Hei!

Jeg har kjøpt en borettslagsleilighet og er i ferd med å renovere. Jeg vil ta ned to innvendige vegger på 130 cm hver, hvorav ca. 80 cm er døråpning, for å få en luftigere leilighet. Det virker ikke som om veggene har noen bærende funksjon, men jeg vil være sikker før jeg gjør noe med det.

Veggtykkelsen er 10 cm, hvorav ca. 3 cm er puss. Resten er mur. Over dørkarmen og rett under taket finnes det hulltegl, ellers er det fullt tegl. På minst ett sted er steinene murt på høy kant (kortside ned).

Over den ene veggen er det betongplate (eller hva det kalles), altså går veggen fra gulv til tak bare i min leilighet. (Bilde 1 viser dette).

Huset er bygd i 1947. Min leilighet er i etasje 1 av totalt 4.

Tegningen viser dessverre ikke min leilighet da jeg fikk feil i dag (kommer til å få den andre i løpet av uken). Tegningen viser en leilighet i etasje 3 med en annen planløsning, men jeg vedlegger den likevel da jeg vet at mine innvendige vegger vil være tegnet på samme måte. Mine vegger tilsvarer den som finnes mellom kjøkken og spisestue på tegningen.

Håper dere kan hjelpe meg med råd om hva jeg skal se etter og undersøke for å kunne ta en avgjørelse.

Hilsen
Jonas

• Bilde av en delvis nedrevet vegg med murstein og mørtel, viser lagene av murverk og puss i en innvendig vegg i en leilighet fra 1947.
  • Gulvplan for leilighet fra 1947, viser rom som hall, matrum, kjøkken, sovrum og dagrum, med dører og vegger angitt.
  • Eksponert gammel murvegg med synlig hulltegl, puss er fjernet fra midten av veggen, rester av betong- eller gipsoverflate øverst.
Den veggen du viser er ikke bærende. Gjetter at det er veggen mellom kjøkken og spisestue du har vist. Den veggen som er bærende (foruten ytterveggene) er den tykke som går horisontalt midt i tegningen nede ved kleskammeret. Normalt går denne rett gjennom hele leiligheten. Hva er det for en klump i midten, er det en peis? I så fall er også murstocken bak den også bærende.

Viktig!! Du MÅ før du begynner å rive, meddele styret i Brl-en, samt drøfte med dem om dine planer. Det er styret som i siste instans gir godkjenningen.

Sist redigert:
Takk for svaret! Det er ikke akkurat den veggen, men det er en vegg som er tegnet helt likt. Fikk en ny tegning i dag.
Jeg fjernet en del av dørkarmen i dag, og da falt det ned to mursteiner... så særlig bærende kan nok ikke veggen være.

Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.