Hei
Har fått tak i en H-bjelke på ca 390cm. Tenkte å sette den i taket på garasjebygget mitt. Vet noen hvor mye 3 takstoler tåler? Eller bør man forsterke på noe vis. Blir vel å henge den under 3 takstoler. Har ikke kjempestor kontroll på dimensjonen på takstolene. Men tror det er noe standard. 45 kanskje?.
Takk på forhånd
Har fått tak i en H-bjelke på ca 390cm. Tenkte å sette den i taket på garasjebygget mitt. Vet noen hvor mye 3 takstoler tåler? Eller bør man forsterke på noe vis. Blir vel å henge den under 3 takstoler. Har ikke kjempestor kontroll på dimensjonen på takstolene. Men tror det er noe standard. 45 kanskje?.
Takk på forhånd
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det kommer litt an på hva som skal henges i bjelken senere. Likevel vil jeg si at takstolene ikke tåler særlig mye.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Sjekk med takstolprodusenten hvor mye du kunne belaste dem med. Da får du det eksakte svaret 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tviler også på at det er en fremkommelig vei. En 390 mm høy HEA bjelke veier 125 kg/m, dvs. 150 kg per festepunkt bare i egenvekt. Fagverkstakstoler pleier å være dimensjonert for en utbredt last på underrammestengene på 50 kg/kvm. Hva maksimal punktlast er kan bare takstolprodusenten svare på, men jeg tror ikke det blir brukbart. Du bør nok vurdere en søylestøttet løsning i stedet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
@justusandersson
Nå har du nok småsmakt på nubben, det er vel lengden på 390 cm som omtales ovenfor?
Men det hadde dog vært bra om det nevnes hvilken profil som menes også
Nå har du nok småsmakt på nubben, det er vel lengden på 390 cm som omtales ovenfor?
Men det hadde dog vært bra om det nevnes hvilken profil som menes også
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei jeg har ikke nallat på nubben. Tenker ikke drikke noen heller i dag. Men visst har du rett, det står 390 cm ikke mm som jeg slurvete leste. Men det endrer ikke særlig mye i sak. Det er ingen god idé å henge en stålbalk (som skal fungere som løfteanordning) i en fagverkstakstol som ikke er konstruert for det formålet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Klokt! Bare tuller litt, blir ingen her heller!J justusandersson skrev:Nei jeg har ikke vært i nubben. Tenker ikke å drikke noe heller i dag. Men selvsagt har du rett, det står 390 cm ikke mm som jeg slurvet leste. Men det endrer ikke særlig mye i saken. Det er ingen god idé å henge en stålbjelke (som skal fungere som løfteanordning) i en fagverkstakstol som ikke er konstruert for det formålet.
Så skulle jo faktisk en 390 mm stemme med en HEA400, så tolkningen din kan jo være riktig og enheten feil. Men samtidig høres det litt vel kraftig ut for mopeder etc.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja HEA 400 er naturligvis helt urimelig. Det er mer fornuftig med en IPE profil. Nå er det lenge siden jeg mekket med biler men en løfteevne på minst 300 kg tror jeg er passende.
Om man ikke setter støtte på bjelken er det bedre å slenge opp en trestokk på takstolene og løfte i den for å iallfall slippe egenvekten av bjelken.
Setter man dit bjelken og bare lar den henge i takstolene er det lett å glemme at bjelken ikke er det svake punktet og man løfter noe tungt på ordentlig og alt raser.
/ATW
Ps finnes det ikke noen historie om grunner/lerføtter ds
Setter man dit bjelken og bare lar den henge i takstolene er det lett å glemme at bjelken ikke er det svake punktet og man løfter noe tungt på ordentlig og alt raser.
/ATW
Ps finnes det ikke noen historie om grunner/lerføtter ds
Takk for alle svar. Jeg får nok tenke litt om her. Det er nok dumt å slenge opp bjelken og risikere noe. Har en bekjent som også bygger garasje. Han har slengt opp 2 stokker i taket for at bjelken skal henge i den. Men det blir nok litt overkill for meg. Får se hvordan jeg løser det.
Uten å vite om situasjonen for akkurat dine takstoler så tåler takstolene mer vekt enn man kan tro. Spør din produsent så får du vite.2 2hjul skrev:
Klikk her for å svare