I morgen skal vi begynne med dette jobben og vi har rådført oss med et antall personer og fått ulike svar, så derfor sjekker vi en siste gang på dette eminente forumet før vi setter i gang:
Forutsetninger:
Mellomgulv:
med bjelker 75x215mm cc:600mm
kolves med 45x170mm cc:300mm
Sponplate 22mm spor for plater og vannbåret 17mm gulvvarmeslange
Spørsmål:
Tanken var å legge 15mm gulvgips, men da det er store nivåforskjeller i gulvet (typ 20-40mm jevnt fordelt helling = gammelt hus) er spørsmålet om vi skal kile opp forskjellen eller bruke fiberforsterket flytsparkel samt ev. armeringsnett.
Oppå dette skal vi legge 300x600 mm flis
Håper ikke alle proffene har ferie uten kan gi oss råd i løpet av kvelden.
Takk
Forutsetninger:
Mellomgulv:
med bjelker 75x215mm cc:600mm
kolves med 45x170mm cc:300mm
Sponplate 22mm spor for plater og vannbåret 17mm gulvvarmeslange
Spørsmål:
Tanken var å legge 15mm gulvgips, men da det er store nivåforskjeller i gulvet (typ 20-40mm jevnt fordelt helling = gammelt hus) er spørsmålet om vi skal kile opp forskjellen eller bruke fiberforsterket flytsparkel samt ev. armeringsnett.
Oppå dette skal vi legge 300x600 mm flis
Håper ikke alle proffene har ferie uten kan gi oss råd i løpet av kvelden.
Takk
Om man vil ha et gulv i vater føles det i alle fall for meg selvklart å fikse dette UNDER sponplaten. Best gjøres dette ikke ved å kile, men ved å slå på ekstra bord på eksisterende gulvbjelker. De ekstra bjelkene dere legger monteres jo passende på riktig høyde fra starten av.
På et sted her hjemme har jeg skrudd på 28xnoe på sidene av en bjelke som sekket på midten. Det blir stabilt og bra.
Det er betydelig billigere å fikse et skrånende gulv på bjelkenivå enn å gjøre det med flytsparkel senere. Og mye enklere.
Gitt den konstruksjonen dere gjør er spredt panel i stedet for sporet sponplate en prisgunstig løsning. Men kanskje de sporede sponene allerede er kjøpt? Er det et mindre område spiller det vel heller ingen rolle...
På et sted her hjemme har jeg skrudd på 28xnoe på sidene av en bjelke som sekket på midten. Det blir stabilt og bra.
Det er betydelig billigere å fikse et skrånende gulv på bjelkenivå enn å gjøre det med flytsparkel senere. Og mye enklere.
Gitt den konstruksjonen dere gjør er spredt panel i stedet for sporet sponplate en prisgunstig løsning. Men kanskje de sporede sponene allerede er kjøpt? Er det et mindre område spiller det vel heller ingen rolle...
Ok, det blir trist.
Når du sier kolve gulvet mener du å sette biter vinkelrett mot de eksisterende bjelkelagene?
Hvor stor er spennvidden på bjelkelaget, dvs lengden på bjelkene?
Hvorfor ikke legge inn hele bjelker parallelt med de gamle slik at cc30 oppnås? Sånn har jeg gjort på kjøkkenet, det er ikke så besværlig...
Et ytterligere alternativ er faktisk å droppe kolvningen, forsterke slik at bjelkene er i vater, lime og skru gulvsponet, legge rør, helime gulvgipset. Dette gir en konstruksjon som er tilstrekkelig bøyestiv.
Den eneste haken med det er at man må bruke spesiallim (type Maxit Serpo 616, Ardex Ardurit S48, Lip Flexicol og alt hva de heter) som er dyrt. Det blir flere tusenlapper på 28kvm.
Når du sier kolve gulvet mener du å sette biter vinkelrett mot de eksisterende bjelkelagene?
Hvor stor er spennvidden på bjelkelaget, dvs lengden på bjelkene?
Hvorfor ikke legge inn hele bjelker parallelt med de gamle slik at cc30 oppnås? Sånn har jeg gjort på kjøkkenet, det er ikke så besværlig...
Et ytterligere alternativ er faktisk å droppe kolvningen, forsterke slik at bjelkene er i vater, lime og skru gulvsponet, legge rør, helime gulvgipset. Dette gir en konstruksjon som er tilstrekkelig bøyestiv.
Den eneste haken med det er at man må bruke spesiallim (type Maxit Serpo 616, Ardex Ardurit S48, Lip Flexicol og alt hva de heter) som er dyrt. Det blir flere tusenlapper på 28kvm.
Ja, vi mener biter vinkelrett mot eksisterende stendere. Spennvidden er altfor stor til å ta ut hver mellom-bit.
Vi har allerede den typen spesiallim som du anbefaler, men siden vi kommer til å bruke en sporet sponplate, tror mannen min ikke at dette kommer til å bli tilstrekkelig stabilt (derimot hvis vi hadde brukt glespanel... da hadde de sannsynligvis vært nok) Beklager, det virker som en vanskelig nøtt å knekke... Noen andre tips...
Vi har allerede den typen spesiallim som du anbefaler, men siden vi kommer til å bruke en sporet sponplate, tror mannen min ikke at dette kommer til å bli tilstrekkelig stabilt (derimot hvis vi hadde brukt glespanel... da hadde de sannsynligvis vært nok) Beklager, det virker som en vanskelig nøtt å knekke... Noen andre tips...
Om dere allerede har kjøpt limet er det vel fornuftig å utnytte den investeringen til maks.
Dropp bolting, det er en drittjobb som ikke er til noen nytte i så fall. Sett noen litt her og der kanskje.
Sporad sponplate anses ha samme bæreevne som vanlig gulvspon - man gjør ingen forskjell på det i styrkesynspunkt.
Spredt panel har ikke samme bæreevne som gulvspon (sporet eller ikke). Legger du spredt panel er det dobbel hellimt gips som gjelder, og bjelker på cc30.
Jeg synes løsningen virker klar, bra og ferdig! Mindre jobb for dere og dere bruker bare ting dere allerede har, bortsett fra litt ekstra trelapper å slå på siden av bjelkene. Hva er det egentlig som stopper dere?
Dere kan jo i prinsippet ikke rette opp gulvet på en fornuftig måte og bolte samtidig (fire cm flytende sparkel på stor flate blir uvettig dyrt).
Dropp bolting, det er en drittjobb som ikke er til noen nytte i så fall. Sett noen litt her og der kanskje.
Sporad sponplate anses ha samme bæreevne som vanlig gulvspon - man gjør ingen forskjell på det i styrkesynspunkt.
Spredt panel har ikke samme bæreevne som gulvspon (sporet eller ikke). Legger du spredt panel er det dobbel hellimt gips som gjelder, og bjelker på cc30.
Jeg synes løsningen virker klar, bra og ferdig! Mindre jobb for dere og dere bruker bare ting dere allerede har, bortsett fra litt ekstra trelapper å slå på siden av bjelkene. Hva er det egentlig som stopper dere?
Dere kan jo i prinsippet ikke rette opp gulvet på en fornuftig måte og bolte samtidig (fire cm flytende sparkel på stor flate blir uvettig dyrt).
Beklager en skeptiker (=ektemannen) men blir det stabilt nok til å legge fliser uten støping (samtlige vi har snakket med har anbefalt støping men ulike løsninger angående det øvre laget) Er du en proff eller en glad amatør?
) Ikke misforstå meg, du virker som om du vet hva du snakker om, men når man holder på med sin livsinvestering vil man jo ikke gjøre noen feil. Håper du forstår...!
Du får gjerne komme og hoppe på mine gulv og se om det holder. Hele familien i et fint tandemhopp.
Jeg er en glad amatør. Oftest. Noen ganger er jeg sur som faen også.
Oppgavene er dog ikke helt tatt ut av luften, og om man vil ha litt mer profesjonelle tips, så kan man nok lese omtrent det samme et annet sted på forumet, der et nesten helt riktig proff har oppsummert saken på en fin måte:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html
Nå når dere er så sta, ble jeg litt ekstra nysgjerrig på konstruksjonen. Ser man på wirsbos anvisninger, virker det faktisk som at de har skjerpet kravene siden jeg snakket med dem. Nå står det cc30 på bjelkene + hel-limt gulvgips i tørre rom. Tidligere gikk det bra å ha cc60 om man limte. Ingenting er sant for evig, åpenbart.
Så er det plater fra Wirsbo, er deres instruksjon tydelig (?) og den sier at dere skal legge inn en bjelke til så det blir cc30 og deretter spon + gips......
Ok?
Jeg er en glad amatør. Oftest. Noen ganger er jeg sur som faen også.
Oppgavene er dog ikke helt tatt ut av luften, og om man vil ha litt mer profesjonelle tips, så kan man nok lese omtrent det samme et annet sted på forumet, der et nesten helt riktig proff har oppsummert saken på en fin måte:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-lite-allmaen-information-foer-badrumsrenoveraren.html
Nå når dere er så sta, ble jeg litt ekstra nysgjerrig på konstruksjonen. Ser man på wirsbos anvisninger, virker det faktisk som at de har skjerpet kravene siden jeg snakket med dem. Nå står det cc30 på bjelkene + hel-limt gulvgips i tørre rom. Tidligere gikk det bra å ha cc60 om man limte. Ingenting er sant for evig, åpenbart.
Så er det plater fra Wirsbo, er deres instruksjon tydelig (?) og den sier at dere skal legge inn en bjelke til så det blir cc30 og deretter spon + gips......
Ok?
Say what?MathiasS skrev:
Kortlingenes (kolvningens) funksjon kunne være å forsterke bjelkelaget slik at selve bjelkenes nedbøyning reduseres ved at de bidrar til å fordele lasten fra en bjelke til de nærliggende. Men kortlingene trengs definitivt ikke for selve gulvets nedbøyning mellom bjelkene, der fungerer det med opp til c/c 600, selv om jeg gjerne hadde lagt dobbel gulvgips (som Mathias beskriver at man gjør når man har glespanel) når det er sporet plate med plater.
Hvorvidt dere trenger kortling eller ikke avgjøres altså av dimensjonen på bjelkene og avstanden mellom deres opplag, men trengs ikke om bjelkelaget er korrekt dimensjonert.
Takk for alle innlegg, det virker jo unektelig som om du vet hva du snakker om. Vi har nok besluttet oss for å bruke 28x120 på hver side av eksisterende bjelke samt lekter på 45x120 på cc 300. Det er kanskje overdimensjonert, men føles OK for oss. Det blir vel bra? Livet er fullt av kompromisser... Det hadde jo for så vidt vært moro med et tandemhopp med familien, men vi har ikke tid akkurat nå. Bygger om i ferien...
Javafasen jeg vet jo ikke helt hva du driver med om dagene. Du kanskje bare sitter å gjetter akkurat som jeg.jon_h skrev:Say what?
Kortlingarnas (kolvningens) funksjon kan være å forsterke bjelkelaget slik at selve bjelkenes nedbøying minsker ved at de hjelper til med å fordele lasten fra en bjelke til de nærliggende. Men kortlingene trengs definitivt ikke for selve gulvets nedbøying mellom bjelkene, der fungerer det med opp til c/c 600, selv om jeg gjerne hadde lagt dobbel gulvgips (som Mathias beskriver at man gjør når man har spredning) når det er sporet plate med plater.
Hvorvidt dere trenger å kortle eller ikke avgjøres altså av dimensjonen på bjelkene og avstanden mellom deres opplegg, men trengs ikke dersom bjelkelaget er korrekt dimensjonert.
Seriøst - da jeg la mine gulv for et par år siden (og for sikkerhets skyld valgte spredning+dobbelgips) er jeg helt sikker på at alternativet var sporet plate + limmet gips på cc60. For meg falt det på at jeg syntes sporet plate var for dyrt. Når skjerpet man instruksjonen sin (wirsbo i dette tilfelle)? Det må ha skjedd nylig?
Wirsbo sier at deres sporede plate:
Uponor Gulvvarmesponsplate 17 oppfyller kravene for
gulvsponplater i BKR og NKB produktregler for skjøting
av kortskjøter mellom bjelkelag. Anvisningene gjelder
for gulvsponplater til boliger og annet varig
oppvarmede lokaler i klimaklasse 0 og 1. Dvs, opp til
65 % relativ luftfuktighet, med utbredt nyttig last
høyest 3 kN/m2 og med punktlast høyest 1.5 kN.
Fyller den da ikke samme krav som en "vanlig" gulvsponplate?
Nei, såklart du ikke kan vite hva jeg jobber med. 
Jo, sponplatene i seg selv kanskje ligger i nærheten av samme bøyestivhet som vanlige gulvsponplater, selv om det ville vært rart for meg, men det er nettopp dette med platene som gjør at jeg ikke er sikker på om limingen tåler samme skjærkrefter som når man limer mot vanlig gulvspon, og dermed om gipsens bøyestivhetsforsterkende funksjon blir like bra som med vanlig spon. Jeg pleier å ville øke marginene litt ved å bruke dobbelgips, men mange har droppet det og det virker som det fungerer uansett.
Edit: Flytter tråden til byggteknikk, den passer bedre der.
Jo, sponplatene i seg selv kanskje ligger i nærheten av samme bøyestivhet som vanlige gulvsponplater, selv om det ville vært rart for meg, men det er nettopp dette med platene som gjør at jeg ikke er sikker på om limingen tåler samme skjærkrefter som når man limer mot vanlig gulvspon, og dermed om gipsens bøyestivhetsforsterkende funksjon blir like bra som med vanlig spon. Jeg pleier å ville øke marginene litt ved å bruke dobbelgips, men mange har droppet det og det virker som det fungerer uansett.
Edit: Flytter tråden til byggteknikk, den passer bedre der.
Klikk her for å svare