ACME skrev:
Papirtapet + fukt = mugg
Hvis man har så mye fuktproblem i veggen at en papirtapet på innsiden mugner, så duger det knapt med en "naken" puss, for støvet som fester seg på veggen vil mugne. Jeg har sett det fenomenet.
Å lekte ut og isolere ville være en katastrofe.

A
Det første som vanligvis begynner å mugne i en veggkonstruksjon er baksiden av gipsen og tapetet bak gulvlisten.

ACME skrev:
Det første som vanligvis begynner å mugne i en veggkonstruksjon er baksiden på gipsen og tapeten bak gulvlisten.

Om man ikke gipser helt ned da og fester listen direkte i stenderne.

A
Det er smartere å finne en løsning med god ventilasjon, materialer som er mer motstandsdyktige mot fukt og fremfor alt -rå bot på innkommende fukt utenfra gjennom fungerende drenering.
Men det føles som at tråden har sporet litt av...dette gjelder ved markfuktproblemer, som ikke trenger å være synonymt med kjeller.

Takk for alle tips og råd. Nå har vi fått en del å tenke over :-?
Mugg vil vi jo ikke ha, så det blir jo ingen gipsplate direkte på murveggen uansett.

//Petra

poiu skrev:
ACME skrev:
Papirtapet + fukt = mugg
Om man har så mye fuktproblem i veggen at en papirtapet på innsiden mugner, så duger det knappst engang med en "naken" puss, for støvet som fester seg på veggen kommer til å mugne. Jeg har sett det fenomenet.
Å sette opp stendere og isolere ville vært en katastrofe.
Petra virker fornøyd med svarene, men jeg har et til spørsmål.... :) ACME sier at sette opp stendere + isolere ville vært en katastrofe. Altså om jeg tenkte meg å sette opp innervegger mot grunnmuren i min utvendig drenerte men uisolerte kjeller så ville det ikke være bra å sette: luftspalte-stålstendere-isolering-gips eller? Altså en vegg med gips bare på innsiden (mot rommet) og mineralullplater i stenderne. Installere mekanisk ventilasjon med vifter på 3-4 steder så man sirkulerer luften i luftspalten.

A
lajo01 skrev:
ACME sier at regla + isolere ville være katastrofe.
Nei..poiu sier det. Jeg mente at en papirtapet ikke kommer til å tillate noen fuktvandring, men vil begynne å mugne hvis den utsettes for fukt.

Jeg tror på din konstruksjon med et mekanisk ventilert rom bak veggen, og først og fremst når huset er drenert.

ACME siden når ble papir diffusjonstett?

Det man ikke skal sette hvis man kan frykte fuktvandring innover i "rimelig" omfang er tettere plastbelagte tapeter.

Har man så store fuktproblemer at organiske materialer mugner, må fuktproblemene utbedres.

Har man store fuktproblemer, skal man ikke kjøle ned veggen enda mer ved å isolere den på innsiden.

Hva er vitsen med å isolere veggen hvis man skal ventilere den mekanisk bak isoleringen? Eller skal du ventilere med kald uteluft?

Platon har et system for å innrede kjellere vil jeg minnes (altså også vegger) se på deres hjemmeside.

A
poiu skrev:
ACME siden når ble papir diffusjonstett?
Det er det ikke, og det har jeg aldri påstått. Det handlet jo om en konstruksjon som skulle bygges i en eventuell fuktig miljø, og din anbefaling lød; "Bruk deretter en papirtapet slik at fuktigheten kan vandre ut hvis det er nødvendig."

Høres kjempesmart ut. Kjør på det!

Fuktproblemene trenger ikke å være gigantiske for å få en tapet/gipsplate til å begynne å mugne. Det har jeg sett eksempler på i løpet av mine 15 års arbeid med "vanlige" og utenfra kommende fuktskader.
Å vurdere om en spesifikk vegg skal/kan/bør isoleres på innsiden er vel knapt noe man kan avgjøre på et forum.
Kanskje ønsker han å isolere for å minimere bokseklang og viftestøy..?

ACME o poiu,
Beklager feil sitat! Isoleringen av mine kjellervegger er i første rekke av akustiske grunner siden rommet skal bli hjemmekino, altså vil jeg "kle" betongen med mer gips/isolasjon som "grunnleggende demping" for akustikken. Sponplate ville vært bedre, men ikke i kjelleren...
Om jeg deretter får et litt varmere klima i rommet så er det et pluss, men tanken er å ventilere luftspalten slik at ytterveggen ikke blir nevneverdig kaldere enn den ville vært uten innvendig vegg.

Rent konstruksjonsmessig så ser dere ingen problemer med å bare ha gips på den ene siden av veggen? Blir jo litt vanskelig å skru fast gips på baksiden... Vil isolasjonen ligge på plass i bjelkene uten å ha to gipsplater? Har aldri jobbet med ståldrager før.

A
Du kan jo krysse bak isolasjonen med en tynn ståltråd slik at isolasjonen får støtte bakover. Dra fast et par skruer i baksiden av bjelken før du monterer den, så har du noe å vri tråden rundt. Med stålbjelke og enkel gips blir det en ganske svaiete vegg, så jeg ville ha satt metallvinkler mellom veggen og bjelkene for å stive opp konstruksjonen.

En sprø idé, for å vise min egen uvitenhet, kunne man sette gipsplater "inni" stålstenderne mot baksiden og på den måten få to sider gips? Det blir litt klønete med å kutte ned bredden på gipsen for å få plass, men...
100 mm stender - 13 mm gips gir godt med plass for isolasjon.

Vel ACME, jeg var kanskje litt uklar, men jeg siktet til veggene over bakken i kjelleretasjen. En konstruksjon med lav risiko for fukt hvis det er riktig gjort. Også der kan man få problemer, ingen tvil om det. Risikoen er stor for at man har en liten forhøyning av fukten, og da klarer man seg forhåpentligvis med en papirtapet. Men man bør gjøre en fuktteknisk utredning.

Så lurer jeg på hvordan første leddet skal tolkes:
Jeg mente at en papirtapet ikke vil tillate noen fuktvandring, men vil begynne å mugne hvis den utsettes for fukt
Å innrede kjellere som ikke er bygd for å innredes er å be om problemer.

Når det gjelder vegger i kjeller under bakken blir forholdene liknende de for bunnplaten. Jeg synes ikke det er hensiktsmessig å bygge ut og isolere.

Jeg slår et slag igjen for det nevnte systemet som jeg tror platon hadde. Da er det ingen problemer med å holde isoleringen fra veggen, samtidig som det dannes en luftspalte. Obs det blir altså ingen dampsperre i vanlig mening hvis man ventilerer spalten.

Poiu,
Hva mener du med din siste setning? "Obs det blir altså ingen diffspärr i vanlig mening om man ventilerar spalten."

Hei lajo01, jeg glemte å skrive at du ser ut til å ha tenkt på hva du gjør.

Hvis det nå er platon som har systemet, men i prinsippet er det jo det samme uansett, så fester man en platonmatte mot veggen og lager ventilasjonsspalter etter et system. Siden platonmatten ventileres bak med romluft, vil fuktighet kunne vandre både inn og ut av veggen og transporteres med luften. Forskjellen blir antakelig (obs jeg har ikke sett noen evalueringer av systemet) liten mot hvis veggen hadde vendt direkte mot rommet. Platonmattens oppgave blir å danne avstand, ikke å være dampsperre. For dampsperrer mot kjellervegger er svært tvilsomt.
Beklager at jeg uttrykte meg uklart, det skal ikke bli en dampsperre i det hele tatt, men den kan oppfattes som det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.