Hei!
Har en fundering om å lime liggende lecablokker på eksisterende parkettgulv som skal bli grunn til et peisfundament. Bør man ha noe mellom parkett og leca, for eksempel tynn foam hvis gulvet beveger seg i løpet av årstidene?
 
  • Lecablokker plassert på parkett for å bygge et fundament foran en murvegg, ved siden av et rør og isolasjonsmateriale.
  • Gammeldags vedovn på et teppe med en hammer og pappstykker foran, mulig oppsetting av fundament på parkett er diskutert.
Sist redigert:
Claes Sörmland
Høres merkelig ut å sette en komfyr rett på parkett. Hvordan ser gulvet ut under parketten? Er det en veldig lett komfyr slik at gulvet tåler dette?

Ellers kan du jo legge lecablock flytende på gulvet og bare fuge dem, for eksempel på byggplast.
 
Sist redigert:
  • Liker
MioMorris
  • Laddar…
M MioMorris skrev:
Hei!
Har en fundering om å lime liggende lecablokker på eksisterende parkettgulv som skal bli grunn til et peisfundament. Bør man ha noe mellom parkett og leca, for eksempel tynn foam i tilfelle gulvet beveger seg under årstidene?
Hva slags peis er det dere har tenkt å sette dit?
Jeg er nysgjerrig på hva den veier.

Vi har vår peisovn som veier rundt 150kg stående på parketten, dog med en ildstadsplate imellom.

Høres dog litt underlig ut å lime lecablokker på gulvet...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter merkelig å sette en komfyr rett på parkett. Hvordan ser gulvet ut under parketten? Er det en veldig lett komfyr slik at gulvet tåler dette.

Ellers kan du jo legge lecablokkene flytende på gulvet og bare fuge dem, for eksempel på byggplasten.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter merkelig å sette en komfyr rett på parkett. Hvordan ser gulvet ut under parketten? Er det en veldig lett komfyr slik at gulvet tåler dette.

Ellers kan du jo legge lecablokkene flytende på gulvet og bare fuge dem, for eksempel på byggplasten.
Precis, tanken er å legge flytende leca som grunn. Under parketten finnes gammelt flisgulv der det har stått en gammel vedkomfyr.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hva slags ovn har dere tenkt å sette der?
Jeg er nysgjerrig på hva den veier.

Vi har vår peis som veier rundt 150kg stående på parketten, dog med en ildstadsplate imellom.

Høres dog litt merkelig ut å lime leca-blokker på gulvet..
En Rosslagspisen. Du kan se bildene som falt bort ved første innlegget.
 
Claes Sörmland
Ser skikkelig tungt ut. Jeg ville ha saget bort parketten og satt den direkte på murstocken.
 
  • Liker
FredrikR
  • Laddar…
M MioMorris skrev:
En Rosslagspisen. Du kan se bildene som falt bort ved første innlegg.
Takk, så ingen bilder da jeg svarte.

Enig med Claes, fjern gulvet under.
 
  • Liker
MioMorris
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser skikkelig tungt ut. Jeg ville ha saget bort parketten og stilt den direkte på mursteinen.
Jo har vært inne på det men så tenkt at om jeg en vakker dag (hvilket ikke kommer til å skje) vil ta bort denne peiskroken, da ligger parkettgulvet uskadet under.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.