullet i veggen der kulverten kommer inn i bygningen ble aldri tettet før grøften ble fylt igjen, resultatet ble at mye vann renner inn i bygningen gjennom det åpne hullet.

Mitt spørsmål, hvilken mørtel bør jeg bruke for å tette dette fra innsiden og er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Bygningen skal dreneres og tetting utenfra får gjøres i forbindelse med det, jeg vil dog få det så tett som mulig så jeg slipper altfor mye vann i kjelleren ved kraftig regn.

Takknemlig for tips om hvilken/hvilke mørtel og metoder som er mest egnet for å få det så tett som mulig innenfra!

Mvh
Jon

• Et hull i en blå vegg med en rørledning stikkende ut, omgitt av sprukket og avskallet maling. Veggen viser tegn på vannskade.
  • Rør gjennom hull i blå vegg, omgitt av murverk. Ujevn kant rundt hullet som viser behov for tetting mot vanninntrengning.
Vask grundig rent og bruk fugeskum.

mexitegel mexitegel skrev:
Vask rent grundig og bruk fugeskum.
Holder fugeskum ordentlig tett? Et spørsmål til, kan man pusse overflaten senere for å få en "penere" overflate, eller er det bare fugeskum du anbefaler?

D
Vi former og støper med ekspanderbetong når fjernvarme legges inn, det eneste som er tillatt fra energiselskapet.

• Liker
JoDu80
  • Laddar…
Ja, skummet ekspanderer og fyller derfor ut alle små hulrom. Det blir nok til og med tettere enn at du pusser siden det er vanskelig å få in mørtel så det blir tett fra innsiden. Hvorfor man ikke tettet ordentlig før man fylte igjen sjaktene kan man jo lure på. Bare tette fra innsiden blir aldri bra.

Hullet for PEM-slangen ser for trangt ut for å tette på en fornuftig måte, men det kanskje går hjelpelig med noen tetningsmasse, f.eks. tec7 men hullet burde som sagt vært større.

D Drburr skrev:
Vi former og støper med ekspanderbetong når fjernvarme er trukket inn, eneste som er tillatt fra energiselskapet.
Takk for tips, skal sjekke det ut! Trenger man å gjøre mer forberedelse enn å fjerne alt løs betong først? Og kan man legge et lag puss på ekspanderbetongen for å få en penere overflate innvendig?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.