Jeg leser om linoleumgulv og sammenligner det med moderne plastmatter. Samtidig tenker jeg på et annet materiale som jeg ikke vet navnet på. Det var som en slags tjærepapp eller noe lignende. Ikke armert med jutevev som linoleumgulv, men bare noe papiraktig materiale. Kanskje litt grovere. Det hadde en mønsterfarget overside og kunne strykes med ferniss når det ble slitt. Også males med dekkende farge hvis det var veldig slitt.
Hva het dette gulvmaterialet?

Man kalte det for korkmatte, selv om jeg ikke tror at det inneholdt noen kork. Snarere papp som er presset under hardt trykk. Billig og svært vanlig frem til 60-tallet. Tykk linoleum som legges på godt underlag av profesjonelle leggere er overlegen bedre.

Raknissen: Masonit kjenner jeg veldig godt, så det er det ikke. Da tror jeg mer på Korkmatte, uten kork. Materialet var ganske tynt, kanskje 1 - 2 mm.

BirgitS
Korkmatta er et annet ord for linoleum.
http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/golv/linoleum-korkmattor
Det var et behov for et teppe som var billigere enn linoleummatta, og i 1938 startet man produksjonen av en ny type matte, Götaleum, i Sverige. Den hadde tidligere blitt produsert i Tyskland og Holland under andre navn. Matten består av bituminert lumppapp som får samme type oljetrykk som trykkvare. Andre fabrikater var Congoleum, Balatum samt Trelinum.

Sist redigert:
  • Liker
Räknenisse
  • Laddar…
BirgitS: I ditt innlegg med lenken fantes det noe som het Götaleum. Det sto lumppapir inntrukket med Bitumen (asfalt uten grus). Det stemmer ganske bra da disse mattene var som tjærepapp.

Virkelig papp? Forstår at det trengte å fernisseres og males om det skulle tåle å slites som gulv.
Høres ut som et utpreget lavbudsjettalternativ. Veldig få eksempler bevart gjetter jeg...

Morsomt å høre om i hvert fall:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.