På loftet i vårt hus bygd 63 er det en takregel som henger fra takstolene som ikke finnes på husets byggetegning. Noen som kan forklare hvilken funksjon den har? Bæreevne, stabilitet eller kan tidligere eiere ha satt den der for pyntens skyld? Vi synes ikke den er pen og vil helst fjerne den.

• Loft med trebjelke hengende fra taket, festet til takstoler. Golvet er av treplanker, og det er noen byggeplater og materialer langs veggen.
Jeg kan tenke meg at man satte den der for å fordele lasten mellom takstolene. Er det en lik en på den andre siden?

Ved første øyekast ser det ut som en forsterkning/avveksling av takstolene, dvs. bjelken henger ikke i takstolene, men at taket står på bjelken. Det har nok sannsynligvis vært en bærende linje tidligere der den vertikale regelen står. Dog ser man en merkelig skjøt på bjelken, hvordan ser bjelkens opplegg ut i hver ende?

M mlkjhr skrev:
Jeg kan tenke meg at man satte den der for å fordele lasten mellom takstolene. Er det en lik en på andre siden?
Ja, like på begge sider.

Formentlig er det for lastfordeling, men man kan jo synes at man burde satt et upplag i gavlene.
Ja du ble jo ikke mye klokere av dette kanskje, men jeg ville ikke tatt bort bjelkene uten å ha fått en sikker forklaring på hvorfor de sitter der.

Bjelken sitter der fordi takstolene ikke er konstruert til å klare seg selv! De er for klen uten bjelkene!
Skjøten skyldes antageligvis på hvordan de tok opp bjelken og monterte den!
Å sette lastfordeling hengende er vanlig i omkonstruksjoner når man fjerner indre detaljer som svekker konstruksjonen!

Det går ikke å fjerne opprinnelig konstruksjon, forsterke og senere fjerne forsterkningen!

Den rimeligste tolkningen er at det er en forberedt avveksling av mellomliggende takstolers høyben for en eller flere takopplett som aldri har blitt bygd. Om bjelken har sittet der siden huset ble bygd, taler det for den hypotesen. Likeledes om det er et kataloghus. Ønsker dere å fjerne den må man kontrollere dimensjonene på takstolene med hensyn til husets bredde, takvinkel og snøsone først.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.