Jeg har kjøpt en hundreliters varmtvannsbereder som skal henges på vegg. Den veier ca 30 kilo og fylt med vann blir jo vekten over 130 kg. Har tenkt å bruke medfølgende beslag for opphenging og skru med fulgjengede ti millimeters skruer.
Våger jeg å skru den direkte i veggen, som består av gips med osb bak? Holder det?

OSB kommer ikke holde oppe den.
Jeg hadde skrudd en regel 45x70 over to bjelker og så festet den i den.
Så gjorde vi i hvert fall, vi har cc 600 mellom bjelker og 12mm plywood. Dro dit en regel og festet beslaget i den, så en regel lenger ned som den hviler mot.

Osb, spon eller plyfa holder LETT opp den. Du kan ha en 200liters bereder i EN 6mm skrue.

Takk for svar, men forskjellige bud gjør man jo ikke klokere av. :thinking:
Jeg selv er jo inne på at det burde holde, men man vil jo være 100 prosent sikker. Å våkne en natt med berederen i gulvet og vann som spruter i alle retninger er jo ikke noe man ønsker seg. :dizzy:

S Slas skrev:
Takk for svar, men ulike bud blir man jo ikke klokere av. :thinking:
Jeg selv er jo inne på at det burde holde, men man vil jo være 100 prosent sikker. Å våkne en natt med berederen i gulvet og vann som spruter i alle retninger er jo ikke noe man ønsker seg. :dizzy:
Så resonnerte jeg også.

P
Kommer nok an på hvilken type osb som sitter der, mange typer er veldig glisne i fibrene, ville nok selv ha skrudd opp en planke/regle uansett, blir jo også en bryteffekt i skruen ettersom gipsen sitter mellom feste-osb.
(min egen teoretiske idé!)

MultiMan
Min 80L bereder sitter med 4 stk 8 mm fransk treskrue direkte i stendere, på sponplatevegg. Holdt uten problem i 55 år nå, så det er i hvert fall tilstrekkelig. Jeg hadde personlig aldri festet en varmtvannsbereder bare i platen, utenom muligens en 30L. Finnes jo rørskjøter man ikke vil ha bevegelse i.

Beste svar

Man skal ikke lytte til gjetting. Nettopp rundt disse platene går drevet med jevne mellomrom der alle absolutt vet at ditten eller datten ikke holder. Her kommer fasiten for hundreogfemtiende gang:

Du forstår selv at om du fester med 4 skruer, så er du helt sikker på at det ikke faller ned. Og går du opp til 8mm skruer, så har du både bukseseler, belte og strømper utenpå.

Selvfølgelig forutsetter ovenstående at platene dine sitter fast i lektene, men det vil trolig ikke være et problem i praksis.

• Liker
Erik.Link og 5 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Osb, spon eller plyfa holder LETT opp den. Du kan ha en 200liters bereder i EN 6mm skrue.
Feilskrivning: 2skruer for en 200 liters, EN for en 100liters.

MathiasS MathiasS skrev:
Man skal ikke lytte til gjetninger. Nettopp rundt disse platene går jo drevet med jevne mellomrom der alle vet at ditt eller datt ikke holder. Her kommer fasiten for hundreogfemtitolvte gangen:

[bild]

Du forstår selv at om du fester med 4 skruer så er du helt sikker på at det ikke faller ned. Og går du opp til 8mm skruer så har du både seler, belte og tights utenpå.
Selvfølgelig forutsetter ovenstående at dine plater sitter fast i stenderne, men det vil ikke være et problem i praksis.
Takk for det, akkurat hva jeg har lett etter! Jeg har selv en tendens til å "overdrive" ting når jeg pusser opp (typ om instruksjonen sier minst fire skruer så setter jeg åtte) men jeg prøver å trene meg til å la være det. Da er data og tall til stor hjelp. Nå går berederen opp i helgen. Takk igjen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.