Renovator
· Västra Götaland
· 86 innlegg
Hei
Trenger å løfte en hengende taksperre i en 60-talls sommerhytte. Den henger 2-3 cm. Jeg tenker å legge inn en limtrebjelke på loftet som vil spenne over en husgavl og to taksperrer ved siden som har støtte av en mellomvegg, ca 4 m lang blir limtrebjelken.
Først tenkte jeg å løfte innertaket (under den hengende taksperren) med en søyledomkraft og så skru fast mot limtrebjelken. Men da ødelegger jeg innertaket og det vil jeg unngå. Finnes det noe beslag, vantskrue eller noen annen teknikk som man kan bruke for å skru opp taksperren mot limtrebjelken, altså opp på loftet og ikke mot innertaket.
Trenger å løfte en hengende taksperre i en 60-talls sommerhytte. Den henger 2-3 cm. Jeg tenker å legge inn en limtrebjelke på loftet som vil spenne over en husgavl og to taksperrer ved siden som har støtte av en mellomvegg, ca 4 m lang blir limtrebjelken.
Først tenkte jeg å løfte innertaket (under den hengende taksperren) med en søyledomkraft og så skru fast mot limtrebjelken. Men da ødelegger jeg innertaket og det vil jeg unngå. Finnes det noe beslag, vantskrue eller noen annen teknikk som man kan bruke for å skru opp taksperren mot limtrebjelken, altså opp på loftet og ikke mot innertaket.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Fest en gjengestang i innertaket på hver side av limtreet og noe tvers over limtreet med hull for stengene og skru på mutrene.
Protte
Protte
Renovator
· Västra Götaland
· 86 innlegg
Ok, hvordan fester du gjengestengene i bjelkene?
Når du har fått opp takstolen mot limtreet, lar du stengene være igjen eller bytter du over til noen andre beslag?
PO
Når du har fått opp takstolen mot limtreet, lar du stengene være igjen eller bytter du over til noen andre beslag?
PO
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Jeg vet jo ikke hvordan det ser ut men kan tenke meg at du borer fast en bit solid vinkeljern i takstolens hanebjelke. Kan jo være aktuelt å sette dit 4 gjengetenger for å ikke vri hanebjelken skjev.
Tengene får sitte igjen.
Protte
Tengene får sitte igjen.
Protte
Sist redigert:
Renovator
· Västra Götaland
· 86 innlegg
ok takk jeg prøver med dette
Klikk her for å svare