Hei!

Godt å se at det er flere som henger seg opp i disse fuktige kjellerne ;)

Jeg har et hus fra 71 med kjeller - isolert med 100mm pordrän og platon utvendig. Innsiden er pusset og plata er isolert og over det har jeg lagt et wirsbosystem med en finsats ovenpå - nå skal det bli varmt på føttene iallfall.

Uansett, det var jo ikke dette vi skulle diskutere - jeg holder nå på med de pussede veggene som jeg dels skal bygge helvegger i gips mot, men også halvvegger for å trekke strømmen.

Spørsmål 1: Stålstendere er nytt for meg, og derfor lurer jeg på hvordan i all verden bygger man halvvegger, dvs. såkalte trommer, i denne konstruksjonen? Jeg vet hvordan man setter opp stendere med skinne i bunnen og en som overligger, men hvordan får man avstanden mot ytterveggen f.eks. 30 cm, dvs. hvordan får man et "overliggende" plan mot ytterveggen som er festet i den stående veggen?

Spørsmål 2: Hvordan skal man forholde seg til fuktsperre mot ytterveggen i kjeller - kan man legge fuktsperren på betongveggen og så flislegge over dette i dusjhjørnet, eller får man da problemer med fuktvandringen i veggen? Samme spørsmål gjelder egentlig også gulvet.

Takk for at dere deler deres erfaringer.

Angående plastfolie direkte mot kjellergulv for å deretter legge klikkgulv oppå: GJØR IKKE DET!!! Jeg river akkurat nå ut plastmatte som er løst lagt i kjelleren min, og det lukter definitivt mugg under! Det er nok med litt støv og midd for at det skal kunne mugne! Spesielt om det havner under en plastfolie som stenger inne fuktigheten. Legg platon eller tilsvarende i stedet under klikkgulvet.

Angående gips direkte mot betongen på innervegger i kjelleren, dette er heller ikke en risikofri konstruksjon. Det kan hende at innerveggene ser bra ut nå, men tenk på at forutsetningene endres ettersom fuktvandringen hindres. Det er meget vanlig at fuktighet suges opp også i innerveggene i kjelleren. Det synes tydelig bl.a. i vår kjeller.

Alt som gjøres i en kjeller tillate fuktigheten å vandre!

Dr._SiC skrev:
Finnes det da noen tynn, kanskje 5mm tykk regel å feste på veggen for å så feste gipsen i? Ikke noe i tre altså, men et passende metallstykke.
Kom igjen nå, tenk, det trenger ikke være noe som opprinnelig var ment å brukes på denne måten. En ting kunne vært ELFA skinner, men de bygger for mye og er for dyre.
De smaleste metallreglene var jo ganske smale om jeg ikke husker feil?

Compact_xz-1 skrev:
Har lest gjennom tråden og har ikke blitt klokere av det...
Virker som at mange har delte oppfatninger om hvilken måte som er best.

Jeg skal gjøre om et lager i kjelleren til et lyd/bio-rom og lurer på hvilken måte som er mest hensiktsmessig. Kjelleren er delvis under bakkenivå og huset er bygget tidlig på 1900-tallet. Er det 45mm alu-regler og gips som gjelder?

Deretter har jeg noen spørsmål angående gulvet også, skal man ha luftspalte der også?
Jeg skulle gjerne ha Klikk-gulv siden det er enklest, men alternativet er å legge fliser, men da må man nok ha gulvvarme?
Om du nå vil ha et laminatgulv så bruk blå platon.. men da går det ikke med et klikk-gulv.. siden du har en viss "svikt" i platon-matten når man går! Så sats i så fall på limt laminat.. eller et tykt klikk-gulv 12-13mm eller lignende
Sånn har jeg hatt det nå i 7 år (limt laminat på blå platon) fungerer utmerket! Har nå revet opp gulvet for å legge gulvvarme og det var ingen spor av tråkigheter!

Hei!
Interessant tråd med mange gode tips.
Er enig med Ivars grunnleggende tips om å unngå organiske stoffer overhodet i kjellerkonstruksjoner.
Vil bare supplere med et tips om innvendig, rimelig isolasjon som er fuktsikker.

Motmure med 100 mm leca på innsiden og kramle til kjellerveggen. Puss og mal med silikatmaling, kc-maling eller annen uorganisk maling. Resultatet blir en bedre isolasjon (ikke like bra som cellplast og mineralull dog) og en vegg som fortsatt ikke tar skade av et fuktgjennomslag.
På gulvet blir det for meg platon og et flytende, løst lagt gulv på platonmatten.

Så er det i hvert fall naturligvis viktig å sørge for at drenering mm er bra.

Skal bruke det selv i et hus fra -56.

Hei, sitter og leser i dette eminente forumet men blir svimmel når jeg leser denne tråden :-?. Finnes det noen vennlig sjel som kan hjelpe meg med et svar på spørsmålet mitt. (svaret finnes sikkert allerede et sted i tråden men jeg blir så usikker)

Vi bor i en villa fra -65 med kjeller. Vi har nettopp drenert om og isolert utsiden, grunnmuren er av betong. Nå skal jeg renovere et baderom i kjelleren med dusj, bad og badstue, der to av veggene er yttervegger. Kan jeg sette opp stålstendere og gips og deretter flislegge på det, eller må jeg rive ned all gammel puss og "begynne på nytt"?
Jeg får så mange ulike svar når jeg spør rundt, noen sier at man absolutt ikke skal stendere og gipse fordi risikoen for fukt & mugg øker i "hulrommet" mellom yttervegg og gipsplate, mens noen sier at det går helt fint.

Rådvill...

Du skal legge flisene og klinkeren direkte på betongen, muligens etter å ha slipt bort eventuell tett maling først. Du skal ikke ha fuktsperre mer enn i eventuelle dusjhjørner for at fukten fra grunnen skal ha en mulighet til å tørke ut i rommet via fugene. Den fukttransporten er trolig større enn den fra dusjrommet og ned i grunnen.

Takk!

Japp tett maling var det nettopp i min kjeller. Noen billig plastmaling. Å slipe/skrape bort all malingen føltes tungt da tidligere eiere hadde malt nesten hele kjelleren sånn. Teipet og tettet alle sprekker og hull og sandblåste ett rom om gangen. Skilsmissen var nær på å bli et faktum etter det... Det spiller nok ingen rolle hvordan man gjør det, blåsanding smetter mellom uansett hvor godt man tetter. Flisla deretter, det ble uansett veldig bra. Føles det som i hvert fall.

Hvis man har som meg en murt yttervegg i leca som jeg skal pusse til våren. Veggen er over bakken. Hva skal jeg bruke som isolering på innsiden. Rommet er lite så stålregler 3tommer med 50iso er jo ikke mye. Er det ok å for eksempel lime på lecaen for eksempel isopor 50mm og deretter 45stålregel

har også litt jobb i et lite rom i kjelleren anno 1938.... som noen andre hadde påbegynt. En av innerveggene var dekket med gipsplater på trelekter i ca 4 år. Selve konstruksjonen gips/tre klarte seg fint og ser fortsatt ut som et bra underlag for fliser men veggen under gipsplatene har alvorlige pusskader nede ved gulvet og det tyder på at det finnes markfukt der som har forårsaket dette. Veggen skal delvis flislegges men jeg tar ikke sjansen .... gipsplatene og trelektene er allerede på vei til søppelfyllingen. Det blir oppussing med kalkpuss som det har vært fra begynnelsen av og så kommer fliser og maling på.

Har lest tråden og blir ikke klok på HVORFOR så mange nødvendigvis skal sette gipsplater i en murt kjeller? Hvorfor aksepteres ikke pussede vegger i et boflate? Skal det være plater av alle slag for at man kan bruke kjeller som boligareal? Eller er det enklere å montere lekter, skru, remse, sparkle, slipe, grunne, male/tapetsere gipsplater enn å bare pusse og male to ganger?

Utrolig hvor mye penger og arbeid det får koste med alle de ventilerte og isolerte veggkonstruksjoner. Da er det jo klokere å gjøre veggen tykkere med en ekstra mur av lecablokker som noen i tråden har foreslått ... og jeg er enig. Ansetter man en snekker for å renovere en kjeller så får man alt mulig unntatt en enkel, sikker og langvarig løsning som er lett å reparere dersom det blir litt mer fukt i et hjørne. Spør en murer i stedet så får dere bedre forslag på hvordan man fikser fine veggoverflater i alle de kjellerrom som skal fikses. Å fjerne puss på en flekk som ble skadet av fukt og pusse om er raskt gjort. Dessuten ser man tydelig og tidlig når det er noe på gang. Det er slik jeg resonerer når jeg velger puss i stedet for gips. Mange kjellervegger ser tørre ut så lenge man ikke bygger inn dem eller maler med tett maling. Gjør man det så er det bare spørsmål om tid .... alt fra 2 til 20 år til problemet dukker opp. Oftest oppdager man det først når huset skal selges og kjøperen inspiserer alle kroker og kriker med fuktmåler i høyeste hugg :). Hva hjelper det at Platon og stålregler var så riktig år 2007? Tenk en gang til før dere omgjør en kjellervegg av stein/betong til en komplisert ventilert isolert risikovariant som lektet gipsvegg. Jeg har allerede gjort mitt valg og pusser om :)
... lang føljetong igjen ....
gaia

Milkshaken
Føler bare at jeg må skrive i denne interessante tråden. :)

Vi har revet ut reguleringen vi hadde da vi kjøpte kåkene, stollen som bygde kjellerstua hadde lagt platonmatte på veggen, deretter regulert med vanlige 45*75 trestendere, lagt dit mineralull i mange forskjellige lag og småbiter. Deretter hadde han satt på gipsplater som han hadde tapetsert på.
Når besiktigelsesmannen var her, holdt han på å få hjerteflimmer nesten. Vi rev bort litt av veggen på et sted der det ikke syntes, og der var gipsen mørk på innsiden. Det luktet i tillegg en del.

Uansett. Kjelleren ligger til halvparten under bakken, drenert -96, ingen isolasjon utvendig, bare kallasfalt mot grunnen under bakken.

Vi gjorde slik at vi rev ut alt som sagt, deretter har jeg pusset med gipsbruk, kostet det med murerkost, deretter malt. På gulvet har vi lagt en platon og flytende masonitt, + en heldekkende teppe. Mumma hvor varmt det er på gulvet nå. :)
Lenger frem når økonomien tillater det, skal vi isolere grunnen utvendig med isodrän. Føles litt som dobbeltarbeid bare, han kunne jo lagt i slikt når han uansett drenert....

Veldig interessant tråd...
Det er flaks at man finner rådene når man som best trenger dem. I vårt hus, bygget -56 med kjeller under jord skulle vi legge fliser i vaskerommet. Da vi fjernet vaskekummer m.m, falt noen flisplater av, og pussen rant ut i pulverform. Lang historie kort, nå er alle flisene revet ut, og det var store mørke muggduftende flekker bak, noe som er rart ettersom det ikke finnes noe organisk...

Jeg var her for å se om vi skulle gipse opp veggene, men etter å ha lest tråden så er det nok best å pusse opp veggen igjen og flislegge på nytt. Utvendig pordrän kommer til sommeren, noe det nok er behov for til tross for tørr sand.

Et annet spørsmål angående vaskerommet, ifølge gjeldende fuktsperrenorm skal gulv ha fuktsperre når man har en gulvsluk, slik tilfellet er her. Det motsier litt det som står ovenfor med å kunne la fukten gå opp gjennom gulvet, eller gjelder ikke normen for betonggulv i kjeller som ligger mot bakken?

hei på dere.
jeg skulle ikke anbefale noe av disse alt.
Vi hadde store problemer med hvordan vi skulle løse kjellerveggproblemet.
jeg la ned dager av arbeidstid på å finne noe som virket bra.
ringte man til produsentene av platonmatte så fantes det bare ett alternativ i hele verden.
ringte man til gullfiber syntes de at platon var katastrofe. det er bare gullfiber som funker.
Så fortsatte det en god stund til jeg dro til svenskbyggtjeneste og spurte. (merk) at de ikke er knyttet til noe merke eller selskap.
de anbefalte meg å sprøyte polyuretanskum på alle veggene.
Skummet binder sammen med veggen og blir en enhet. = Ingen kald innervegg ingen fukt.
Jeg ville være forsiktig med lufting bak veggen om man ikke får et innslipp av luft nede ved gulv og et luftutslipp ved tak.

mästarsnickarn skrev:
hei på dere.
jeg ville ikke ha anbefalt noen av disse alternativene.
Vi hadde kjempeproblemer med hvordan vi skulle løse kjellerveggproblemet.
jeg brukte dager med arbeidstid på å finne noe som virket bra.
da man ringte produsentene av platonmatte så fantes det bare et alternativ i hele verden.
ringte man til gullfiber mente de at platon var katastrofe. det er bare gullfiber som fungerer.
Så fortsatte det en god stund til jeg dro inn til svenskbyggkänst og spurte. (observ) at de ikke er knyttet til noe merke eller selskap.
de anbefalte meg å spraye poluretanskum på alle veggene.
Skummet binder sammen med veggen og blir en enhet. = Ingen kald innvegg ingen fukt.
Jeg ville vært forsiktig med lufting bak veggen om man ikke får en luftinntak nede ved gulvet og et luftutslipp ved taket.
Ganske mange besiktningsmenn får nok hjerteflimmer av PUR-skum om sånn cirka 10 år....

Holder på Gaias enkle kloke konstateringer - har man pussede vegger i en kjeller, så fortsetter man med det. En murer kan få en slik vegg riktig så fin, deretter kalkbasert gjennomslipplig maling mot dette. Det er jo når man reisverksetter, setter opp gips osv problemene oppstår. Hvor tror dere det er verst muggproblemer, pusset kjeller fra 39 eller gipset kjellerstue fra 79 med tvilsomme lim under heldekkende teppe osv, ved likverdige utvendige konstruksjoner....

/Alko

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.