11.174 lest ·
25 svar
11k lest
25 svar
Hjeeelp!!! blåbetong!!!
Medlem
· V.Götalandslän
· 9 innlegg
Humulus skrev:Jo, men det som ikke er korrekt, er å knytte det til trehus. Det er grunnkonstruksjonen i samklang med andre faktorer (som grunnens beskaffenhet under bygningen og eventuelle tette sjiktkonstruksjoner), som avgjør i hvilken grad man risikerer en innlekkasje av Radon.
Det finnes f.eks. moderne konstruksjoner der man på en effektiv måte kan radonsikre også disse grunnleggingstypene.
Videre så er det jo et relativt stort antall småhus som er bygd med kjeller som grunn. I disse så er det også relativt vanlig med konstruksjonselementer av blå lettbetong - der ser man radonpåvirkede hus, både "trehus" og "steinhus".
Dog så øker problematikken i de tilfellene hvor man har valgt å bruke mineralet også i f.eks. bjelkelag.
Til slutt så finnes det en del eiendommer, fortrinnsvis på vestkysten, hvor man har brukt såkalt Bohusgranitt og disse husene har en Radonproblematikk nettopp fordi de er "steinhus".
Generelt sett er det også lettere å utbedre hus uten innslag av "byggradon". Resultatene pleier å bli lavere enn når man har massevis av blå lettbetong i bygningen. Merk også at den økning av gammastråling som blir i steinhus, ikke finnes i hus uten steinmaterialer.[/quote]
Gammastrålingen kan være minst like høy i et trehus som i et steinhus. Jeg har egen erfaring med dette. Men risikoen for dette er naturligvis betydelig mindre i et trehus. Kan nevne at jeg har målt over 1 million Bq i markradonlekkasje i en eiendom med tretømmer og kjeller. Gammastrålingen var høyere ute på plenen enn inne i et hus bygd i blåbetong av verste sorten.
Da innlandsisen dro frem, ble store lag av alunskifer avskallet og mengder av alunskiferblokker, i forskjellige størrelser, ble blandet opp med stein og grus. Trebygninger bygd på disse jordartene kan meget vel ha kraftig forhøyet stråling, i kombinasjon med ekstremt høye radonmiddelverdier. Når man har boret gjennom bunnplaten, kan man kjenne en tung diesellukt fra borehullet som kommer fra alunskiferen. Disse forholdene er ganske hyppige i Falköping – Skövde-området. Dere kjenner kanskje til at det fantes to blåbetongprodusenter nettopp i Falköping og Skövde. (Uddagården og Durox) Dette innebærer at det finnes ganske mange blåbetongeiendommer i dette området som er bygget på mark med veldig høy andel alunskifer i overflatelagene. Ikke enkle objekter å sanere...
Når det gjelder sanering mot markradon under forhold som ovenfor, er det nok tryggest å hyre noen med erfaring...![]()
puh!! jeg hadde ingen radon! Hadde hit en fyr som målte opp hele huset, ingen radon noe sted.. Han syntes dessuten at blåbetong var et kanonmateriale med høy K-verdi.. og så lenge det ikke dreier seg om den typen som avgir radon er det altså ingen fare. og det var det altså ikke snakk om i mitt tilfelle.
Man kan mao ikke sette likhetstegn mellom blåbetong og radon
Man kan mao ikke sette likhetstegn mellom blåbetong og radon
Jo det kan man! Vet ikke hva det var for fyr som var hos deg men enten misforsto du hva han sa eller også
er han inkompetent...
DERIMOT så finnes det lettbetong som ikke er blå (ikke inneholder alunskifer) og den avgir ingen radon.
er han inkompetent...
DERIMOT så finnes det lettbetong som ikke er blå (ikke inneholder alunskifer) og den avgir ingen radon.
njitnjau skrev:
Selvfølgelig, men alt materiale som kalles "blåbetong" avgir per definisjon radongass.
Det finnes veldig lite lettbetong fra eldre produksjon som ikke er blåbetong, og det blir veldig
forvirrende for folk flest om man påstår at det finnes blåbetong som ikke avgir radon!
Som vanlig er det kun gjennom måling at man kan være sikker...
Det finnes veldig lite lettbetong fra eldre produksjon som ikke er blåbetong, og det blir veldig
forvirrende for folk flest om man påstår at det finnes blåbetong som ikke avgir radon!
Som vanlig er det kun gjennom måling at man kan være sikker...
somelvis skrev:
"Blåbetong" er et uvitenskapelig navn på mørk lettbetong som oftest inneholder alunskifer.Humulus skrev:
Er den produsert før 1975 så kan den være radonholdig i større eller mindre grad.
Nå er det slik at det i mange deler av verden produseres mørk lettbetong som ikke inneholder radon.
For eksempel i Polen og baltstatene lages moderne ikke-radonholdig lettbetong som er mørk i farge på grunn av de inngående bergarter.
Lettbetongen i mitt tilfelle var klart blå eller i det minste blågrå. Jeg har annen lettbetong i huset som er mer hvitaktig eller lys grå. Helt sikker på at jeg ikke misforsto noe. Og "fyren" jobber, ifølge ham selv, veldig mye med radonmåling for blant annet kommunen og sundsbrokonsortiet. Dessuten var det kommunen som anbefalte ham og formidlet kontakten. Så helt inkompetent er han nok ikke..
Det han sa var at folk blir helt sprø så fort de ser blåbetong, noe som ifølge ham i mange tilfeller var helt unødvendig fordi det ofte dreide seg om blåbetong som ikke avgir radon.... Han konstaterte dessuten at det faktisk dreide seg om blåbetong i mitt tilfelle, og at strålingen var ubetydelig.
Det han sa var at folk blir helt sprø så fort de ser blåbetong, noe som ifølge ham i mange tilfeller var helt unødvendig fordi det ofte dreide seg om blåbetong som ikke avgir radon.... Han konstaterte dessuten at det faktisk dreide seg om blåbetong i mitt tilfelle, og at strålingen var ubetydelig.
DET var en merkelig konklusjon... Jeg bor i Skåne, i et hus fra 1920-tallet. Akkurat som de fleste hus fra den tiden og her i området, så er huset et pusset hus (med stamme i diverse ulike slags teglstein ;-)) Og vi har definitivt kryp/torpargrunn. (Ja, det finnes noe lite støpt parti under et påbygd vindfang.)somelvis skrev:
Ærlig talt, tror du at man støpte såle i alle hus tidligere? ;-)
Som sagt, synes jeg din konklusjon er meget merkelig. Litt nysgjerrig på hvordan du har kommet til denne antakelsen egentlig...?
Jeg ville tippe at det du har er blå lettbetong, produsert av for eksempel Hammenhögen på Öland. Den betongen inneholder relativt lave mengder av Alunskifer. Ikke desto mindre, så avgir den likevel Radon og i nivåer (avhengig av en rekke andre faktorer) som kan gi opphav til vesentlige nivåer av Radondøtre i boligen.
At han så babler videre og lar sine egne, personlige meninger farge informasjonen til kunden, viser bare ytterligere
at han fremstår useriøs eller inkompetent!
At noen anbefales av kommunen skyldes kun at de har gjennomgått SSMs kurs, og den er ytterst basal.
Det er helt utvilsomt en falsk påstand at det skulle være slik at det finnes en Alunskiferbasert blåbetong som ikke avgir noen ioniserende stråling og radongass - det er rett og slett fysisk umulig.
Så kan det jo være slik at nivåene i ditt tilfelle er så lave at det ikke er noe å utbedre - men det er en annen sak.
Men det enkleste er jo å se på målte verdier: Hva var gjennomsnittsverdien for radongassinnholdet? og hva var romsnittet på gammastrålingen?
At han så babler videre og lar sine egne, personlige meninger farge informasjonen til kunden, viser bare ytterligere
at han fremstår useriøs eller inkompetent!
At noen anbefales av kommunen skyldes kun at de har gjennomgått SSMs kurs, og den er ytterst basal.
Det er helt utvilsomt en falsk påstand at det skulle være slik at det finnes en Alunskiferbasert blåbetong som ikke avgir noen ioniserende stråling og radongass - det er rett og slett fysisk umulig.
Så kan det jo være slik at nivåene i ditt tilfelle er så lave at det ikke er noe å utbedre - men det er en annen sak.
Men det enkleste er jo å se på målte verdier: Hva var gjennomsnittsverdien for radongassinnholdet? og hva var romsnittet på gammastrålingen?
njitnjau skrev:Lettbetongen i mitt tilfelle var klart blå eller i det minste blågrå. Jeg har annen lettbetong i huset som er mer hvitaktig eller lys grå.
Helt sikker på at jeg ikke misforsto noe.
Og "fyren" jobber, ifølge ham selv, veldig mye med radonmåling for bla kommunen og Sundsbrokonsortiet. Dessuten var det kommunen som anbefalte ham og formidlet kontakten. Så, helt inkompetent er han nok ikke..
Det han sa, var at folk blir helt tullete så snart de ser blåbetong, noe som ifølge han var i mange tilfeller helt unødvendig, da det ofte dreide seg om blåbetong som ikke avgir radon.... Han konstaterte dessuten at det faktisk dreide seg om blåbetong i mitt tilfelle, og at strålingen var ubetydelig.
Er klar over at "blåbetong" ikke er et noe veldefinert begrep!
(Derfor satte jeg det i anførselstegn og skrev denne harangen om at det er forvirrende for vanlige folk)
Her oppe i midtre del av landet har jeg aldri støtt på den baltiske blåbetongen, er den spredt nede i sør?
Og når begynte den å bli produsert?
(Derfor satte jeg det i anførselstegn og skrev denne harangen om at det er forvirrende for vanlige folk)
Her oppe i midtre del av landet har jeg aldri støtt på den baltiske blåbetongen, er den spredt nede i sør?
Og når begynte den å bli produsert?
somelvis skrev:"Blåbetong" er et uvitenskapelig navn på mørk lettbetong som oftest inneholder alunskifer.
Er den produsert før 1975 kan den være radonholdig i mer eller mindre grad.
Nå er det slik at i mange deler av verden produseres mørk lettbetong som ikke inneholder radon.
For eksempel i Polen og baltiske stater lages moderne ikk-radonholdig lettbetong som er mørk i fargen på grunn av inngående bergarter.
Klikk her for å svare