Hei vi har renovert huset, og vvskillene skulle bytte ut noen rør og stammer. Nå er dette gjort, men de var ikke særlig forsiktige og har brukket flere av de eternittplatene vi har i taket i kjelleren. På et par steder har de laget nye hull. De har også revet i isolasjonen (sikkert asbest i dem også) på flere gamle rør.

Dessverre har jeg ikke tenkt på dette før lenge etterpå, og har hatt både vask og andre ting der nede.

Er jeg solgt nå? Må alle klær brennes?

Hva gjør jeg med eventuelt gjenværende støv fra bygningsarbeiderne?

Bør jeg ta ned alle platene som er sprukket eller påvirket på noen måte?

Hvor henvender man seg for å få profesjonell hjelp?

Kan man måle asbestinnholdet i huset på noen måte?

Eternittplater i kjellertak? Tror jeg i og for seg ikke, men om så er, så er det ingen risiko å ha sprukne plater sittende, det er støvet som frigjøres i øyeblikket man bryter dem som er skadelig..
Er det ikke så at du har "sementbehandlede" trefiberplater? Noen andre vet sikkert bedre hva de heter..

Takk for svar! Det er eternit, ifølge besiktigelsesmann og flere andre...

Skal jeg bare la det være da? bør man ikke i det minste forsegle de brukne endene på noen måte? Male dem?

Det er ingenting merkelig med eternitt i kjellertaket. Det er montert der hvis man har brukt rommet som fyrrom. Har selv hatt det slik i huset, nå er alt borte.

Når det gjelder risikoene med asbest så har det blitt diskutert hundreognittifire ganger tidligere så det er kanskje ikke så mye å repetere.

Det er fibre i eternitt som løsner når du knekker platene, som kan være usunt. En eternittplate som bare sitter på sin plass, er helt ufarlig uten den minste tvil.

ok, men hvordan vet jeg at fibrene som løsnet når de utførte arbeidet ikke finnes igjen i huset? Holder det å bare rydde og lufte ordentlig?

Og hva gjør jeg med det tøyet som lå og ble støvete? Holder det å vaske det igjen for å fjerne eventuelle mikroskopiske fiber?

Vi har flisene i nesten hele kjelleren... Så det er ikke bare i fyrrommet men også i garasje, bod, ganger, vaskerom, toalett, mm. Steder der man oppholder seg daglig.

Det hadde vært fint å sanere hele kjelleren, som du har gjort. Men jeg bør nok sjekke med noen firmaer på grunn av omfanget.

Jeg tror ikke det er veldig farlig med litt asbest. Farlig blir det for den som får i seg mye: altså den som over en lengre periode jobber med å bryte løs asbestplater, eller bytte bremser som inneholder (inneholdt) asbest.

Fibrene som løsnet er sikkert fortsatt i huset. Sannsynligheten for at du får plager av denne mikroskopiske mengden asbestfiber er veldig lav.

Vil du rengjøre litt selv, kan det være en idé å leie en støvsuger med passende filtre (din egen støvsuger sprer bare asbesten ytterligere).

Vasken ville jeg hengt ut til lufting, kanskje vasket, og så er det bra med det.

Skal du ta inn hjelp til sanering, blir det sannsynligvis ganske dyrt. Det skyldes at de som yrkesmessig arbeider med asbest har mange regler å følge, regler som ikke helt er relevante for den som gjør det selv én gang i livet.

Det er ikke spesielt besværlig å ta ned platene selv. Man tar spiker for spiker og sørger for at platene forblir hele så langt som mulig. Sørg for at platene er våte slik at det støver mindre om de likevel går i stykker. Bruk engangsklær og ansiktsmaske. Skjerm av områder du ikke skal sanere. Luft ut.

Sjekk med kommunen hvor du kan kvitte deg med platene, det regnes sannsynligvis som miljøfarlig avfall. For øvrig er jeg enig med MathiasS, gjør jobben selv så unngår du det dyre regelverket.

MathiasS, jeg så innlegget ditt om panikk i den andre asbest-tråden... (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/146793-asbest-i-ventilationen.html) og analysen stemmer nok for meg.

Årsaken til panikken min er dog mest at min samboer, barna mine og jeg har løpt rundt i rotet der nede i et par måneder. Så antagelig har vi allerede fått i oss en god del... jeg føler meg jævlig dårlig som ikke har fulgt med på dette.

Volume Master skrev:
Vi har platene i nesten hele kjelleren... Så det er ikke bare i fyrrommet men også i garasje, bod, ganger, vaskerom, toalett, mm. Steder hvor man oppholder seg daglig.

Det ville vært godt å sanere hele kjelleren, som du har gjort. Men jeg må nok sjekke opp noen firmaer på grunn av omfanget.
eternittplater er ikke brennbare, tåler fukt, er slitesterke. Tenk deg en gang til før du begynner å rive halve huset. Og erstatte eternitten med hva? Gips med pappyta som lett mugner i fuktige rom som for eksempel bad, vask, garasje. Da har du skaffet deg et annet materiale som kanskje skal mugg-saneres i fremtiden....
Mal, tapetser over plater i stedet så er risikoen borte.
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.