Dette limet er det overlegen billigste ”parkettlimet” jeg finner — men det koster jo likevel typ 200kr kg. Og det kan sammenlignes med Cascos variant som Beijer selger for 500-1000kr/kg. Finnes det ikke noe billigere lim??
I stedet for at 5kg lim skal være nok til 7-9m2 (ifølge bildet på bøtta, er jeg nok nærmere 25kg lim for 9m2.
Nå kanskje noen som har lagt mye fliser tenker — litt lett ujevn overflate her og der og 6mm fixkam — det er klart det går så mye lim. Og kanskje er det dette som er problemet, at jeg skal bruke mye mindre lim og en form for limkam i stedet for fixkam?
Men jeg har samme produsent på gulvet i underetasjen og der hyret jeg produsenten for å legge gulvet for 5 år siden (en tjeneste de har sluttet med). Der brukte de 10mm fixkam og det gikk enorme mengder lim — sikkert langt over 100kg for 60m2. I underetasjen hadde vi vannbåren gulvvarme i spon, noe som gjør det enda mer ujevnt. Husker to store stabler med tomme 10kg bøtter og jeg har et bilde der jeg ser at det er en 10mm fixkam (eller en sånn der murer-variant med 10mm tenner) — og da tok de bare ca 350kr/m2 for monteringen inkl jobb og material. Er det helt galskap å bruke denne metoden?
Er det noen som har lagt fiskebensparkett eller chevronparkett med lim? Hvordan har dere gjort det?
2. Fy søren, så frustrerende det er å legge parketten når "ingenting" sitter fast. Man legger alt helt perfekt, så må man ta i med kraft litt noen ganger for å få inn en bit i sporet, og så begynner bitene å bevege seg lengre bort i linjen. Jeg har prøvd å teipe i henhold til monteringsinstruksjonene — men det hjelper ikke mye.
Er dette bare en ferdighetssak eller finnes det noen triks man kan bruke? Må kjempe ekstremt hardt for å få et OK resultat uten sprekker.
Å jeg mener — slik ser det ut i limprodusentens bilder. Det er veldig rikelig med lim.
Det er enkel matematikk at 1mm tykkelse på limet på en flate om 1m2 gir 1kg lim per m2. På bildet må det være minst 2-3mm lim, noe som gir de 2-3 liter per m2 som forbruket har vært for meg. Skulle jeg da bruke Cascos parkettlim eller Bauhaus-varianten, ville bare limkostnaden for å legge 60m2 parkett beløpe seg til 180 000 kr… 😭
Vet ikke hvor mange mm jeg hadde på kammen, har ikke den hos meg nå.
La fiskebensparkett selv og brukte 144 kg lim til 130 m2 gulv. Det var akkurat passe, hadde litt lim igjen når jeg var ferdig. Brukte Pallman P5 parkettlim.
Plogen i begynnelsen er det viktigste som man må være ekstra nøye med. Du kan legge 4-5 biter på hver side slik at du kan begynne å plassere vekter der for å forhindre at det beveger seg. Sjekk også i sporene at du ikke har noe som kommer i veien når du presser bitene sammen.
Når jeg la fiskebensparkett (mot gulvspon) limte jeg med vanlig trelim og skråsikret. Har fungert kjempebra.
Og i rommene der jeg har originalparkett fra 1943 er de bare spikret tilsynelatende helt uten lim, der finnes partier som knirker litt.
Vet ikke hvor mange mm jeg hadde på kammen, har ikke den hos meg nå.
La fiskebensparkett selv og hadde 144 kg lim til 130 m2 gulv. Rakk akkurat, hadde litt lim igjen da jeg var ferdig. Brukte Pallman P5 parkettlim.
Plogen i begynnelsen er det viktigste som man må være ekstra nøye med. Du kan legge 4-5 biter på hver side slik at du kan begynne å sette vekter der for å forhindre at det beveger seg. Sjekk også i sporene at du ikke har noe som hindrer når du trykker sammen bitene.
Takk!
Ja, på den siste raden gjorde jeg slik at jeg limte "plogen" (de to første bitene) på forhånd så de satt fast, da jeg så fylte på, gikk det mye bedre.
Jeg har limt 100m2 fiskebein, dog ikke i henhold til den franske prinsippen. Det er et elendighet med stavene som flyter rundt. Ta mange pauser så limet får nype. Går bra å skrape unna overskuddet og ta en kopp kaffe eller enda bedre en øl.
En del av hemmeligheten er at stavene skal være veldig tørre, så glipper sveller igjen. Når man legger vanlig fiskebein skal man fokusere på stavstøttet, altså at kortenden ikke glipper mot forrige stav. Glipper der blir igjen. I ditt tilfelle må du nok fokusere på å få 45-gradersvinkelen så perfekt som mulig.
Men som sagt, ta det rolig og mange pauser så går det sikkert topp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.