Hei,
Jeg fikk akkurat dagens sjokk da jeg var nede og rotet i pannrommet, det falt ned en bit lettbetong da jeg rotet rundt i et ventilhull. Bitens overflate er riflet, og bruddstykket har en mistenkelig blågrå farge.
Er dette den beryktede blåbetongen??

Mitt pannrom består av den gamle potetkjelleren som er ombygd og litt utvidet. Noen av veggene er oppbygd av lettbetongblokker som har en riflet struktur på sidene. De er hvitmalte, derfor har det ikke vært mulig å se hvordan de egentlig ser ut.

Mitt hus består av et gammelt hus fra 1890 i leirsteinstegel samt en tilbygg fra ca. 1963.
Ifølge selgeren er tilbygget bygget av Siporex. Og jeg synes at disse blokkene har en lysere nyanse enn de i pannrommet... Ble livredd her og trodde at hele greia var av blåbetong!!

Kanskje kan man påberope seg skjulte feil siden selgeren skrev Siporex og ingenting om Ytong eller blåbetong...?
Hadde en veldig grundig takstmann ved kjøpstidspunktet, men han overså dette også.

Hva skal jeg gjøre, er det bare å flytte eller hva gjør man???

• Liker
Andreas.D
  • Laddar…
Tror ikke du trenger å være bekymret for blåbetongen. Hvis det er Siporex i tilbygget, er risikoen for at du skal ha noe radon fra denne veldig liten. Om du nå har litt blåbetong i fyrrommet så kan ikke dette blåbetongvolumet alene forårsake radongassnivåer som overstiger 200Bq/m3 for eiendommen.

Men du bør absolutt gjøre en langtidsmåling, noe alle burde gjøre.

Men nå må du vente til 1. oktober. Du kan ikke gjøre noen langtidsmåling nå under vår- og sommerperioden. Miljøkontoret i kommunen pleier å kunne hjelpe til med måledosimetre.

Lykke til
SBR

Ta det rolig og gjør en måling, det trenger ikke å være noen urovekkende nivåer. De absolutt høyeste radonnivåene pleier å finnes i trehus med krypkjeller eller torpargrund. Der finnes toppnoteringer på oppimot 10 000 bequerel.

Mvh

Sist redigert:
Takk,
føles litt roligere etter å ha lest innleggene deres. Fyrrommet har to vegger kledd med blåbetong, huset har torpar grunn. Bortsett fra under kjøkkenet der altså fyrrommet er. Torpargrunnen er slik at det er luft under gulvbjelkelaget som hviler på en grunnmur av betong/naturstein, dog ikke så pass at man kan krype inn.

Huset er beliggende i Limhamn utenfor Malmö... Vet ikke om den geografiske plasseringen har betydning for om det finnes ytterligere risikoer for radon, bortsett fra byggematerialet

Man kan jo sette inn mekanisk avtrekk i fyrrommet burde vel ta bort en del??

njitnjau skrev:
Takk,
føles litt roligere etter å ha lest innleggene deres. Fyrrommet har to vegger kledd med blåbetong, huset har torpergrunn. Unntatt under kjøkkenet hvor altså fyrrommet finnes. Torpergrunnen er slik at det er luft under gulvbjelkelaget som hviler på en grunnmur av betong/naturstein, dog ikke så mye at man kan krype inn.

Huset er beliggende i Limhamn utenfor Malmö... Vet ikke om den geografiske beliggenheten har betydning for om det finnes ytterligere risikoer for radon, utover byggematerialet.

Man kan jo sette inn mekanisk avtrekk i fyrrommet, bør vel ta bort en del??
Hva har du for ovn der i dag som du bruker?
Er det en pelletsovn eller lignende, så ventilerer den jo så snart den går.
Sette inn en liten vifte bør du kun gjøre hvis du har en el-ovn eller lignende så du ikke får undertrykk i fyrrommet når du fyrer.

njitnjau skrev:
Takk,
føles litt roligere etter å ha lest innleggene deres. Fyrrommet har to vegger kledd med blåbetong, huset har torpar grunn. Bortsett fra under kjøkkenet der fyrrommet er. Torpargrunnen er slik at det er luft under gulvbjelkelaget som hviler på en grunnmur av betong/naturstein, men ikke så mye at man kan krype inn.

Huset er beliggende i Limhamn utenfor Malmö... Vet ikke om den geografiske plasseringen har betydning for om det finnes ytterligere risikoer for radon, annet enn byggematerialet.

Man kan jo sette inn mekanisk avtrekk i fyrrommet burde vel ta bort en del??
Oi.. Jeg skal sanere 2 hus i Limhamn neste uke. Mot markradon!

Finnes noen områder i Limhamn med ganske mye markradon!
Gejersgatan, Götgatan, Lillbacksgatan + noen til som jeg ikke har i hodet akkurat nå.

Gjør en måling!

Hilsen
SBR

Hva har du i fyrrommet? Dvs. hva varmer du opp huset med?
Hvis du for eksempel fyrer med olje eller ved/pellets, har du jo allerede et kraftig avtrekksaggregat i kjelen din! Å sette inn mekanisk avtrekk der er verken nødvendig eller passende.

Å flytte høres ikke ut som en fornuftig løsning! Det finnes blå lettbetong i mange bygg i Norge, og man bør ikke overdrive helserisikoene - spesielt hvis lokaliseringen kun er et fyrrom...
Naturligvis kan du rolig gjøre en radonmåling til høsten, som foreslått. Før det kan du se over ventilasjonen din og sørge for at den er i en fornuftig balanse, ofte er det for dårlig med tilluftsventiler i eldre bygninger.

Sist redigert:
Vi gjorde en radonmåling i vårt forrige hus som hadde mye Ytong. Det viste seg at verdiene lå langt under hva som kan anses som skadelig. I kjelleren var det derimot litt høye nivåer av markradon. Dette ble ventilert bort. En måling vil enten berolige deg eller gi deg tilstrekkelig med fakta for å utbedre eller ta en beslutning om å selge. Jeg synes ikke du skal bekymre deg akkurat nå. "Den som gråter over morgendagen, må gråte to ganger..."

somelvis skrev:
Ta det med ro og gjør en måling, det behøver ikke være noen bekymringsverdige nivåer.
De absolutt høyeste radonnivåene pleier å finnes i trehus med krypkjeller eller torpargrunn.
Der finnes topplister på oppimot 10 000 bequerel.

Mvh
Nå ble alle med trehus og torpargrunn beroliget?:rolleyes:

Mvh

De trenger ikke bekymre seg mer enn andre - somelvis' påstand får stå for ham. Jeg har ikke sett noe som støtter hans tese, verken i feltet eller i forskningen! Jeg vil nok kalle det en grov generalisering og dessuten en feilaktig en. Men kan somelvis presentere støtte for sin tese, skal jeg selvfølgelig gi meg...

PX-21 skrev:
Nå ble alle med trehus og torpargrunn beroliget?:rolleyes:

Mvh

Det er slik at de høyeste radonverdiene som er målt kommer fra radon som kommer fra bakken.

Da hus med torpargrunn og krypgrunn ikke har en betongplate så er de kraftig eksponert for markradon.

Hus av steinmateriale har betongplate og er dermed mindre eksponert for markradon.

Det kan selvfølgelig trenge inn gjennom dårlig tette sluk og sprekker i betongen, men det kan det jo også i nybygde hus av alle byggematerialer.

kikk f.eks. her under spørsmålet "Jeg bor i trehus, der kan det vel ikke finnes radon?"
http://www.mrm.se/radon/?action=faq

Eller her, spørsmål 11. "Mitt hus er ikke bygget av blå lettbetong, der kan det vel ikke finnes radon?"
http://www.gammadataradon.se/default.aspx?PID=37

Eller her http://www.gardochtorp.se/radon-finns-overallt.aspx?article=4219

Jeg mener ikke å skremme eiere av hus med torpargrunn / krypgrunn, men det råder en generell myte om at lettbetong / Ytong alltid er veldig farlig og gamle sjarmerende trehus er det sunneste som finnes.

Det kanskje trenger å sees på litt mer nyansert og fremfor alt trenger eiere av trehus opplysning om de rekordhøye verdiene som kan finnes hvis huset står på fjell eller grushauger og også morene.

Det er synd at så mange tror det er risikofritt i trehus.

Mvh

Jo, men det som ikke er korrekt er å koble det til trehus. Det er grunnkonstruksjonen i harmoni med andre faktorer (som jordens beskaffenhet under bygningen og eventuelle tettskikts konstruksjon), som bestemmer i hvilken grad man risikerer en lekkasje av Radon. Det finnes f.eks. moderne konstruksjoner der man på en effektiv måte kan radonsikre også disse grunnleggingstypene.

Videre så er det jo et relativt stort antall småhus som er bygget med kjeller som grunn. I disse så er det også relativt vanlig med konstruksjonselementer av blå lettbetong – der ser man radonpåvirkede hus, både "trehus" og "steinhus". Dog så øker problematikken i de tilfellene der man har valgt å bruke mineralet også i f.eks. bjelkelag. Til slutt så finnes det en del eiendommer, hovedsakelig på vestkysten, der man har brukt såkalt Bohusgranit og disse husene har en radonproblematikk på grunn av at de er "steinhus".

Generelt sett er det også lettere å utbedre hus uten innslag av "byggradon". Resultatene pleier å bli lavere enn når man har masse blå lettbetong i bygningen. Det er også verdt å merke seg at den forøkningen av gammastråling som blir i steinhus, ikke finnes i hus uten steinmateriale.

I fyrrommet har jeg innedelen til min luft/vann varmepumpe samt VVBi altså ingen fyring. Derimot har det en gang i tiden sittet oljefyr og da var jo situasjonen en annen med stor luftgjennomstrømning gjennom fyrrommet. Dessuten er alle ventiler i grunn muret igjen, om det nå noen gang har vært noen, unntatt en som går inn til fyrrommet. Videre munner to luftkanaler fra torpargrunnen ut i fyrrommet.

Ettersom vi ikke fyrer lenger tenker jeg at en mekanisk avtrekksluft burde være bra og gjøre jobben som fyren gjorde tidligere dvs trekke ut luften fra torpargrunn og fyrrom..?

Høres ikke bra ut med radon i Limhamn... Jeg bor ikke langt fra Geijersgatan. Huh!!!

Sist redigert:
Humulus skrev:
Jo, men det som inte är korrekt är att koppla det till trehus.
Jeg har kun sett trehus med torpargrund / krypgrunn.
Har aldri noensinne sett et hus med tung stamme (steinhus) som står på slik grunn. De pleier å ha støpt bunnplate meg bekjent.

Derav torpargrund = trehus
Den grunnleggelsen er den som har vist seg å kunne gi de høyeste radonverdiene.

Mvh

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.