Står i valget og kvalet og vet ikke hva vi skal gjøre. Velge det billigere eklaminatgulvet fra Byggmax eller det dyrere fra Tarkett eller Kährs? Det er nøyaktig samme tykkelse på gulvene og de ser like ut. Noen med erfaring??

Jeg la ByggMaxgulv i vår forrige leilighet og kan vel si at det ville jeg ikke legge i vårt hus. Problemet var at noen av bitene ikke var helt rette så det ble lett sprekker i gulvet. Så syntes jeg ikke at mønsterpassingen ble riktig bra med ByggMaxgulvet.

Var det 14mm-gulvet i tometers lengder..?

Jeg snakker om deres 15 mm eklamellgulv. Jaså var de skjeve? Må ringe svogeren som la det nylig...Nei, det jeg lurte på først og fremst var om det var noen forskjell kvalitetsmessig. Merket du det?

...selv ville jeg valgt et Kährs til og med før et Tarkett... Jeg har lagt mye 14mm av begge, og min personlige erfaring er at Kährs blir bedre (og er lettere å legge). Vi snakker her om tradisjonelle limfogsgulv (ikke "woodlock").

JoGi

Takk for svaret! Vi vurderer faktisk Kährs akkurat nå siden vi har det i andre etasje.

I 9 av 10 tilfeller er prisen en refleksjon av kvaliteten. Da konkurransen innen de fleste bransjer er knallhard, er det vanskelig å sette en "overpris" om du ikke kan tilby noe ekstra.

ByggMax har for det meste lave priser, men hva er resultatet? Kjøper du for eksempel virke der, vil du finne at du står og sorterer bort ca. 60% av alle planker der på grunn av skader osv.

Byggmax laminatgulv er bra i rom der du ikke har noe slitasje, eller der det ikke gjør noe om mindre biter fra laminatet løsner, eller at passformen ikke er ok.

Bob_the_builder
Jeg er ikke enig. Vi har Byggmax eklaminat på kjøkkenet i leiligheten. De mindre skjønnhetsfeil som finnes på det gulvet kan knapt skyldes på gulvet, men på gulvleggeren. ;)

Jeg har lagt inn byggmax oljede eklaminat og er meget fornøyd med dette. Fordelene var faktisk flere enn bare prisen. Jeg vurderte først tarkett, men disse ser nesten lakkert ut, ikke morsomt i det hele tatt, kährs er for dyre for så de gikk bort. Byggmax-varianten har spart på oljen (kanskje derfor den lave prisen) noe som passer meg ypperlig.

Vi la parketten, den har mye liv, noe vi synes er fint, men det anses å være av lavere kvalitet. Deretter leide jeg en gulvpoleringsmaskin og oljet gulvet selv med en olje av god kvalitet. Nå har vi et glatt oljet gulv som tåler rødvins søl (egen erfaring) samt er veldig mykt å gå på og toppfint med veldig mye dybde i.

Obs denne metoden tar lengre tid, vi var to mann som oljet og polerte i 20 timer.

byggherreNR1 skrev:
Obs denne metoden tar lengre tid, vi var to mann som oljet og polerte i 20 timer.
Kan ikke la være å fundere...
(Deres timepris * 2 * 20 + leie + olje) / arealet
Det blir mange kroner det.

Jeg ser det som en fordel hvis gulvet er ferdig når man har lagt det  ;)

BoByggarn: Regner du din egen tid når du bygger :o
Hmm, da er mitt allerede veldig dyre hus utrolig verdifullt. ;)

I vårt hus har vi ikke mye detaljer, dvs. veldig stramt på grensen til tomt, så gulvet er superviktig, og etter disse timene er de faktisk mye finere (etter min mening) ;D*urnøyd*

Gulv og tak gjør så utrolig mye for utseendet, så der kan man godt legge litt ekstra timer.

Dessuten bør man vite at et oljet gulv innebærer mer arbeid, en gang per år skal man vedlikeholdsolje, samt hvert fjerde år skal man olje og polere.

byggherreNR1 skrev:
BoByggarn: Regner du med din egen tid når du bygger :o
Jovisst, egen tid er en viktig parameter i sammenhengen.

Den "egen tiden" er begrenset, byggetiden er begrenset, og det gjelder å planlegge inn "riktig" håndverker i "riktig" tidsluke. Og så vil man jo selv være med og leke...

Altså regner jeg etter; Hvem kan gjøre dette billigst/best.
Håndverkere / jeg selv? Hvem kjøper inn materialet. osv.

Det er ikke alltid sikkert at eget arbeid er billigst (jo, i rene kroner kanskje).

Derimot kan det jo være verdt en refleksjon over prisverdigheten på "det billige alternativet" når det krever mye etterbehandling for at du skal bli fornøyd.

Dermed ikke sagt at jeg synes du har gjort feil, ikke i det hele tatt!

Bobyggaren: Litt sent svar men dog et svar ;)
Visst kan man reflektere over prisverdighet med tanke på tiden vi la ned.
Dog så fantes det ikke noe alternativ som vi syntes da de fleste som produserer oljet parkett bruker en slags olje som danner en overflate. Kan tenke meg at det er en slags kinesisk treolje de bruker, dvs det blir lett lakkert.
Og da vi vil ha en matt overflate som virkelig oppfattes som oljet så var det bedre å gjøre det selv.

Da vårt kjøkken, trapp, spisebord, stoler samt div detaljer er i oljet eik så vil vi at gulvet skal matche. Deretter kan til og med jeg synes at jeg går til overdrift da jeg fjernet lakken fra en ny eikekrakk, men det er en annen sak :-/

Smaken er som baken med andre ord og dessuten prioriterer man forskjellig.

Jeg vil dog påstå at jeg har fått et gulv som er vel så holdbart og lett å rengjøre som et dyrere gulv.

byggherreNR1 skrev:
Da vårt kjøkken, trapp, spisebord, stoler samt div detaljer er i oljet eik så vil vi at gulvet skal matche. Så kan til og med jeg synes at jeg går til overdrift da jeg fjernet lakken fra en ny eikekrakk, men det er en annen sak :-/
Ah, det forklarer saken!

Er det noe jeg setter pris på så er det når ting matcher hverandre. Der kan også jeg gå mange mil ekstra for at det skal se bra ut!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.