Hej! Ska börja renovera huset och börjar i en garderob där vi ska riva vägg och golv. Men golvet sitter som berget. Är det limmat? Och på vad? Ser ut som det ligger någon playwood eller liknande i botten. Någon som vet?

Kan jag bara riva upp så gott jag kan eller😛
Golvbrädor i en garderob med delvis borttagna plankor, avslöjar underlag av plywood eller liknande material mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönt rum med ljusa golvbrädor delvis uppbrutna, en kofot används för att lyfta brädor nära en vit golvlist.
Skapa konto
Närbild av trägolv, delvis uppbrutet, visar träpaneler över en svart bitumenliknande yta.
Skapa konto

Sandra Skattberg Sandra Skattberg skrev:
Hej! Ska börja renovera huset och börjar i en garderob där vi ska riva vägg och golv. Men golvet sitter som berget. Är det limmat? Och på vad? Ser ut som det ligger någon playwood eller liknande i botten. Någon som vet?

Kan jag bara riva upp så gott jag kan eller😛
[bild][bild][bild]
Japp ser ut att vara limmat.
Stabilt golv, men ett helsike att riva: Kan ni lägga nytt golv ovanpå istället ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Japp ser ut att vara limmat.
Stabilt golv, men ett helsike att riva: Kan ni lägga nytt golv ovanpå istället ?
Eventuellt, problemet är att det skall rivas vägg emellan, och listerna sitter liksom under golvet.
Tror du golvet ligger på reglar? Eller är det limmat på en skiva playwood typ? Golvet och listerna vid en vägg, med frågetecken kring om golvet är lagt på reglar eller limmat på plywood.
Skapa konto

Eventuellt, problemet är att det skall rivas vägg emellan, och listerna sitter liksom under golvet.
Tror du golvet ligger på reglar? Eller är det limmat på en skiva playwood typ? [bild]
Det är troligen limmat på ngn typ av undergolv: Spån/plyfa eller liknande. Man limmar sällan på reglar - då skruvar man nog det och då bör du se "luft" under när dyu bryter i det.

jag tror inte det är limmat i undergolvet, där ser ut som där ligger svart pappliknade under parketten
prova sätt bräckjärnet mellan det svarta och parketten

T tergo skrev:
jag tror inte det är limmat i undergolvet, där ser ut som där ligger svart pappliknade under parketten
prova sätt bräckjärnet mellan det svarta och parketten
Jag fick loss det! Tack ☺️ Men med hjälp av min Karl som kom hem från jobbet med lite muskler…. Person i jeans står i en hall med trägolv och löst golvskivor, troligen efter byggarbete.
Skapa konto

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick loss det! Tack ☺️ Men med hjälp av min Karl som kom hem från jobbet med lite muskler…. [bild]
Väggen emellan visade sig vara i bara TRÄ, så blir ett rejält rivande. Troligtvis har hela huset trä genomgående i väggarna. Det är från 62. Trasig vägg av trä och gips inomhus, delvis rivet.
Skapa konto
Vägg av träplankor med rivskador synliga från renoveringsarbete i ett äldre hus från 1962.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.