Hei, vi har gjort omtrent samme manøver i vår sokkelkjeller. Den gamle garasjen skal bli en peisestue. Nå har vi 30 cm frigolitt under den nye platen samt isodren på utsiden av veggene.

Vi har ikke hatt noen fuktproblemer og bor tørt på en ås.
Jeg tenker nok å la pusse opp vegger og tak med gipsmørtel. Det blir glatt og fint, kan slipes og deretter males direkte på.

Fikk en pris på 5000 kr for hele rommet (21 kvm) inkludert tak. Rommet ser ganske usselt ut akkurat nå med nedfalte puss på flere steder. 5000 føles ganske billig for å få det glatt og fint (også i vinduskarmer, rundt dørkarmene og annet som er veldig vanskelig å få pent selv.

Synspunkter på naturgipsen direkte på lettbetongveggene?
/A

Vi har pussete vegger i vår kjeller, i alle rom bortsett fra ett er det malt puss, og veggene er fine, men i ett rom, der forrige eierne har tapetsert, malt flere lag på tapeten, som dessuten var limt på pussen, og utenpå alt hadde de slått panel, med lekter direkte i betongen, ingen luftspalte i det hele tatt. Etter å ha revet bort alt (lektene var råtne), hadde jeg tenkt å sparkle om veggen og male den, men da viste det seg at pussen er så dårlig i det rommet, mest sannsynlig fordi veggen har vært tapetsert og malt og panelt, så det har vel ikke kunnet puste uten har stått fuktig hele tiden. Nå har jeg lekt opp veggene og tenker å legge gips i stedet, jeg har lagt 45*45 lekter, som jeg har lagt doble takpappbiter bak hver skrue som lekten er festet med, det finnes ca 3-4 mm luftspalte mellom lektene og betongen, dessuten etterlater jeg 1 cm spalte mot taket med gipsen for at luften skal kunne sirkulere. Jeg spurte en takstmann om dette ville være tilstrekkelig, og han syntes det lød bra, bare jeg ikke satte isolasjon bak. 2 av veggene er dessuten yttervegger, kjelleren er ikke drenert, men vi har ca 23-25 grader varmt i kjelleren, forrige eier har aldri hatt varme på overhodet =(.

viktigst er at ikke fukten kommer inn i veggen.. det er så enkelt. drener, isoler, fuktskydd fra utsiden... så spiller det liten rolle hva man har på innsiden. fukt i betongen vil alltid gi problemer. Fuskløsninger gir bare muggproblemer. innestengt fukt lukter :-?

Er ny på dette forumet og må si at jeg imponeres over den kompetansen og engasjementet som finnes. Særlig interessant å lese denne tråden, siden jeg arbeider som konsulent med fokus på fukt og innemiljø. Poiu og byggmesterens ordveksling var både interessant og lærerik for de som er interessert i fuktproblematikk.

Før vi dykker dypere inn i fuktteorienes kronglete og spennende verden, vil jeg som råd til de som ikke besitter Poui og byggmesterens teoretiske kunnskaper gjerne påpeke følgende:

• Fukt+organisk materiale=mugg
  • OSB, gipsplater, sponplater mm inneholder organisk materiale.
  • Vegger og gulv under bakken, selv omdrenerte, er som regel alltid tilstrekkelig fuktige for at mugg skal vokse hvis man tilfører et organisk materiale (Ja, jeg vet at jeg generaliserer og at det finnes unntak, men de er mye færre enn man tror).
  • Putter man et organisk materiale i en fuktig konstruksjon, så finnes det en risiko for at mugg vokser.
  • Bruker man kun uorganiske, eksempelvis mineralprodukter, eliminerer man den risikoen.

Vanskeligere enn det er det faktisk ikke, vil man være sikker på å unngå mugg så fjerner man det organiske materialet. Begynner man å eksperimentere kan man sikkert klare seg bra hvis man er dyktig og omstendighetene er på ens side, men jeg kan personlig synes at det er litt unødvendig.

Når det gjelder gipsmørtel på fuktige vegger så vil jeg mane til litt forsiktighet. Gipsbaserte produkter tåler sjelden fukt særlig bra, det ser man ofte på gipsbaserte avrettingsmasser (flytsparkel) som brytes ned når de legges på fuktige kjellergulv. Personlig har jeg ikke sett noen skadetilfeller med gipsmørtel som er brutt ned på grunn av fukt, men det er grunn til å være litt ettertenksom når man skal velge materiale.

Lykke til med det fuktsikre byggas!

Ivar, velkommen hit!

Hva foreslår du for konstruksjon/materiale til vegger i kjelleren? Det er jo ganske mange av oss som renoverer nettopp kjelleren.

Er det stålstendere og minerit som gjelder?

Takk, takk. Har luslest en masse tråder og fått utrolig mange gode tips om slikt som ligger utenfor mitt eget fagområde. Virkelig fantastisk verdifullt med et slikt forum der vi forbrukere kan utveksle tanker og erfaringer, den beste garantien for et godt byggearbeid er en kunnskapsrik forbruker som kan og tør stille krav.

Når det gjelder konstruksjonsvalget med kjellerveggene vil jeg helst reservere meg for evt "patentløsninger" ettersom det alltid finnes ulike omstendigheter som gjør objektene unike. Dog pleier vanlig puss på en eldre kjellerinnvegg sjelden å mislykkes. Male gjør man gjerne med en silikatmaling.

Ulempen er at det blir veldig tydelig at det er en kjeller, noe man ofte vil slippe å oppleve. Det blir dessuten en del varmetap.

Hvis man skal isolere skal man gjøre det fra utsiden (ekstra god effekt blir det hvis man isolerer den delen av grunnmuren som er over bakken, varmetapet er der ekstra stort). Hvis jeg selv skulle lekte ut kjellerveggene ville jeg bruke stålstendere, cellplast og minerit.

Pinlig nok har jeg dog selv gips på en del av mine kjellervegger ;), Til mitt forsvar må dog sies at dette ble gjort før jeg begynte å arbeide som fuktkonsulent, samt at gipsplatene hviler på et lag cellplast. Selvfølgelig er dette ikke en særlig god konstruksjon og den byttes ut etter hvert.

Jeg har bygget et ekstra rom i min kjeller og da bygde jeg et rom i rommet så å si. Nå har jeg ingen fuktproblemer, men jeg gjorde det slik at jeg etterlot en spalte på minst ti cm rundt om, brukte stålstendere og la en 3a polystyren, deretter en liten spalte mellom polystyren og OSB-plate og gips. Jeg satte også inn 2 ventiler i hver yttervegg slik at det blir ventilasjon i spalten samt en ventil i det nye rommet. Blir det noe fukt i et hjørne får jeg vel ha en avfukter som går i boden ved siden av, siden spalten er åpen rundt om burde den fukte ut.

Er novise på det meste i byggsvingen.
Derfor "henger" jeg her ofte. ;)
Helt enig med Ivar - et fantastisk forum for alskens funderinger.

Apropos kjeller.

Jeg bor i et hus fra -56.
Der består kjelleren av betongvegger og murede vegger.
Overflaten består av furupanel noen steder samt spon med noen centimeters luftspalte på andre vegger.
Synes ikke antydning til fukt på disse veggene.

Skal selv forsøke å fikse opp et kjellerhjørne som tidligere var et påbygd maleskap.
Bak den var det en pusset overflate (nå borte) og murt vegg.
Der tenkte jeg å fortsette med den furupanelen som finnes fra før.
Men hva kan jeg dra fast i veggen under? Har en overflate på ca 5 cm som skal bygges ut, inkludert panelet. Overveier å bore, plugge og dra fast entomsvirke. Deretter spikre panelet utenpå dette. Ukonvensjonelt, eller hva?

På den andre veggen som vender mot hjørnet er det en luke, og deretter kommer sponet.
Der "lekter" jeg ut med tilpassede materialer på tvers og drar så fast sponet i disse.

På den måten møtes panel og spon i hjørnet.
Men etter alt man har lest føles ikke dette som noen super idé i en kjeller selv om materialet er liknende rundt om og synes å ha holdt seg godt.

Plåtregler og mineritt i all ære, men hvordan i all verden klarer man ellers å få det noenlunde pent? Eller er det bare å rive det andre i stedet og gjøre det riktig fra grunnen av?

Fasiken, man burde blitt snekker i stedet for statar... :-?

Har vel samme spørsmål som alle andre i denne tråden. Hvordan gjør man med innsiden av kjellervegger for å unngå fuktskader? Vårt skråningshus bygges akkurat nå, og jeg trenger råd angående isoleringen av kjellerveggen som er helt under bakken. Rommene som har vegg i den retningen er fyrrom med grovinngang fra siden, vaskerom, bad og et soverom med vindu. (se tegninger under www.villabroden.se - Tegninger - plantegninger)

Veggen består av uisolerte lecablokker som først er slammet, deretter platonmatten utenpå slamningen, pordrän plater og sist markduk som skiller pordränplatene fra bakken. Bor på en rullesteinsås, så det er veldig tørt i bakken, men noen ganger blir det jo styrtregn, og en skråning sluker jo en del regn (se Syndafloden under Fotoalbum på hjemmesiden).

Skal vi isolere på innsiden av kjellerveggen som ligger helt under bakken??? :-/

Brodén: Du har jo allerede isolasjon, på utsiden akkurat som det skal være! Hvis du vil være helt sikker på å ikke få fuktskader, så skal du ikke ha noe på innsiden av kjellerveggen med unntak av puss og gjennomtrengelig maling. Hvis du setter fliser eller klinker på badet, skal det være uten fuktspærre med unntak for eventuell dusjhjørne. Soverommet skal vel ikke være en kontinuerlig boligareal antar jeg (ettersom du sier at det skal være helt under bakken) og kan vel dermed også klare seg med pussede vegger, i det minste på de som er yttervegger.

De andre metodene som det diskuteres om går bra i mange tilfeller, hvis man er nøye og har flaksen på sin side, men ovennevnte løsning er nærmest idiotsikker!

Lykke til!

Hei, som andre også har påpekt, er det fantastisk hvilken samlet kunnskap dette forumet besitter!

Jeg og min samboer vurderer å kjøpe en rekkehus, et såkalt atriumhus som er L-formet med kjeller og innergård "inni" L-en .. Det er tidligere omdreneret med pordrän på ytterveggene, men ikke veggene mot innergården - vet ikke nåværende løsning der - og nå har det vist seg spor etter fukt nede i kjelleren ved nettopp en av disse veggene. Det er liksom mørke spor i skjøten mellom gulvet og veggen. Man kjenner ingen fuktighet med fingrene, men det er vel også ganske .. sløve .. verktøy for å måle fukt med :) Det finnes et blomsterbed rett over, så det kunne kanskje ha med saken å gjøre, vi har ikke sett noen andre spor av fukt på de øvrige veggene.

Så, planen vår er først og fremst å la noen som kan dette besiktige huset og måle hvor store problemene er, vi er ganske forberedt på å i det minste drenere veggene mot innergården, men spørsmålet er hva man skal gjøre mer? Hva gjør man om fukten kommer rett nedenfra?? Går videre og ser på et annet hus i stedet? ;D

Jeg er dessverre nybegynner på kjeller, fukt osv - og ifølge ylven høres det ut som om et kjellerrom ikke bør brukes som oppholdsrom overhodet om det er helt under bakken? Er det sånn? Jeg kjenner mange som har hatt sine barnerom i kjeller, men det er kanskje ikke så sunt..?

Hva jeg mer får inntrykk av i denne tråden er at man bør unngå organisk materiale i kjeller, men til hvilken grad snakker vi da egentlig? Anta at man har godt drenert, og minerittplater på innsiden og maler dem.. Er det greit å innrede med tremøbler osv da eller er det risiko med å ha slikt mot/nær veggene? Unnskyld meg om disse tankene er tåpelige eller noe..

Kjellere virker livsfarlig.. :)

Jeg har bevisst uttrykt meg litt hardt. Men mitt standpunkt er at hvis man ikke innreder en kjeller som bolig, så får man heller ingen problemer der! Hvis fuktigheten kan vandre fritt uten å sette seg fast i noen organiske materialer, så får man ikke mugg i kjelleren. Under slike forutsetninger er en kjeller det beste grunnlaget et hus kan ha!

Hvis man prøver å hindre den naturlige fuktvandringen, så kommer problemene som et brev på posten. Malt minerit går nok bra, om det finnes en luftspalte bak som lar fuktigheten komme ut av veggen! Å sette dit tremøbler går nok bra hvis det ikke er for høy luftfuktighet eller de kan suge fukt fra gulvet. Å innrede en kjeller som bolig uten at man får problemer er ganske omfattende, og den minste slurv kan ødelegge hele opplegget (f.eks. sagflis på gulvet under en platonmatte) og effektene på helsen kan være dramatiske (gjelder i det minste den av mine venner som hadde rom i kjelleren).

Har lest gjennom tråden og har ikke blitt klokere av det...
Det virker som mange har delte oppfatninger om hvilken metode som er best.

Jeg skal gjøre om et lager i kjelleren til et lyd/bio rom og lurer på hvilken metode som er mest egnet. Kjelleren er delvis under bakkenivå og huset er bygget tidlig på 1900-tallet. Er det 45mm alu stendere og gips som gjelder?

Så har jeg noen spørsmål om gulvet også, skal man ha luftspalte der også?
Jeg kunne tenke meg å ha klikkgulv fordi det er enklest, men alternativet er å legge fliser, men da må man nok ha gulvvarme?

Hei,

har nettopp skrevet kontrakt på vårt første hus.. et hus med sokkel i Skåne, bygd -67.
Det var besiktiget, og etter samtale med besiktigelsesmannen anbefalte han meg følgende: INGEN ORGANISKE MATERIALER.
Jeg vil legge klikkgulv sa jeg... Ok, sa han, ut med alt ned til betongen, desinfisere (hvordan DET nå staves), altså sørg for at det er helt rent. Byggplast på gulvet og et stykke opp på veggen. Deretter kan man legge demping og tregulv. Men fliser er sikrere la han til....

På veggene hadde jeg regnet ut at det trengtes luftspalte så jeg foreslo min idé: Stålstendere på veggen og gips utenpå, eventuelt lime på isoporplater på baksiden av gipsen. OG sørge for å la det være en glipe på ca 5mm oppe og nede. Han kommenterte med at han selv BARE hadde pusset og malt med en maling som kan puste. Men at det lød som om det kunne fungere.
Tillegg at jeg da hadde sagt til ham at jeg skal grave opp rundt huset og montere Isodränplater og sørge for at dreneringen fungerer før.
Kommenter gjerne, men ifølge hodet mitt MÅ dette fungere!! Og vi skal bo der, 4 barn og jeg og kona.

Angående Isodrön, noen som vet om man tjener mye på å bruke lecakuler når man dekker igjen??

Heisann
Her kommer jeg med ytterligere et spørsmål i emnet gips på kjellervegg. Er det OK å feste gipsplater direkte på kjellerveggen hvis det ikke er yttervegger vi snakker om? Har et kjellerrom der veggene er ganske ujevne, og tenkte at man kunne feste renoveringsgips direkte på veggen for å slippe at det bygger ut i rommet så mye og for å enkelt jevne ut veggene. Eller har noen noen andre idéer? Sparkle veggen vet jeg ikke om jeg klarer så den blir så jevn som jeg vil ha den. Har lest om hattprofiler i tråden hva er det og hva er fordelen sammenlignet med stålstendere? Noen som har idéer om hvordan jeg enklest løser problemet mitt? Rommet har 1 yttervegg som ikke ligger under bakken, 1 vegg ligger mot garasjen som ikke er oppvarmet, de andre 2 veggene er innvendige vegger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.